Klippt gräs

J

JazzyJess

Hej,
Är det någon som vet om det är farligt att ge hästen nyklippt gräs
från trädgården, om han får det direkt efter att man tömt gräsklipparen?
Trodde att det bara var farligt om det har legat i säck i solen ett tag,
men har hört olika bud...
Tacksam för snabbt svar.
// JazzyJess

Sv: Klippt gräs

Mina hästar har alltid fått gräset från gräsmattan.. ;)
Vi klipper med åkgräsklippare med uppsammlare.. å hästara älskar de.. ;)

nope, man ska helst inte ge det, kan finnas bensin/olje rester i det. (framför allt avgaser..)
Har man en batteri driven eller el driven gräsklipparen är det inget att oroa sig för. Jg skulle då inte ge mina gräsklipp, men alla tänker vi olika.

Skulle jag nog inte ge. men vet ej om det är farligt? som en annan sa man vet ju ej om det blivit lite bensin/olja i det?

Jag har hört ( vet inte om det är sant ) att när man klipper det blir det typ mycket gräs saft som rinner ut å så så det blir för saftit för hästarna men om man låter det ligga ute någrra dagar kan man ge det till hästarna sedan :D

Och jag har hört precis tvärtom.
Nyslaget ska det vara, annars börjar det jäsa och är farligt att ge till hästar.

Vi slår ofta högt gräs med trimmer och ger till hästarna (en IKEA-påse per häst brukar det bli).

Immer

*KL*
Det enda jag hört om at tman inte ska ge klippt gräs med gräsklippare, är att det är vasst så de kan sticka hål p magsäcken.

Men låter ju lite dumt då de ändå får avsuret hö.. men jag vet inte. Jag ger att inte till mina hästar isv.. hönsen får de att rota i!

jag har hört lite olika saker... att man inte skall ge pga. att det kan finnas bensin/olja i gräset. Men inget som jag någonsin hört om det stämmer eller inte. vet iaf att så fort gräsklipparen går i gång hemma står det två förväntansfulla hästar vid staketet och väntar :)

Massor av folk ger det här. Det man ska se upp med är:

1. Ge inte för mycket om gräset är näringsrikt.
2. Ge direkt så att det inte börjar jäsa. Fy fan vad äckligt det är med jäst gräs!

Och det där med avgaser i - bullshit. Motorn sitter på ovansidan av maskinen och gräset samlas i en påse.

Massor av folk ger det här. Det man ska se upp med är:

1. Ge inte för mycket om gräset är näringsrikt.
2. Ge direkt så att det inte börjar jäsa. Fy fan vad äckligt det är med jäst gräs!

Och det där med avgaser i - bullshit. Motorn sitter på ovansidan av maskinen och gräset samlas i en påse.

inte på min.

kl

Helt OK att ge enl två olika veterinärer vi frågat.

Vi hade oxå hört att man inte kunde ge, men har man en gammal gräsklippare som läcker olja eller bensin, klart, det ska man ju inte ge.

Låta det stå? nej, snarare ge direkt. Antar ni sett gräs vara ihopa klumpat efter klippning, det jäser, och blir dåligt/fult. Blää för hästen?

Vi har gett det till våra hästar i alla år.
Ingen har verkat lida nämnvärt av det:rofl:
Givetvis ges det nyslaget, och i lagom mängd.

De brukade komma med grass till ett av stallen dar vi jobbade,, Det gick fint, men man maste halal koll pa farsheten, de jaser som sakt..

sen ar det ju valldigt naringsrikt oxa,, sa man kan fa nagra hastar med diaree efterat om de ar kansliga,,

*KL*
Ni som säger att det finns olja,bensin och avgaser i gräset.
Tror ni att traktorn som slår vallen inte läcker olja eller drivs på el?
Att man sedan måste åka över ett antal ggr för att vända och stränga sen pressa balar.
BS:smirk:
Jag ger mina gräsklipp, direkt från klipparen sas.
/T

Då är nog vanligt torrt hö vassare än nyslaget gräs.... ;)

Det läcker mer från en gräsklippare. Men det stora problemet är att det blir så finhackat att det lätt kan orsaka foderförstoppning i strupen.

Det är indirekt farligt eftersom det riskerar komma med olja och bensin i gräset ! Flera hästar har fått kolik av detta.

Grannens hästar fick gräsklipp, två fick foderstrupsförstoppning, en dog. Jag skulle inte ge det.

Här är ett utdrag från en bok "Handrepat gräs uppskattas säkert, men ge inte hästen kort gräs från gräsklipparen eftersom det kan klumpa ihop sig och ge hästen kolik."

Och jag hade en häst en gång som svällde upp som stockar i bakbenen efter att den (och de andra i hagen) fått ett rejält fång nyklippt gräs av granntanten när de gick på bete.
Jag ringde vet (Hbg) och bad om råd och de sa att man inte ska ge hästar nyklippt gräs, det är för skarpt.
Efter det har jag aldrig vågat ge minsta lilla.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 175
Senast: WildWilma
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna