Klippning som inte växer ut

bigganl

Trådstartare
Har ni varit med om det någongång? Att ni klippt hästen och att det inte växer ut igen på väldigt länge?
Jag klippte min häst i oktober. Nu har det gått 7 månader sedan dess och det har inte växt ut alls. Hon ser fortfarande nästan nyklippt ut.
Jag har inte varit med om det innan. Det är lite underligt.
Det jag oroar mig lite för är att hon är så oskyddad mot insekter där hon är klippt och den säsongen tar ju snart full fart.

Sv: Klippning som inte växer ut

har hon inte fått sommarpäls nu då??

min växte heller inget, men nu har han ju fått sommarpäls istället. som iofs är lika kort.

men du kanske kan ha ett insekttäcken på hästen?

Ser likadant ut på ena ponnyn här hemma, klippt i okt/nov. Har börjat så smått att sätta sommar päls där han är klippt, men har knappt släppt ngt av vinter pälsen än, trotts envisa försök med borsten samt rejäla kurer med B-vit.
*suck* Men de kommer så småningom...han blir nästan senare för varje år, kanske har med åldern att göra...:confused:
Han är 15 i år så... vem vet..

min pålle funkar så att om jag klipper honom så växer inte pälsen ut nåt mer innan sommarpälsen kommer... nu har han dock hunnit byta päls redan o klippningen syns inte...

Klippte shettisen i augusti. Förra veckan såg han ut så här:
27308245.jpg

27308252.jpg

All päls har således inte vuxit ut där han varit rakad, och han harinte heller släppt sin vinterpäls.

Vi brukar ge honom tills i juni innan vi klipper av all päls. Annars står han bara och svettas hela sommaren. Men ja det tar lång tid innan den rakade pälsen vuxit ut helt igen. (Den som klipptes på vintern, den andra växer ut betydligt fortare)

min pålle funkar så att om jag klipper honom så växer inte pälsen ut nåt mer innan sommarpälsen kommer... nu har han dock hunnit byta päls redan o klippningen syns inte...

så funkar min också. Han håller sig nyklippt och fin hela säsongen - jättesmidigt.

jag tänkte precis skriva en tråd om detta. jag hoppas det inte gör nåt om jag tar upp mitt problem i din tråd

min lilla shettis klipptes helt näck i januari, något problem med huden.
hennes päls har nu knappt växt någonting, förutom där hon haft en massa småsår, där har det växt ut helt. hon ser helt knäpp ut, helt naken med en massa små små tofsar.

hon har inte heller tappat sin vinterpäls som hon har på huvudet.

hon har något problem med sin hud, massa små sår och nu på senare tid lite större efter mankammen hennes hud verkar lite torr och korvar sig på sidorna(fast det kanske den gör ivanliga fall, jag har ju aldrig sett en helt naken shettis innan, det känns bara inte naturligt), behandlad för ohyra och har nyss avslutat svampbehandling, den verkar hjälpa på de större såren. hjälper inte svampbehandlingen så tror vetten att det kanske är allergi.

jag börjar bli rätt så orolig..hon har ju inget skydd mot varken insekter eller väder och vind.
varför växer inte pälsen och vad kan man göra för att få den växa mer?

delvis kl

nyaste rönen nu är ju att om hästen har svårt med pälsbytet så kan det bero på proteinbrist. kanske något att tänka på?

Där hon är klippt har hon inte fått sommarpäls. I övrigt så har hon fällt det mesta av vinterpälsen men lite är kvar än.
Hästen är bara spårklippt + magen så det räcker nog bra med extra insektmedel. (gör eget så det är inga kemikalier)

Här är en bild av hur hon ser ut nästan 7 månader efter klippning.
27427042.jpg

Jag tror inte hästen lider av det, men jag har inte varit med om det innan så jag blev nyfiken på om andra varit med om samma sak.

På min dam växerr det ut långa sträva hår ist superglest.. nästan som grishår..
Det är det enda som växer ut sen tappar hon dom är sommarpälsen kommer.

Proteinbrist har hon inte eftersom hon har gått på lösdrift med fri tillgång på bra värderat hö/hösilage.
Pluss att hon fått lite extra kraft efter ridningen... så det är nog snarare för mkt protein än för lite!

SÅ hon kallas för grisen pga hennes hår hehe fast jag klagar iof inte jag slipper ju hålla på å raka 1 gång i månaden som vissa får göra=) jag rakar i dec å det är enda gången jag behöver raka=)

strävhåriga brukar dom bli om dom fryser och inte riktigt klarar att sätta tjock päls igen. har märkt det tydligt genom åren, på flera hästar. täcker man varmare så blir det inte så. men på mina som är vältäckade och definitivt inte fryser så kan det ändå bli så på benen, om det varit riktigt kallt. tydligen så tycker dom att det behövs mer päls där! grishåren brukar fällas sent, men dock kommer det ny päls runt/under.

fast jag tycker ändå det är konstigt, för på bilderna här så syns hästar som helt tydligt inte har fått någon sommarpäls alls där dom varit klippta, syns ju tydligt på den ljusa färgen. mystisk.

bigganl, din var ju klippt så lite så det borde inte vara någon fara med henne. lite extra flugmedel som du säger.:)

men lilla shettisen lär nog behöva någon form av skydd båda från oväder och odjur. ser ju den rosa huden skina igenom! :o

[
QUOTE=Centaur;12313470]strävhåriga brukar dom bli om dom fryser och inte riktigt klarar att sätta tjock päls igen.
Det stämmer inte alls på min häst. Hennes päls i vinter har varit tjockare än någonsin. Som en sibirisk björn. Det är anledningen till att hon blev klippt. (det har inte behövts förut) Hon har inte frusit, den saken är säker.
Själva pälsen är lika kort som när den klipptes, men de här glesa grishåren finns. De värmer ju inte när de är så glest heller. De finns mest mellan frambenen på min häst.
Nej jag tror inte det är något att oroa sig för. Det som förvånar mig är att de tidigare hästar jag haft eller haft hand om som varit klippta har alltid satt mera päls direkt och några månader efter klippning har det knappt synts att de varit klippta alls.
Jag tolkar det mest som om kroppen har varit så varm ändå att den inte haft behov att producera mera päls där det varit klippt. Om detta stämmer eller inte vet jag inte. En ren gissning. Någon annan kanske har mer kunskaper om detta?

kanske, fast hon har ju ändå varit bar på magen. som sagt blir mina så på benen om det varit kallt. så det räcker tydligen att kroppsdelen är utsatt för kyla.

Fast min fryser inte tro mig.. och jag har bara klippt på halsen.. och det blir så här även om jag bara tar rakmaskinen och rakar 1 gånger 1 dm.. Omöjligt för henne att frysa..
Hon är en islandshäst med dm tjock päls=)

fast en häst som fryser tillverkar tjock päls FORT.. så din teori håller inte tycker jag=)

En häst som svettas och inte fryser ger kroppen signaler att den inte behöver sätta så mkt päls eftersom det inte behövs...

Min går ute på lösdrift och har superpäls det kan vara -20 grader ute och hon står ute och käkar hö.. vänder man på pälsen är hon torr och supervarm längst in..
Hon är bara rakad på hals och bog hade jag helrakat henne så klart man hade fått täcka för hon hade frysit då=)

En häst som fryser skakar för att behålla värmen precis som människan gör.. sedan försöker dom hålla värmen genom att stå tätt tätt ihop alt gå in i lösdrifen=)

Inget av detta har min häst gjort i vinter...
Så jag funderar på om detta sk grispälsen kommer på de djur som inte fryser utan tvärtom.. så de sätter minimalpäls och då kommer detta glesa grishår ut ist för tät vinterpäls!!

[...]så det räcker nog bra med extra insektmedel. (gör eget så det är inga kemikalier)

Varför är folk så rädd för kemi och kemikalier? Vatten är en kemikalie och det vanligaste lösningsmedlet vi har. Vi består av kemikaler och våra kroppar är förfinade kemiska processfabriker.
Gör du eget insektsmedel består det givetvis av kemikaler.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 264
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
909
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 035
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar