klippning av svans

N

ninni78

Hur klipper man snyggast runt svansroten? Vet på ett ungefär men behöver lite tips.

Sv: klippning av svans

varför skall du klippa?
de korta håren som sprider sig som en liten solfjäder runt roten har en funktion! De skyddar analöppningen från regn och smuts. Om du vill visa upp hästen "med stor rumpa" kan du fläta svansen i stället för att klippa. Skyddshår heter det ju!

Håller med Pialotta men om du vill ansa lite bara så är det nog snyggast att dra saxen neråt.
Ta "en tuss" av det yttersta håret på sidorna, håll saxen så du drar den neråt mot golvet, klipp inte av utan följ med med saxen hela vägen tills håren tar slut, du får nog klämma ihop saxen aningen men du ska inte stänga den, om du förstår hur jag menar.
Då blir håren inte avklippta utan det ser mkt mer naturligt ut.Det blir inte rakt avklippt utan kommer bli ansat snett neråt ist. Lite svårt att försklara! :)

Frisörer gör så när de klipper upp håret/luggen har jag sett. Iaf endel!

ninni78 skrev:
Hur klipper man snyggast runt svansroten? Vet på ett ungefär men behöver lite tips.

Inte alls. Det är det fulaste som finns med klippt svansrot. Vill du snygga till den så RYCK istället. DÅ slipper man toaborsteutseendet, och hästen slipper små sticka hår som kan skapa irritation.

vill du detta så ska väl ingen hindra dig (men personligen tycke rjag det är fult).

du ska klippa så att håren är i lämna med resten av svansen om du förstår hur jag menar? alltså det får inte vara smalare där roten är klippt.

Jag hade bara tänkt snygga till lite på sidorna av svansroten, svansen är väldigt spretig där.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 461
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Ponylove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka