klippning...

N

Nalle_Björnen

när är det försent att klippa hästens päls? utan att det blir "störning" på sommarpälsen?? :confused:

Sv: klippning...

Har inte hästen börjat fälla är det sällan några probelm vad jag har upplevt. :)

spinner vidare så jag slipper skapa ny tråd.

Är det vanskligt att klippa benen nu? hur lång tid tar det innan hovskägg växer ut???
har en welsh cob med diarre utav hösilaget. vissa dagar är det bra och andra sämre. Hagen är dessutom inte så kul, väldigt lerig, så jag funderade på att klippa benen upp till hasen för att lättare kunna sköta dom. Men en utställningshäst utan hovskägg är ju inte mycket till utställningshäst så vad tror ni? hinner hovskägget växa ut till sommaren? :confused:

Om hagen är lerig skulle jag inte klippa bort hovskägget. Hovskägget skyddar jättebra (spec om hästen har mkt av det) mot att lera och annat skit kommer in till den känsliga, tunna huden i karleden. Jag har själv en häst av cob typ som har rätt mkt hovskägg, han har gått i en skitlerig hage när de regnade så mkt i höstas och då var alltid hovskägget lerigt men karlederna var helt rena och fina. :)

Jag klippte min häst i november (spårklippn.) och sedan klippte jag honom inte mer. Men NU, när han börjat fälla!, fick han löss så jag måste klippa honom mera så nu är väl sommarpälsen sabbad ett tag tror jag :cry:

HalyBailey skrev:
Har inte hästen börjat fälla är det sällan några probelm vad jag har upplevt. :)

spinner vidare så jag slipper skapa ny tråd.

Är det vanskligt att klippa benen nu? hur lång tid tar det innan hovskägg växer ut???
har en welsh cob med diarre utav hösilaget. vissa dagar är det bra och andra sämre. Hagen är dessutom inte så kul, väldigt lerig, så jag funderade på att klippa benen upp till hasen för att lättare kunna sköta dom. Men en utställningshäst utan hovskägg är ju inte mycket till utställningshäst så vad tror ni? hinner hovskägget växa ut till sommaren? :confused:

kom på en sak till, du ska väl gå till roten med problemet direkt? sluta ge hösilge om det är möjligt. alla hästar tål inte det. om magen är i oråd så är det ju dags att göra något åt det. om du själv har diarre så börjar du ju inte i andra änden, dvs gå med blöja. du kanske börjar se över vad du äter istället? :angel:

Om hästen har diarré av hösilaget så hade jag slutat ge det bums! Diarré är inget bra för en häst (och ingen annan heller), speciellt inte långvarig. Det tär mycket på hästen i längden.

kan svara er alla att jag haft honom i fyra år och han har diarre av allt utom växande gräs. Ni kan inte nämna något som jag inte prövat. Det är som det är. På vintern har han diarre och ingen veterinär i världen kan hjälpa mig med det. - ja, han är kollad och utredd. Men jag förstår era tankegångar givetvis. Vissa dagar är bra och andra sämre helt "enkelt".

nu 4h senare är pälsen borta....Kunde inte hålla mig längre! skulle "bara" borsta honom men maskinen åkte fram istället. Oops! men tur var det för jösses, han hade småkrustor överallt på framsidan av båda skenorna bak! karleden har alltid varit fin på honom, men framtill hade mugg spruckit ut vilken dag som helst. Så nu är pälsen borta och jag får bara hoppas att den växer tillbaks till april/maj när säsongen börjar.....

Får han alltså diarre av vanligt hö och allt sådant? :eek: Jösses, det skulle jag aldrig orka med. Och han har inte magsår eller något, vet inte om det leder till diarre men ändå? :D

det trodde vi från början men så vad det inte. man hoppas på¨att släppa honom på bete i april helst, då mår han bra, och så får han gärna gå ute till oktober/september. Sen börjas det!
för tillfälet är han ganska så bra. då står han på havrehalm, äter fibergi (för halmens skull), får bara ca 6kg hösilage och massa lusern hack. Då verkar magen torka upp. dessutom vägrar han äta om det inte ligger minst 1.5dl foderjäst i maten!

han kommer ifrån danmark och jag vet inte vad han fått att äta de 3 första åren i sitt liv....

han verkar vara en häst med rätt sönderstressad eller söndertrasad mage då, eller bara känslig :crazy: stackarn. hoppas det går bra till vidare i alla fall. :)

Jag har klippt våra ett flertal gånger i början på februari och de har fällt och fått sommarpäls precis som de ska... förrutom att när de fäller så är det små små hårstrån som fastnar och kliar överallt... på mej ;)

Våra har alltid vintervila över jul och i januari därför låter jag de få lite mer päls då. Det här fungerar utmärkt och har gjort i flera år. Vet inte om det har någon betydelse var man bor men jag bor iaf i södra Sverige... kanske norrlänska hästar sätter päls annorlunda? Någon som vet förresten?

pjuh. nu känns det bättre, kanske pållen får bra sommarpäls i alla fall då :)

har du provat eggersmans?? deras strukturmix och mashen?? julia_v här på buke hade en häst som hade mycket problem med magen i många år...hon hade provat "allt" ..men struktur, mash blev hon jättefin i magen på...sen beror det på vad du gör med din häst...men hon spetsade på med deras high energy och det gick bra.....

Undrar oxå om det är försent att klippa??
Har en häst som stått skadad & är under igångsättning nu, hon blir ju svettig bara efter 15 min. Så här tjock päls har hon nog aldrig haft... Man kanske kan klippa bara halsen? Hade tänkt mig annars nån typ av spårklippning, men jag skulle vilja ha kvar pälsen under magen, för hon brukar va spänd i musklerna där & jag har inget täcke med magvärmare... Här i norrbotten kan det ju komma riktiga köldsvängar t o m i mars. (fast just nu är det 0 gradigt, så man borde nog klippa NU).
Någon med tips hur jag ska klippa?! Kan man lämna maghåret? :D
MVH

Om du klipper någon typ av spårklippning kan du väl lämna magen?! Klipp där hon svettas typ..!
Fast tänker du klippa hela henne ser det nog lite roligt ut att lämna magen :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
679
Senast: Grazing
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31