S

Sharp__

Jag har en liten fråga till er angående klippning. Jag har ett halvblod som jag funderat på att klippa, men jag vet inte. Han blir väldigt fort svettig och har ordentligt tjock 'ruffsig' päls. Varför jag inte vet om jag ska klippa är för att jag rider nästan bara ute, ska försöka rida i ridhus iaf 1 gång i veckan. Just nu är det bara nollgradigt väder men det brukar bli bortåt -30 ibland och då skulle han behöva sin päls, han har ju givetvis täcke men. Jag rider ganska hårt och nästa varje dag i veckan. Hästen har aldrig varit klippt tidigare, och även gått utan täcke hos förra ägaren, dock har han nästan bara stått och inte tränats.

Hur tycker ni jag ska göra? :confused:
 
Sv: Klippning

Enklast måste ju vara att klippa halsen och en bit under magen, där han blir som mest svettig. Då klarar hästen kyla ändå.
 
Sv: Klippning

Jag klipper min islandshäst på "halva" halsen (fram-/undersida), på bringan. över bogen och mellan frambenen. På så sätt blir han inte lika svettig när jag rider (pälsjackan är ju öppen!), men han klarar sig ändå fint utan täcke i hagen.
 
Sv: Klippning

Vi kan också ha riktigt kalla vintrar, men liksom Roheryn spårklipper vi våra islandshästar - det är ine rimligt att hästen ska bli dyngsur av svett vid normala ridpass. En blöt päls är dessutom kallare än en torr om än kort variant.

Riktiga kallgrader är inte så hemska; blötsnö och blåst kyler mera. Men det finns täcken, och det bästa sättet att hålla värmen är ju om inte annat extra grovfoder.

Börja att klippa "med måtta", du märker effekten och om ni behöver ta mera så är det ju lätt att göra det vid ett senare tillfälle.
 
Sv: Klippning

Okej, jag förstår hur ni menar men skulle någon av er kunna sätta in en bild så jag kan se ungefär hur man klipper det så det blir bra? :smirk:
 
Sv: Klippning

Hejsan!
Jag har kallblodstravare, som tränas så gott som varje dag. De körs och rids ute bara. Och vi helklipper alltid de. Allt utom huvud och ben vill säga. De klarar vintrarna bra, visst kan man få lägga på de ett extra täcke om det är riktigt kallt, eller ha ländtäcke när man rider/kör, men det fungerar väldigt bra. Annars kan du ju som övriga skrivit, klippa "halva" hästen, så har du ju lite av den värmande pälsen kvar. Lycka till!
 
Sv: Klippning

Det finns någon tråd med exempel på klippningar under forumet Islandshäst om du söker här+ under hästhantering, där en länk med olika klippningar också visas :)
 
Sv: Klippning

Vi klipper alla våra som går hyfsat hårt.... inga problem med att det är kyligt, släng på ett extra varmt täcke bara om det blir kallt:)
//C
 

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 225
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 786
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp