klippning av långhåriga marsvin

A

aqua

Jag har bara haft Teddy marsvin innan men nu har det flyttat hem en långhårig herre till mig och pälsen växer som ogräs har jag märkt så idag har jag försökt klippa honnom men jag märkte att det inte var så lätt men övning ger färdighet kanse..
Så lite frågor till nån som kanse är bättre än mig på detta
*vad ska man använda för sax?
*hur gör man för att klippa under grisen? (låter kanse konstigt men det var den svåraste biten:o höll grisen med ena handen och försökte klippa med andra men pälsen bara gled iväg!!):confused: :confused:

:banana: :bump: :banana: :bump:

Sv: klippning av långhåriga marsvin

Jag tar en pall eller ngt och ställer i badkaret och tidning på, självklart kan man göra det på annan plats oxå. Klipper runt om rakt av men en bit högre upp bak på rumpan. Jag klipper i torr päls men syrran klipper helst i våt, jag föredrar att se hur långt det blir när det är torrt. Om man klipper längs med marken ser man inte ev felklipp. Klipper man kortare vilket är smidigare så kan det se fult ut men man lär ju sig oxå, tålamod och tid! Under magen håller jag i grisen i knäet om den är vild annars bara lyfter jag upp framkroppen och låter grisen stå på bakbenen/rumpan och så klipper jag, viktigast är runt rumpan och runt benen det andra är inte så noga ta det du ser kika fram när du ändå klipper marsvinets sidor. Använd en vass sax, är den bara vass fungerar alla sorter. Jo en kam kan vara bra. Jag kammar ut en bena i taget och klipper efter kammen. SEdan klipper jag sist under halsen genom att ta ett finger under hakan på marsvinet så jag kommer åt.

Jag har kvar min specialsax till hundtassar där man då klipper päls mellan trampdynor. Denna är trubbig ut i spetsarna vilket jag tycker är bra då jag har en del marsvin som inte är stilla när jag klipper dom.
Svårast att klippa brukar vara baktill om man har ett marsvin som är känsligt där. Jag brukar ta ett stadigt tag om "midjan" på marsvinet med ena handen, dra ut pälsen och kolla vad baktassarna är (dessa är i riskzonen annars) och klipper ungefär i bordshöjd. Detta när jag klipper pälsen så den forttfarande har lite längd.
Framtill brukar inte vara svårt med ett undatag. Jag har ett marsvin som hatar allt vad pälsvård heter och studsar in i min famn om hon kan för att slippa :D
Hon har dock livligt temperament.
Undertill så tar jag helt enkelt och vände marsvinet lite på rygg i min ena hand (har tränat dom för detta tidigare så dom sprattlar inte nämnvärt) och klipper med den andra.
Att vända dom på rygg är något jag lär dom tåla redan från början då jag har barn som hanterar marsvinen. Risken finns att dom helt enkelt tappas i golvet om dom prattlar när något ovant barn hanterar dom och råkar vrida dom lite snett. Dom får helt enkelt lära sig att det lönar sig att vara stilla för då kommer dom i rätt rikting rätt snart igen. Jag har dom också på rygg i famnen när jag klipper baktassarna.
Baktill häcken lite som en apelsinklyfta brukar jag klippa så kort som möjligt. Detta syns inte speciellt eftersom jag lämnar övre hälften av häcken så den delen blir ungefär lika lång som resten av kroppen.
Det märks däremot då man slipper trassel i häcken.
Alternativt jag klipper hela kroppen så det bara är mellan 2-3 cm pälslängd kvar. Lite som lusten faller på. Oftast ser det inte så vackert ut precis i början men det växer snabbt så det ser jämnare ut och marsvinet bryr sig inte speciellt så mycket hur dom ser ut.

Förutom kan och sax brukar jag har hårklämmor för att lättare kunna klippa pälsen längst bak på häcken om jag inte klipper hela marsvinet väldigt kort.

tusen tack!! jag ska göra ett nytt försök i kväll, ser när jag tittar på honnom att det inte blev så kort som jag ville så jag kan klippa lite till.
Det som är svårt är att pälse glider undan när man försöker klippa i den..men badkaret var en bra ide

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka