Klipper ni era täckta exemhästar på sommaren?

kryddan

Trådstartare
Undrar om ni klipper av sommarpälsen på era hästar när dom är täckta dygnet
runt med exemtäcke? Min häst har ganska tjock sommarpäls så han blir väldigt
varm. Har aldrig hört någon som har klippt en häst på sommaren men jag känner
ingen med en exemhäst heller :crazy:. Råd tack, dom som säger nej får gärna
skriva varför. Tack på förhand!

Sv: Klipper ni era täckta exemhästar på sommaren?

Min förra häst hade eksem och gick med täcke från april-nov.
Jag klippte aldrig honom, han var kortpälsad.

Men det tycker jag visst du kan göra om han har lång tjock sommarpäls.
Det måste ju bli varmt under täcket.

Jag funderade på att just klippa förra året, men var lite för sent ute då. I år kommer jag klippa honom.

Till dig och popcorn, tack så mycket för svaren, fram med klippmaskinen m a o :idea:! Undrar en sak till, när jag skulle ta av exemtäcket idag (man får dra det
över huvudet) så var det alldeles statiskt, det var inte populärt, skall man spraya med comfort och vatten eller har ni något annat knep?

SKöljmedel när det tvättas =)

Tillägg: Att jag fnular på att klippa är inte så mkt för varmt, men han har väldigt tät sommarpäls, och att då klippa gör det ju lättare att få ner smörja i huden, tvätta och så. Skyddet mot knott, väta osv blir ju värre, men han går ju iaf i sitt täcke hela tidden.

spraya hästen med pälsglans.

inga problem att klippa sommarpäls, tänk bara på att då har hästen NOLL skydd mot regn och insekter så då måste den täckas hela tiden, tills pälsen växer ut igen.

jag brukade klippa min vid den här tiden, och sen i augusti.

Till dig och Alexandra, ok tack så mycket. Min häst står i ett stall med tävlingshästar så dom är aldrig ute när det är insekter. Stallet är vid havet så
det blåser oftast. Bromsen har inte kommit ännu, dom brukar anlända i slutet
på juni :devil: och knotten har vi bara på natten och då är hästarna inte ute.
Alla får regntäcke om det regnar när dom går på gräs. Står dom på grus så får
dom gå in. Himla bra ställe min häst står på!!!! Min häst har dessutom sitt exemtäcke på dygnet runt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 264
Senast: Stergo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 894
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 097
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 519
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka