Klippning nu ?

M

Marika

Går det att klippa hästen nu ? Funderar nämligen på att göra det, då hon nu har fått längre päls. Och ska börja sätta igång henne och träna. Men är det försent att klippa nu ? Borde väl fungera nu när vi har haft en så lång höst.

Sv: Klippning nu ?

Klippa hästen kan du göra året runt bara du använder täcke på vintern .

Jo men funderade mest på det att det ju kan rubba pälssättning och fällning.

Det är inte försent om hästen inte börjat fälla än.

Jag klippte min häst så sent som i slutet av januari förra året, och hans sommarpäls såg jätefin ut när den växte ut.

jag klipper min häst året runt har aldrig varit några problem med päls fällning / sättning

Man ska ju inte gärna klippa hästen när den fäller, då kan man rubba fällningen.

Precis det var så jag tänkte. Men jaja då är det ingen fara! :) Tack så mycket för hjälpen.

Jag klippte min häst sista gången i början av februari i år, ca två veckor innan han började fälla, och han blev fin i sommarpälsen.
Har klippt två gånger nu i höst och räknar med att klippa två gånger till innan februari ca. Sen vågar jag inte klippa mer. Har sett flera hästar som fått störningar i pälssättningen, och nån vinterpäls in juli vill jag inte ha..

vad är det som händer då då? alltså om man rubbar fällningen?
det finns ett par stycken häromkring där jag bor som brukar klippa sina hästar på vårkanten vid fällning för att slippa borsta bort vinterpälsen..är det inte bra alltså?

JAg funderar ocskå på att klipa min men hon ska motionsridas mkt försiktigt klippningen vill jag göra pga att hon är så mager men stallägaren påstår att hon är tjock när hon bara har päls.
Hur skulle ni göra?
Är rädd att hon fryser. Gjorde inte det när hon var i full kondition men nu är det inte ens grundkondis på henne efter fölning mm.

JAg funderar ocskå på att klipa min men hon ska motionsridas mkt försiktigt klippningen vill jag göra pga att hon är så mager men stallägaren påstår att hon är tjock när hon bara har päls.
Hur skulle ni göra?
Är rädd att hon fryser. Gjorde inte det när hon var i full kondition men nu är det inte ens grundkondis på henne efter fölning mm.

Jag skulle inte klippa min häst om den är tunn, den fryser mycket lättare redan nu, MED pälsen. Varför vill du klippa bara för att stallägaren tycker hon är tjock? beror det på att stallägaren tycker du ger den för mycket mat?

*knapplån*

Är det inte någon som har en bild på en fin klippning där man har klippt så lite att täcke ändå inte behövs?
Fast det kanske inte är värt att fotografera ens:smirk:

Jag funderar på att klippa min bara fram på bröstet och lite på underhalsen.
Klipper man magen så behöver dom väl täcke? Eller?
Min blir lätt svettig då han har lite övervikt och tjock päls.
Eller han har egentligen alltid haft lätt för att svettas men det är väl lite extra nu...
Men det är besvärligt när det är kallt, då han ogärna vill stå inne under dagen (för att torka).
Brukar släppa ut honom med fleece täcke efteråt.

PICT0021.jpg

Så här ser min häst ut, trots att jag säger att hon måste äta massor med hö 3 kg mustan original, 2 kg havre så tycker de att hon är fet och eftersom jag bara är där två till tre dar i veckan så ger de henne så mkt mat jag skulle ge en shettis. Detta är en travare på 1,70 som normalt väger närmare 600kg nu väger hon under 500. Inga muskler ingenting, nyss avvant en fölunge på henne.
Hon ska därifrån efter nyår, har henne där bara för avvänjningens skull och så skadade sig den andra stallägaren och jag ville inte belasta henne med en häst till då jag reser bort över jul o nyår. Desutom är där hon står nu känsligt pga att ägaren till stallet är min s*****r. så är det. Jag har jobbat med hästar hela mitt liv o de har inte det men jag får alltid höra massa "goda råd. om jag nu anser att min häst ska äta mer så ska de ju bara ge henne mer mat eller?

Det tom lite värre än på bilden. det är därför jag vill raka, gör jag det kan de inte skylla på pälsen.Dessutom så är min häst totalt galen när det är dags för mat hon sparkar våldsamt åt de andra, har aldrig någonsin varit sån
Ska bli skönt o få hem henne o ge henne massor av mat....

De känner på sin häst o påstår att de är lika tjocka ...
till trådskaparen jag kapade visst din tråd ursäkta.
Jag tänker som så att om jag klipper har jag extrem koll på om mer hull försvinner o då kan jag knäppa bättre kort.
Nu när jag var ute i helgen kunde jag se att hon tappat vikt för täckesgjordarna hängde löst, de satt åt när fölungen var med. detta kort jag visar är taget för två veckor sen, så ni kan ju tänka er. ska försöka ta mer kort. hon ska helst flyttas direkt efter nyår, jag står inte ut o bli osams med S*****r pga en häst det har vi blivit förr.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar