Klippmaskin Moser Avalon/Max 45

Fraise

Trådstartare
Jag vill ha en lättare och tystare klippmskin till hästarna. Båda är känsliga för ljudet och jag vill ha en lättare maskin att hålla i. Jag har nu en Oster Stewart clipmaster och den är alldeles för tung och högljud.

Funderar på en Moser Avalon men är osäker på det där med batteriet hur lång livslängd har det? En klippmaskin ligger ju oanvänd den större delen av året och batterier håller ju bäst om det används regelbundet.

Är det någon större skillnade på Avalon och Max 45 när det gäller ljudnivån eller är båda lika tysta?

Tar tacksamt emot för och nackdelar med dessa två maskiner. Vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: Klippmaskin Moser Avalon/Max 45

Ingen som använder någon av dessa? och kan säga något om dom.
 
Sv: Klippmaskin Moser Avalon/Max 45

avalon kan inte klippa tjocka/täta pälsar. till det har den för klen motor.
 
Sv: Klippmaskin Moser Avalon/Max 45

Jag har en Avalon, Centaur har delvis rätt den är inte gjord för jätte tjock päls men framförallt inte för fet päls dvs. är pälsen ren går det bra med tjockare pälsar också. Jag tycker inte att motorn har varit problemet utan det är att skären tar för mycket stryk och blir slöa för om man klipper skitig/fet päls. Batterilängden är på strax över 3 timmar, sen beror det ju på hur väl du förvarar batteriet när det inte används. Jag har bara haft min sen i fjol och kan därför inte uttala mig om hur många år den kommer att hålla. Avalonen är mycket tyst och fungerar bra på ljudkänslig hästar, den är lättarbetad och smidig.

Max 45 kan jag inte uttala mig om då jag inte träffat på den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klippmaskin Moser Avalon/Max 45

Vi köpte en Avalon i somras och trivs jättebra med den tyst, klipper bra och har fungerat på våra ponnypälsar, vi har klippt dem en gång i slutet på september och sedan i början på november. Så jättetjocka har pälsarna inte hunnit bli. Batteriet har räckt till 1,5 ponny då helklipper vi dem även benen. Den laddar upp sig igen på ett par timmar
 
Sv: Klippmaskin Moser Avalon/Max 45

Tack för era svar.

Det blir en avalon, den är beställd. Jag har en gammal Oster A5 så jag skall ta och skicka iväg dom gamla skären på slipning så har jag lite att byta med. Hästen är ganska lurvig nu. Men det går säkert bra om jag har lite skär att byta med.
 
Sv: Klippmaskin Moser Avalon/Max 45

det är alltså inte längden på pälsen men hur tät den är som avgör om det funkar att klippa. en lång päls behöver inte vara tät.
 
Sv: Klippmaskin Moser Avalon/Max 45

min avalon klipper jättebra. Den är stark o tuffar enkelt igenom Flash ganska ulliga päls o kompisens fjording som har tjock tät päls. Tänk på att olja den ofta. Har klippt med min fyra gånger o skären är i nyskick.
 
Sv: Klippmaskin Moser Avalon/Max 45

Nu har jag klippt pålle och allt gick kanon. Jag är supernöjd med min Avalon.
Tror till och med att min andra putte ocskå kommer att kunna klippas utan lugnande och brems bara vi får öva lite.
 
Hur går det med era Moser Avalon? Håller batteriet?

Har klippt i flera år nu med en Heiniger Delta 3 men har kommit fram till att jag inte har behov av en så kraftfull maskin till mitt halvblod som klipps 2ggr/säsong plus att jag klippt åt kompisar med en sladdlös De Laval och guuuuuud vad mycket mer praktiskt det är med en sladdlös....

Jag är alltså rädd att bli besviken och missnöjd med kapaciteten på en mindre maskin. Den kostar ändå runt/över 3000kr så och ett extra batteri var heller inte gratis. Har era batterier blivit något sämre efter några år?

Kan jag satsa på en moser Avalon eller borde jag kolla på de mer kraftfulla batteridrivna klippmaskinerna?

Tar mig friheten att tagga @Bison o @Fraise
 
Senast ändrad:
Puttar upp.

Kikar på Avalon till min häst som uppvisat ett MYCKET stressat beteende när jag tagit fram klippmaskinen.

Hiss eller diss? Är det bättre att lägga på två tusenlappar och köpa en sladdlös Heiniger?
 
Puttar upp.

Kikar på Avalon till min häst som uppvisat ett MYCKET stressat beteende när jag tagit fram klippmaskinen.

Hiss eller diss? Är det bättre att lägga på två tusenlappar och köpa en sladdlös Heiniger?

Jag har en Moser Avalon som till alla mina funkat klockrent. Tills nuvarande häst. Hon var INTE glad förra vintern när hon skulle klippas. Ljudet var inga bekymmer (jag kunde stå intill henne utan större reaktioner) men de små vibrationerna när maskinen nuddade henne fick henne att gå i taket.
Med lugnande gick det.

Nu har vi varit på många klinikbesök under året med många klippningar för undersökning. Det har gått både bra och dåligt men sist gick hon att klippa både nere på krona/kota samt på bogen utan att hon försökte lämna rummet :p Hon har nog vant sig ;)

Nä åter till ämnet, jag är nöjd med min maskin -den har varit väldigt tyst och funkat bra framförallt på t ex hästar som klippts för första gången.
 
Jag har en Moser Avalon som till alla mina funkat klockrent. Tills nuvarande häst. Hon var INTE glad förra vintern när hon skulle klippas. Ljudet var inga bekymmer (jag kunde stå intill henne utan större reaktioner) men de små vibrationerna när maskinen nuddade henne fick henne att gå i taket.
Med lugnande gick det.

Nu har vi varit på många klinikbesök under året med många klippningar för undersökning. Det har gått både bra och dåligt men sist gick hon att klippa både nere på krona/kota samt på bogen utan att hon försökte lämna rummet :p Hon har nog vant sig ;)

Nä åter till ämnet, jag är nöjd med min maskin -den har varit väldigt tyst och funkat bra framförallt på t ex hästar som klippts för första gången.

Jag kommer också få träna MYCKET med min häst. :(
Första gången jag tog fram klippmaskinen (den var inte ens igång) så fick han panik och bara kastade sig. Vetesjutton vad han varit med om.
Efter det har vi tränat med en liten wahl detaljklippare (enda gången han försökt bita mig) men jag skulle vilja ha en som skulle klara av vinterpäls också när vi kommit så pass långt.
Funderar på lugnande också men det är ju ingen långvarig lösning.
 
Ni måste träna på klippning som allt annat. Det funkar inte att bara kasta sig över hästen med maskinen och förvänta att det ska gå bra... Här är mitt upplägg för livrädda hästar:

1. Börja med att presentera maskinen avslagen. Nosa, kolla. Ge godis!
2. Lägg den intill hästen och stryk med den som om du klippte. Ge godis!
3. Sätt på maskinen långt från hästen tex i sadelkammaren medan hästen äter.
4. Flytta den gradvis närmare, fortfarande vid fodring.
5. Ställ hästen på gången och närma dig med maskinen i gång. Gå inte närmare än vad hästen accepterar utan att bli rädd. Detta steg tar längst tid. Ha en medhjälpare som kan ge hästen godis!
6. När hästen är lugn när du står bredvid med maskinen är det dags att börja hålla den mot hästen. Lägg först din hand med maskinen i, inte själva maskinen, mot hästen så den känner vibrationerna. Bogen är det bästa stället att göra detta. Ge godis!! Medhjälpare rekommenderas.
7. När hästen accepterar känslan av maskinen mot bogen är det dags att börja röra på den. Dra den baklänges (så den inte klipper pälsen) över hela kroppen och låtsas att du klipper. Ha en medhjälpare som ger massa godis och beröm!
8. Först när hästen är lugn vid punkt 7 kan du börja klippa. Börja på bogen igen och ta det mycket lugnt. Spar området nära huvudet till slut, klipp inte benen. Ryggen går oftast bra att klippa på de flesta, de läskiga områderna är längst upp på halsen, huvudet och benen. Du får förmodligen strunta i dem första gången. Medhjälparen måste ge massa godis och beröm!
9. Håll inte på så länge att hästen blir otålig! Det är bättre att spara resten till en annan dag än att hästen blir stressad och upprörd. Då har du förstört förtroendet du byggt upp.
10. Om det går snett vid någon punkt och hästen blir rädd, backa minst en punkt och börja om. Räkna med att det kan ta många veckor innan hästen är redo att klippas om den är mycket rädd. Kom ihåg att godis är ett måste! Hela poängen med detta upplägg är att ändra hästens upplevelse av klippmaskinen från ett farligt monster till något positivt som ger den massa godis och beröm.

Detta fungerade till och med på min som var så rädd att han fick panik bara av att se en klippmaskin... Nu står han lugnt och avslappnat när godismaskinen kommer, jag får klippa kroppen och benen men inte huvudet så det struntar vi i. Har en medhjälpare som ger godsaker under klippningen så att han fortsätter ha positiva associationer till klippmaskinen. När jag klipper ryggen räcker det med bara ett hönät nu.
Bomull i öronen är inte nödvändigt, den låter inte högt och det är dumt att inte kunna prata med hästen.

Min Moser Avalon klipper fortfarande bra men jag klipper oftast bara ett par ggr om året. Batteriet håller inte för en helklippning, det har det aldrig gjort. Det brukar dö med typ ett ben kvar. Det funkar dock att koppla in det eller vänta till nästa dag.
 
lånade en moser avalon förra året , hästens första klippning och fy vad bra maskin :love: kunde klippa på huvudet och allt gick superfint ^_^. tyst och fin, enkel och lätt att klippa med.
skaffar jag någon gång en häst med klipp behov så köper jag en moser :)
 
Ni måste träna på klippning som allt annat. Det funkar inte att bara kasta sig över hästen med maskinen och förvänta att det ska gå bra... Här är mitt upplägg för livrädda hästar:

1. Börja med att presentera maskinen avslagen. Nosa, kolla. Ge godis!
2. Lägg den intill hästen och stryk med den som om du klippte. Ge godis!
3. Sätt på maskinen långt från hästen tex i sadelkammaren medan hästen äter.
4. Flytta den gradvis närmare, fortfarande vid fodring.
5. Ställ hästen på gången och närma dig med maskinen i gång. Gå inte närmare än vad hästen accepterar utan att bli rädd. Detta steg tar längst tid. Ha en medhjälpare som kan ge hästen godis!
6. När hästen är lugn när du står bredvid med maskinen är det dags att börja hålla den mot hästen. Lägg först din hand med maskinen i, inte själva maskinen, mot hästen så den känner vibrationerna. Bogen är det bästa stället att göra detta. Ge godis!! Medhjälpare rekommenderas.
7. När hästen accepterar känslan av maskinen mot bogen är det dags att börja röra på den. Dra den baklänges (så den inte klipper pälsen) över hela kroppen och låtsas att du klipper. Ha en medhjälpare som ger massa godis och beröm!
8. Först när hästen är lugn vid punkt 7 kan du börja klippa. Börja på bogen igen och ta det mycket lugnt. Spar området nära huvudet till slut, klipp inte benen. Ryggen går oftast bra att klippa på de flesta, de läskiga områderna är längst upp på halsen, huvudet och benen. Du får förmodligen strunta i dem första gången. Medhjälparen måste ge massa godis och beröm!
9. Håll inte på så länge att hästen blir otålig! Det är bättre att spara resten till en annan dag än att hästen blir stressad och upprörd. Då har du förstört förtroendet du byggt upp.
10. Om det går snett vid någon punkt och hästen blir rädd, backa minst en punkt och börja om. Räkna med att det kan ta många veckor innan hästen är redo att klippas om den är mycket rädd. Kom ihåg att godis är ett måste! Hela poängen med detta upplägg är att ändra hästens upplevelse av klippmaskinen från ett farligt monster till något positivt som ger den massa godis och beröm.

Detta fungerade till och med på min som var så rädd att han fick panik bara av att se en klippmaskin... Nu står han lugnt och avslappnat när godismaskinen kommer, jag får klippa kroppen och benen men inte huvudet så det struntar vi i. Har en medhjälpare som ger godsaker under klippningen så att han fortsätter ha positiva associationer till klippmaskinen. När jag klipper ryggen räcker det med bara ett hönät nu.
Bomull i öronen är inte nödvändigt, den låter inte högt och det är dumt att inte kunna prata med hästen.

Min Moser Avalon klipper fortfarande bra men jag klipper oftast bara ett par ggr om året. Batteriet håller inte för en helklippning, det har det aldrig gjort. Det brukar dö med typ ett ben kvar. Det funkar dock att koppla in det eller vänta till nästa dag.

Om det var till mig du skrev så var det snällt att du tagit dig tid att skriva ett så långt inlägg.
Jag kan lova att jag inte "kastade mig över" hästen med klippmaskinen i högsta hugg.
Långt ifrån..
Han har varit klippt hos sin förra ägare, så mycket vet jag. Hur de gjorde vet jag inte.
När jag tänkte klippa honom första gången så ställde jag honom i gången som vanligt. Lugn häst.
Gick och hämtade klippmaskinen, tänkte visa honom den (dvs min tanke var att han skulle få bekanta sig med den, lukta och se innan jag skulle prova att sätta igång den). Men jag hann inte, så fort han såg den fick han panik och bara hävde sig framåt. Fattar inte att repen höll.

Träningen med den lilla klipparen var att vänja sig vid ljudet, att känna vibrationerna. Det höll vi på med under hela vintern. Med godis och beröm. När han högg efter mig var en av de gångerna när jag lade den lilla maskinen mot honom, då backade jag några steg i processen för att han skulle återgå till sin trygghetszon igen. I slutet av vintern gick det ibland att klippa någon cm, men pälsen är tjock och den lilla maskinen orkar varesig klippa i så tjock päls eller vara igång någon längre stund i kyla.

Så vi tragglar och tragglar, arbetar med att utöka hans trygghetszoner (i allt, inte bara klippningen, klippningen är en piss i nilen. Men det hade varit trevligt att kunna klippa honom eftersom han blir fruktansvärt svettig vid arbete).
Det är en fin häst :heart, men fruktansvärt otrygg. Vi har kommit långt om man jämför med hur han var innan, men det är väldigt långt kvar också..
 
Om det var till mig du skrev så var det snällt att du tagit dig tid att skriva ett så långt inlägg.
Jag kan lova att jag inte "kastade mig över" hästen med klippmaskinen i högsta hugg.
Långt ifrån..
Han har varit klippt hos sin förra ägare, så mycket vet jag. Hur de gjorde vet jag inte.
När jag tänkte klippa honom första gången så ställde jag honom i gången som vanligt. Lugn häst.
Gick och hämtade klippmaskinen, tänkte visa honom den (dvs min tanke var att han skulle få bekanta sig med den, lukta och se innan jag skulle prova att sätta igång den). Men jag hann inte, så fort han såg den fick han panik och bara hävde sig framåt. Fattar inte att repen höll.

Träningen med den lilla klipparen var att vänja sig vid ljudet, att känna vibrationerna. Det höll vi på med under hela vintern. Med godis och beröm. När han högg efter mig var en av de gångerna när jag lade den lilla maskinen mot honom, då backade jag några steg i processen för att han skulle återgå till sin trygghetszon igen. I slutet av vintern gick det ibland att klippa någon cm, men pälsen är tjock och den lilla maskinen orkar varesig klippa i så tjock päls eller vara igång någon längre stund i kyla.

Så vi tragglar och tragglar, arbetar med att utöka hans trygghetszoner (i allt, inte bara klippningen, klippningen är en piss i nilen. Men det hade varit trevligt att kunna klippa honom eftersom han blir fruktansvärt svettig vid arbete).
Det är en fin häst :heart, men fruktansvärt otrygg. Vi har kommit långt om man jämför med hur han var innan, men det är väldigt långt kvar också..

Den meningen var en metafor, för de flesta gör typ så. Utgår från att hästen kan klippas och sätter igång utan vidare. Sen blir de överraskade om det inte funkar. Det var inte riktad speciellt till dig för du hade ju redan försökt vänja hästen. :)

Min var som sagt likadan, kunde inte ens titta på maskinen. Men mitt step by step upplägg funkar! Det bästa är att träna nästan varje dag, går det för länge mellom varje steg får man ofta börja om.
 
Jag är jättenöjd med min! Har en SWB, men med galet mycket päls. Inga problem att klippa hela, inkl. ben och huvud på en laddning. Det tar lite länge tid jmf med en "stor" maskin men så skönt att den är tyst och lätt och man slipper noja med sladden.
 

Liknande trådar

Utrustning Vill ha en klippmaskin. Och gärna en billigare :angel: men samtidigt så ska den vara tyst, lätt och smidig att använda :), lånade en...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Buck
·
Hästhantering Tänkte klippa 5-åringen i år, då han nu rids lite mera och blir hyfsat svettig av en 1 h lätt runda i skogen. Han har också tidigare år...
Svar
17
· Visningar
3 537
Senast: Harbor
·
Islandshäst Jag funderar på att köpa en klippmaskin, Moser Avalon. Anledningen är att jag har svaga handleder, orkar inte hålla en traditionell...
Svar
8
· Visningar
1 856
Senast: cowgirl73
·
Utrustning Jag står i valet och kvalet när jag ska köpa en ny klippmaskin. Ni som har någon av dessa maskiner, skulle ni vilja tala om vad ni...
Svar
2
· Visningar
1 423
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp