Klippning?!

Aliche

Trådstartare
vet att det är lite tidigt men jag är ju alltid ute i god tid :angel:

Min fråga är väldigt enkel: NÄR, VAR, och HUR klippe rni era hästar...?? alltså hur många gånger / år, hur klipper ni dom och vad använder ni era hästar till samt ras? :rofl:

Har precis köpt häst och är lite konfunderad över det där med klippningen... :confused:

Sv: Klippning?!

NÄR: På torsdag :D Alltså i början av september.

Jag har en Nordsvensk som rids runt 4 ggr per vecka, klipper henne tre gånger under vinterhalvåret.
Klipper på undersidan av halsen, bogarna, buken och på sidan av låren.
Hon går ute utan täcke och står inne i kallstall på natten.

Sv RP, helklippt sedan en vecka tillbaka, tävlas för fullt. Kommer antagligen att klippas i november igen och sedan kanske i feb-mars om hon kommer att vara helklippt hela året. Förra året körde jag på en variant, helklippt i september, jaktklippt i december och inget mer men det såg faktiskt inte klokt ut med tanke på all annan päls...

Jag har två stycken irländska ponnyer hemma just nu.

Jag klipper dem en gång i månaden året om, och jag klipper hela hästarna - benen sparar jag dock på vintern om de inte sätter björnpäls. Huvudet klipper jag efter sidostyckena på tränset, det fulaste jag vet är folk som sparar hela huvudet... Då pleggar jag hellre. De tävlas framför allt i fälttävlan men även hoppning och dressyr när ftsäsongen är slut.

jag kommer klippa min ponny, korsningsponny modell grov som sätter mkt och tjock päls, nu i september/oktober, så fort han börjar gå inne på natten, han står ute på nätterna nu.
kommer helklippa, lämna en fyrkant vid sadeln, och klippa halva huvudet, får se om jag klipper halva benen (när till framknäna/hasen) oxå, annars lämnar jag benen eller klipper de medhårs så lite päls försvinner iaf.

När: I oktober eller vid behov (dvs vid pällssättning)
Var:Kommer att täckesklippa honom.
Kommer at hålla efter pälsen så vi får se hur många ggr det kommer behövs klippas och jag är lycklig arabhästägare.
Kommer att träna allsidigt,både hoppning,dressyr etc.

Jag brukar klippa nu ungefär sen en gång till i Januari/februari
Behövs inte hästen helklippas klipper jag bara hals sen halva magen (undersidan) Min häst älskar att klippas, nu har dock hon insektsbett fulla kroppen så jag vet inte om det går än :confused:

Nordisen ska klippas i helgen!
Jag klipper hela kroppen, halva huvudet och halva benen ungefär.
Han har satt ganska mycket päls redan. Den är inte så lång men ganska tjock :crazy:

Han rids och körs mycket och svettas väldigt lätt. Klipps han inte så tar det flera timmar innan han torkar efter träning.
Jag brukar klippa honom minst 3 ggr varje vinter.

Halvblodet behöver inte klippas än, jag har inte haft honom så länge så jag vet inte hur hans päls blir på vintern ;)

Klipper när hästen är besvärad av sin vinterpäls, dvs jättesvettig vid arbete. Brukar täckesklippa hästarna eller helklippa. Har en travare som används till dressyroch honom brukar jag täcesklippa och inte klippa ben eller huvud.
Sen har jag ett russ som ska användas till trav. hade hon vart i träning hade jag nog helklippt henne nu.. för hon är som en pälsboll :o , men eftersom hon fick fång förra veckan så vet jag inte när träningen kommer igång :crazy: . Men hon blir nog helklippt nu första gången och sen täckesklippt. Travponnyerna brukar jag klippa benen på ner till knäet, pälsen bakom armbågarna fram brukar bara kladda ihop sig och ställa till problem. Sen hur många gånger per år det blir beror på hur mycket pälsen växer. På mina hästar brukar jag bara klippa en gång, sen växer inte pälsen ut igen... fråga mig inte varför.. lite udda gentemot alla andra som får klippa flera gånger.. Brukar inte täcka speciellt hårt, men det är praktiskt=)

jag har klippt min häst en gång, det var i november, december nån gång förra vintern. Hon är ett holländskt halvblod o klipptes på halsen och bogen under stora protester o dödshot.

i år ska hon få spara ALL sin päls :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 808
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV