M

Mount Never Rest

Ok, jag vet att det redan finns en massa klipptrådar men jag tar den enkla vägen och skriver en egen....
Stallägaren har kommit på att vi ska klippa Kallblodet, men nu till mina frågor (vi har aldrig klippt en häst förut)
1. Klipper man med- eller mothårs??
2. Var på kroppen börjar man??
3. Är det lätt att klippa ojämnt/skada hästen??
4. Är det något spec. man bör tänka på??
5. Ungefär hur ofta måste man klippa för att hålla pälsen kort??
6. Har ni något förslag på hur man ska klippa honom??
Han är en 3:årig Kallblodig travare, som kommer att köras både arbetskörning + på banan (förhoppningsvis kvala). Han svettas så fort som han tänker på arbete och han blir svettig på precis hela kroppen. Han är inte spec. frusen av sig, men det kan ju lika gärna vara -30 grader i flera dagar i sträck...
Det lutar åt helklippning, men tror ni att han börjar frysa då?? Han är som sagt inte frusen, men det blir kallt och han har inget halstäcke och det kommer inte ägaren att köpa åt honom..... Det är ju korkat att klippa honom så att han blir sjuk av det, men samtidigt är det ju inte bra att han blir svettig och inte torkar p.g. av pälsen....

Sv: Klippning

Mount Never Rest skrev:
Ok, jag vet att det redan finns en massa klipptrådar men jag tar den enkla vägen och skriver en egen....
Stallägaren har kommit på att vi ska klippa Kallblodet, men nu till mina frågor (vi har aldrig klippt en häst förut)

1. Man klipper mothårs med vill man få en fin "övergång" mellan klippt och oklippt kan man klippa medhårs en liten bit.

2. Du kan börja var som helst på kroppen, kan dock vara bra att göra första draget någonstans där det inte syns så mycket om nåt skulle vara fel med inställningarna eller nåt sånt eller att hästen tycker det var alldeles för obehagligt...

3. Det är faktiskt rätt lätt att klippa! Ojämnt är nog rätt svårt bara huden är sträckt där man klipper. I värsta fall kan man ju köra en gång till på samma ställe. Det är mycket svårt att skada hästen med klippmaskinen om man inte verkligen vill!!

4. Se till att skären är fräscha, batterierna laddade, hästen lugn och gärna en medhjälpare som kan hålla bort svansen, hålla upp ett ben eller liknande. Tvätta hästen ordentligt innan så klippmaskinen inte går sönder av smuts.

5. Hur ofta man måste klippa är mycket olika för olika hästar. Du ser ju när pälsen börjar bli för tjock igen. Ibland behöver man bara klippa en gång och andra mer ofta.

6. Jag skulle nog klippa allt utom ben och huvud, kanske lämna en "filt" på ryggen om han inte har jättetjock päls nu så han ändå blir mycket svettig där.

Lycka till med klippningen!!

Mount Never Rest skrev:
....

1. mothårs, undantag kan göras i tex ljumsken.
2. vi brukar börja på bogen.
3. njaa. på vanliga kroppen är det väl ingen större fara men i tex. armhålan måste man håla huden sträckt hela tiden så att man inte klipper dem. håll ett framben och dra det långt framåt så ska det inte vara några problem om hästen är snäll.
4. var lugn och akta så inte sladden är ivägen.'
5. beror på hur snabbt håren växer men det märker du när det brjar bli dags..
6. jag klipper alltid hela hästen, inklusive huvud och insida öron, och hela benen. det blir skitsnyggt!

Lycka till!

Ok.... Jisses jag är ju nervös :o

Jag ska komma ihåg att lägga in bilder när han är klar. Fast det dröjer ett litet tag... Vi har inte hittat någon klippmaskin ännu... Stallägaren är av den snålare sorten så han tänkte låna av någon istället för att köpa en egen :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177
Hästvård När klipper klipper ni era ponnyer med mycket päls? Mina börjar bli redigt svettiga när vi tränar nu i september. Tänkte täckes klippa...
Svar
13
· Visningar
950
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 105
Senast: Korven
·
Hästvård Hej! Jag har klippt min en gång nu i höst, och det börjar bli dags för ny klippning. Hennes päls är inte så jätte lång, men hon svettas...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 055
Senast: Osterang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar