Jag klippte min häst framåt hösten när hon började få för mycket päls.
Hon fick så himla tjock päls och dröp alltid av svett efter ett ridpass med den pälsen.
Min lilla madam fick alltid sån päls hur man än bar sig åt och kunde verkligen inte tränas med den.
Men jag klippte bara henne när hon tränades som hårdas och svettades mycket.
Natta

de senaste två åren klippte jag min ponny på hösten och ev. vid jul om han fått jättemycket päls. Jag klippte allt förutom huvudet då han tyckte just det var väldigt obehagligt. Anledningen var att han alltid fick päls som en isbjörn, men då han delade stall med får blev det ganske fuktigt under nätterna då han stod inne. med den tjocka pälsen torkade han alltid men med kort päls kunde han ha täcke för att hållas torr och varm... men då var han inte ridhäst heller utan gick som pensionär i sin hage hela dagarna...

Jag klipper på vintern eftersom hästen torkar snabbare efter hårt pass, kortare torktid och mindre risk för nedkylning. Det finns dom som klipper sina hästar på sommaren, men det rubbar hormonbalansen. INTE bra...
Såg en ponny igår som hade extremt lång päls. Fick veta att han var klippt förra sommaren. Detta var resultatet... Synd tycker jag, men visst är det läckert med kortklippta små ponnysar på tävlingarna...

Tänkte klippa min häst i september-oktober för första gången.
Eftersom vi ska rida i ridhus mycket i vinter och jag inte vill att han ska vara jättesvettig när man rider där så ska jag klippa honom.
Första gången, så vi får väl se vad han tycker om det hela :)

Jag klite min häst dom två färsta vinterarna som jag hade henne, men jag tycker det ser så fult ut, ingen glansig päls alls.
Men föra vinter började jag ha täcken tidigare på hösten i stället och hon fick mer hö och olja i fodret = ingen lång päls på henne :). funkar någ inte på alla men tästa om ni vill.

Annars kliper man för att hästens kondis försemras av för lång päls.

Jag klipper när det behövs..och jag klipper så mycket som det behövs .och jag klipper för att hästen inte orkar jobba annars.. :D

Svar till:När, hur och varför klipper ni era hästar?

Jag brukar klippa i oktober då brukar pälsen blivit så tät att han blir i svettigaste laget när jag tränar. Jag åker transport till och från träningen och vill att han ska vara något så när torr när jag lastar honom för hemfärd. Utan klippning tar det lång tid innan han torkar. Jag klipper inte hela hästen utan låter ett schabrak ligga som mall och lämnar ryggen oklippt. Kommer inte i håg vad den typen av klippning heter. Min häst har inget emot att bli klippt så det är lätt, däremot är det knepigt att få fina linjer även om jag ritar med krita. :bump:

Klipper när degt behövs, oavsett datum...

Min gammla häst ska jag nog snart klippa nu, han börjer redan få tjockare päls. Han tränas inte, men han trivs bättre kortklippt. Han tycker det är skönt att klippas faktisk, ända han inte är så förtjust i att få klippt är öronen... :angel: Klipper absolut hela hästen (från öron till hovar) på hösten och våren, på vintern lämnar jag halva huvudet och ibland även pälsen från knäna och ned.

Min unghäst är väldigt klipprädd, så han har det händt att vi måste droga... :crazy: Försöker vänja honom.. Han tänker jag klippa i slutet av september. Klipper då allt förutom halva huvudet och under knän/hasor.

Det gör det så visst inte. Väldigt många tävlingshästar klipps på sommaren (juli-aug.) och tar inte skada av det.

Jag klipper min ena häst i början av juni, och han har då inte fått några problem för det. Pälsen är lika fin och hästen mår bättre av det.

Tror det där med att man bara får klippa från oktober till desember är väldigt överdrivet...

Tävlingshästar klipps VARJE sommar, men vad händer då du slutar klippa din häst? Förhoppningsvis ingenting, men det finns många hästar som får en rubbad hormonbalans och det mäsrks ju inte så länge du klipper den... Som jag skrev... jag har själv sett det...
Alla får göra precis som de vill, jag lägger inga kommentarer om det. :p
/cj

Brukar klippa i slutet av September-October nån gång. Klipper allt utom från knäna o ner, huvudet och ett litet fält på ryggen stort som ett schabrak. Klippte min andra ponny på sommaren då han är 19 år och den växer som ogräs på honom.

Jag brukar klippa i september/oktober ungefär, beror på hur mycket jag tränar, hur kallt det är och hur mycket päls Mirage har fått. I år blir det nog tidig klippning.

Klipper för att han inte ska bli svettig på vintern och bli förkyld. Han är dessutom van sedan ridskoletiden att gå med täcke och fryser utan (även oklippt dvs) så då klipper jag och täckar istället. Klipper däremot bara en ggr/år.

Brukar bli schabrakklippning men har funderat på jaktklippning också (eller vad den nu heter). Lämnar alltid benen och halva huvudet.

Mirage tycker att det är skönt att bli klippt och protesterar inte alls. :)

Jag BRUKAR klippa min häst i slutet på september, möjligen början på oktober och sedan en gång till innan jul, hon är ett hbl som får shettispäls på vintern :crazy:

Men i år tänker jag klippa henne nu snart, helst inom om en vecka tror jag. Har velat och funderat över om pälsen ska bli trist, men nu har jag bestämt mig.
Hon har satt en sådan väldig massa vinterpäls, började fälla sommarpälsen redan för en månad sedan. Hon börjar bli sådär hängig, trött och medtagen som hon alltid blir i september av all päls. Hon ser hemsk ut nu. Hon har aldrig blivit klippt på sommaren förr, men i år har den kalla och regniga sommaren påverkat henne galet och det tror jag inte hon är ensam om.

Jag brukar klippa hela hästen utom under sadeln.
1 av 2 klippningar tar jag även hela benen för jag är så fåfäng att jag tycker det är mycket snyggare, hon sätter nämnligen shettispäls där med :crazy: :devil:
Hon tycker det är så skönt när hon blir av med pälsen!! :banana:
Sista veckorna innan klippningen är hon jämt loj, trött, orkeslös och jag börjar fundera över om hon får för lite kraftfoder? Sedan så fort man klippt henne blir hon så pigg, levnadsglad och riktigt busig hihi :D

Jag brukar klippa mitt sto, när hon är i träning då vill säga. Då rids hon mycket och blir trött väldigt fort, för att behålla muskler och kondis över vintern så klipps hon för att orka arbeta lika mycket som sommarhalvåret.

Jag klipper allt utom huvud. Jag klipper när jag märker att hon inte orkar lika mycket som tidigare, det brukar bli mellan okt-jan beroende på vilken tempratur det är.

Ger du henne extra B-vitamin? Det brukar hjälpa både med humöret och orken och pälssättningen.

Jag klipper mina från det att de börjat sätta vinterpäls så nån gång i semptemer brukar jag klippa första gången och gör det sen så ofta det behövs fram tills spälsen inte växer längre. Brukar blir 3-4 gånger på ett år. Klipper för syns skull och klipper ALLT inkl huvud och ben. Har jag en häst me dmycket sommar päls klipps den med.
Sen klipper jag öron och nosar på mina inför varje tävling med året runt.

Jag har haft mina klippta på sommaren och sen har jag struntat i det nån sommar och det märks inte det allra minsta på pälssättning. Lika mycket/lite päls ändå.
Däremot tycker jag att vädret påverkar pälsättningen mer. Mina har redan börjat sätta päls iår och det är tidigt för dem.

Klippningen har inte med att göra om hästen blir blank eller inte. Det beror på foder och kondition. Du kan se på den här bilden. Hästen är klippt och är brun egentligen men såg ut så här på vintern när han var klippt och han ryktades inte överdrivet mycket.
sackedressyr.jpg

Konstigt att min fick en trist glans i sin päls efter klipning, men hon tycker kanse inte om att vara klipt :confused:

Sedan fick jag lära mig att hästar är som hus som måste värmas upp, och destu mer energi som kommer inne från destu minder isolering utanpå. som jag skrev funkade det utmärkt för mej, då hon ändå hade kort päls och torkade snapt efter träning.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
37
· Visningar
2 389
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka