Klippt gräs!

Gullan86

Trådstartare
Det är så att vi har klippt/putsat en äng där det var massor av ogräs, det är bete för hästarna, men de äter inte upp där de bajsat så vi har klippt med åkgräsklippare så klippet ligger kvar.

Hur skall man göra med klippet? det har legat nu en vecka kanske, måste man smala ihop det, när är det som det är farligt?
kan jag släppa unghingstarna där nu, kommer de få kolik eller de äter kanske inte ens det klippta? men kväver inte det det nya gräset?

men man kan väl inte gå och kratta upp det det är en jättestor äng.

hur gör man när man putsar med betesputs? då blir väl gräset liggandes med?
känns som att jag snart vill släppa hästarna där så de håller nere ogräset ju annars är det ju ingen mening att putsa.

hjälp!!!

Sv: Klippt gräs!

Det är så att vi har klippt/putsat en äng där det var massor av ogräs, det är bete för hästarna, men de äter inte upp där de bajsat så vi har klippt med åkgräsklippare så klippet ligger kvar.

Hur skall man göra med klippet? det har legat nu en vecka kanske, måste man smala ihop det, när är det som det är farligt?
kan jag släppa unghingstarna där nu, kommer de få kolik eller de äter kanske inte ens det klippta? men kväver inte det det nya gräset?

men man kan väl inte gå och kratta upp det det är en jättestor äng.

hur gör man när man putsar med betesputs? då blir väl gräset liggandes med?
känns som att jag snart vill släppa hästarna där så de håller nere ogräset ju annars är det ju ingen mening att putsa.

hjälp!!!
Ta bort det värsta bara. Jag tror inte att hästarna är så sugna på detta gräs (de har ju ratat det innan), men för säkerhets skull kanske det är bra att ta bort en del.

Jag har märkt att på en del ställen där mycket klipp blir liggandes kan det mögla under till och det är nog inte så nyttigt.

Det bästa är nog att med betesputs klippa oftare så det aldrig hinner bli så långt

Jag bet i suräplet och räfsade ihop allt. Bra motion... Dessutom växer det upp mkt finare gräs då

okej tack för era svar så det är farligt om hästarna äter detta alltså även om det legat en vecka? är de så dumma att de äter det då?
känner att jag måste nog öppna upp den hagen så de hinner äta ner igen så det inte blir så långt igen och det är inte lite att raffsa ihop tror jag aldrig blir klar om jag börjar tyvärr.

Vi ska putsa sommarhagen vilken dag som helst och jag kommer låta gräset ligga kvar, av flera skäl.
Dels så är ju det mesta gräset sånt som växer på ratorna och där är hästarna inte och äter ändå. Och jag kan inte tänka mig att de skulle få för sig att äta av halvruttet slaget gräs när hagen är full av färskt gott grönt gräs.

Anledningen till att jag var så noga är att vi har en fånghäst, och jag vet att hon sätter i sig vad som helst, även i vanliga fall ratade växter. Nu blev det inte så att hon fick gå där, men jag fick min motion och bättre bevuxet bajsställe....

hej alla tack för era råd.
jag släppte hingstarna där endå till slut kolla när de åt och de åt bara det gröna nya gräset som växt upp och inte det gamla som förvisso hade torkat, det var inte så långt när det slogs så det hade inte möglat eller så undertill var inte ens fuktigt fast det regnat massor men de gillar det uppenbarligen inte och de behöver inte tvingas att äta det heller eftersom de har massa annat gräs de kan äta om de är hungriga...
är nog skillnad om man har hungriga fång eller tjockis hästar...

men de verkar bra att vänta en vecka lr nåt sånt innan man släpper för då har gräset hunnit torka och blivit gammalt, inte lika lockande.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: Madick
·
Trädgård & Växter Jag tog förra året över en rätt misskött kolonilott. När jag tog över det var det vår så det hade redan börjat växa upp en del ogräs...
2
Svar
33
· Visningar
7 668
Senast: Petruska
·
Foder & Strö Visste inte vart jag skulle posta tråden, moderatorn får gärna flytta om den ligger fel :) Iallafall, bonden har klippt gräset i...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Derring-Do
·
Hästvård Hur snart kan man släppa hästar på en mark där man slått gräset med betesputs? Alltså om gräset ligger kvar? Nyslaget gräs kan ju ge...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka