Sv: klippmaskinsrädda hästar
Det kanske inte går att få bort rädslan på alla hästar men nog kan man få det mycket mycket bättre. Såhär gjorde jag:
Till att börja med hade jag klippmaskinen i handen (avstängd) när jag höll på med hästen. Sedan började jag sätta på klippmaskinen långt från hästen. Bara några sekunder, stängde av när hästen stod lugn (det kan betyda att man stänger av direkt innan hästen hunnit göra något). Ökade tiden som maskinen var på och flyttade mig närmare hästen när maskinen var på. Tänk på att alltid stänga av vid rätt tillfälle dvs när hästen står med alla fyra benen i marken.
Så småningom kunde jag ha maskinen i handen och stå bredvid hästen och kanske borsta med en borste som jag höll i andra handen. När detta fungerade, började jag röra maskinen runt omkring hästen, uppåt, nedåt (fortfarande inte röra hästen) när den var på.
När det fungerar, ta maskinen under magen, över ryggen, fortfarande utan att röra hästen. Kom ihåg att vara en lugn ägare som tänker lugna tankar och andas avspänt, pyssla som vanligt bara det att du har klippmaskinen med och på.
Sedan är det dags att låta hästen känna på vibrationerna. Sätt på maskinen och gör som ovan, lägg sedan maskinhanden mot hästen på ett neutralt ställe (t ex baklåret) så att den känner vibrationerna (ej klippskären). Lugna smekningar med maskinhanden om det går bra. Sluta när det går bra.
Edit: om hästen provar att flytta sig bort från dig följer du efter med maskinhanden kvar på hästen, ta om möjligt bara bort maskinen från hästen när den står still. Då lär den sig att den inte kan gå ifrån maskinen men att det lönar sig att stå still.
När detta fungerar kan du börja klippa korta stunder. Börja som vanligt med att bara röra hästen, sedan klippa lite, sedan bara röra hästen igen. Sluta när det går bra.
Skippa de känsliga delarna och låt det ta tid. Vad gör det om det tar en månad att klippa hästen färdigt det första året? Nästa år och alla andra år har du igen att du tog det lugnt. Din häst kanske slappnar av på några gånger, i mitt fall tog det tre månader från det att vi började träna tills hästen var klippt, men åren därefter var det aldrig några problem.