klippmaskinsrädda hästar

blizz

Trådstartare
hur gör ni som har hästar som är/har varit rädda för klippmaskinen? Är det lugnande spruta som gäller eller har ni lyckats vänja dem vid den fruktansvärt skrämmande maskinen?

Sv: klippmaskinsrädda hästar

Jag brukar starta maskinen och "luft klippa" innan.. närma sig sakta men säkert. Mán ska inte tveka för då blir hästen osäker, men man ska inte heller gå på för fort. Luft klippa och använd handen som låtsas klippmaskin och ta långa tag, inte små korta.. De flesta hästar brukar bli "vana" och gå att klippa. Men en ponny jag skulle klippa började blåsa så fort jag öppnade lådan till maskinen! :o Jag tänkte liksom : "autch, detta kommer nog inte att gå" Den började blåsa ÄNNU mer när den fick se SLADDEN! Huuuu så farligt. Trodde ponnyn skulle självantända och explodera när jag la igång maskinen... Hahaha, den ponnyn är och förblir oklippt, om den inte blir sprutad med lugnande... :p

Be gärna ngn klippa sin häst utanför din hästs box.

När du sen klipper din- börja långt bak.

Tussar i öronen kan vara ngt om den fortfarande blir nervös.

beror på hur rädda dom är. vissa går att vänja bara man tar det lugnt och försiktigt, men så finns det såna som min ena som blir mer panikslagen för varje gång han ser en klippmaskin. har drogat ett par gångar men dom sista åren har jag helt enkelt låtit bli att klippa. han får inte så tjock päls så det brukar gå bra att träna ändå.

bomull i öronen är bra. och om den kan få se och höra en annan lugn häst bli klippt.

hur gör ni som har hästar som är/har varit rädda för klippmaskinen? Är det lugnande spruta som gäller eller har ni lyckats vänja dem vid den fruktansvärt skrämmande maskinen?

Det beror, som sagts innan, hur rädda de är. Jag köpte en uppladdningsbar för 69:- (vanlig till människor) och begav mig på promenad med den och hästen. Började med att starta tingesten korta stunder och i handen bort från hästen. I början var det helläskigt och det dansades en hel del, sedan så kröp det närmare och närmare. Med min häst lyckades jag övervinna rädslan efter en gång, så jag kunde klippa inne i stallet det som jag skulle med hästklippmaskinen.

Min valack var rädd när han aldrig hade blivit klippt förr men nu är han inte rädd. Jag vande honom genom att ha maskinen igång och emot honom fast inte röra den utan bara så att han kände. Sen hade jag så tills han stod still, sen hade jag maskinen på olika ställen på honom, höll kvar tills han stod still. Till sist brydde han sig inte, då började jag att klippa och det brydde han sig inte heller om.

Han kan vara skitdryg att klippa. Det är inte det att han är rädd för klippmaskinen nu. Det kan gå bra i en timme sen får han bara för sig att nej nu vill jag inte mer. Och det är inte på speciella ställen utan man kan klippa tex under magen men sen får man inte klippa på halsen. Eller så får man klippa på bakbena men inte på bogen. Han har en massa fixa idéer den hästen..

Jag brukar sätta bomull i öronen och gärna ha en medhjälpare som klappar på honom, då är han snäll. Han höll på att riva stallet senast jag klippte, då blir det brems så man blir klar nån gång.

Och just det, jag brukar se till att träna honom ordentligt innan så han blir lite trött. ;)

Beror på - är de panikslagna ger jag mig inte på det. Känns inte som det är värt det..
Annars bommul i öronen, kanske lite lugnande eller ett ordentligt träningspass innan.

Det kanske inte går att få bort rädslan på alla hästar men nog kan man få det mycket mycket bättre. Såhär gjorde jag:

Till att börja med hade jag klippmaskinen i handen (avstängd) när jag höll på med hästen. Sedan började jag sätta på klippmaskinen långt från hästen. Bara några sekunder, stängde av när hästen stod lugn (det kan betyda att man stänger av direkt innan hästen hunnit göra något). Ökade tiden som maskinen var på och flyttade mig närmare hästen när maskinen var på. Tänk på att alltid stänga av vid rätt tillfälle dvs när hästen står med alla fyra benen i marken.

Så småningom kunde jag ha maskinen i handen och stå bredvid hästen och kanske borsta med en borste som jag höll i andra handen. När detta fungerade, började jag röra maskinen runt omkring hästen, uppåt, nedåt (fortfarande inte röra hästen) när den var på.

När det fungerar, ta maskinen under magen, över ryggen, fortfarande utan att röra hästen. Kom ihåg att vara en lugn ägare som tänker lugna tankar och andas avspänt, pyssla som vanligt bara det att du har klippmaskinen med och på.

Sedan är det dags att låta hästen känna på vibrationerna. Sätt på maskinen och gör som ovan, lägg sedan maskinhanden mot hästen på ett neutralt ställe (t ex baklåret) så att den känner vibrationerna (ej klippskären). Lugna smekningar med maskinhanden om det går bra. Sluta när det går bra.

Edit: om hästen provar att flytta sig bort från dig följer du efter med maskinhanden kvar på hästen, ta om möjligt bara bort maskinen från hästen när den står still. Då lär den sig att den inte kan gå ifrån maskinen men att det lönar sig att stå still.

När detta fungerar kan du börja klippa korta stunder. Börja som vanligt med att bara röra hästen, sedan klippa lite, sedan bara röra hästen igen. Sluta när det går bra.

Skippa de känsliga delarna och låt det ta tid. Vad gör det om det tar en månad att klippa hästen färdigt det första året? Nästa år och alla andra år har du igen att du tog det lugnt. Din häst kanske slappnar av på några gånger, i mitt fall tog det tre månader från det att vi började träna tills hästen var klippt, men åren därefter var det aldrig några problem.

Senast ändrad:

Exakt så gjorde jag också. Och det funkade hur bra som helst:banana:.. Men så tog det en hel dag också. Men det är bättre att ta det lungt så får man ingen stressad häst som är rädd för klippmaskinen förevigt

Vi började använda en sån "massagestav" för människor bara för att de skulle få vänja sej med ljud och vibration. Då är det ingen risk att de gör illa sej på maskinen om de hoppar till lite i början + att den inte låter lika högt!
Brukar ha "tysto" proppar i så de inte behöver höra lika mycket o spänna sig för det. :)
Har haft ett antal som varit vettskrämda, men bara man tar det lungt och metodiskt så tkr jag att de brukar lugna ner sej o inse att det inte är så farligt. Man kan ju ta det i omgångar o inte köra hela hästen samma dag.. Små pauser och en morot här o där :P
Lycka till!!

Från att ha varit kolung drabbades min häst av svår klippnoja efter att ha varit på djursjukhus. Han var tydligt oroad så fort någon häst klipptes och i princip blev han bara värre om jag försökte träna. Lite bättre blev det väl med åren, men aldrig bra.

Min lösning blev brems, spårklippa det värsta fort som f-n och sedan ägna timmar åt att snygga till och få det lika på båda sidor med en "handklipp" från hundaffären. Hellre några minuter med bremsen och någon vecka med "originell" frisyr än att droga...

i år är första året jag har klippt med stor klippmaskin dessutom m sladd;)
testade första gången för 5år sedan med stor maskin,hästen höll på att resa sig och visade ögonvitorna och va allmänt uppskärrad.efter det körde jag med små relativt tysta sladdlösa maskiner och han har njutit av att bli klippt (han trycker emot maskinen);)

men som sagt nu står han helt stilla och bryr sig inte om ljud eller vibrationer.
jag har själv varit harig iom vårt första försök därför inte försökt förräns i år igen med "riktig" maskin.

Mvh Arabizar

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna