K

Kung Bob

Har en D-ponny som jag ska tävla en del hoppning med i höst nu. Hon är 6 år gammal och hoppar LB.
Nu undrar jag då, ni som tävlar hoppning, märker ni nån skillnad på hästen om den är klippt eller inte?
Min har inte varit klippt innan, hon får inte särskilt lång vinterpäls, den blir bara lite tätare, men det är ju ändå så att hon lättare blir svettig.
Men som sagt, märker man stor skillnad på hur hästen blir att rida om den är klippt? Blir den piggare eller nåt, orkar den mer?
Men som sagt hon har ju inte så mkt päls direkt, men ändå...

Sv: Klippa?

Min ponny är en hetsig liten sak som svettas för ingenting och jag klipper honom dels för att han får mer energi och dels för att det inte tar 3 år för pälsen att torka!

Ridskolans kuse som jag rider är en D-ponny med lite arab i sig. Hon får inte mkt vinterpäls, utan bara mjuk nallebjörnspäls.
Henne klipper dom, för hon svettas så mkt annars. Och ja, man märker skillnad. Hon orkar mer och blir inte "överhettad".

Tillägg: Hon är en hopponny :)

Det är nog väldigt individuellt om hästen reagerar på att bli av med pälsen. För ryttaren är det väldigt bekvämt eftersom det är mycket lättare att hålla rent och hästen torkar. Älskar när pållen är nyklippt. På vintern märker jag skillnad, då blir det fart på grejerna om det är riktigt kallt ute.

Många elitryttare klipper sina hästar i stort sett innan varje stor tävling. Detta för att de skall slippa ödsla onödigt mycket vatten och salt.

Tack allihop! Förresten, hur svårt är det att klippa benen?

Kom igen nu alla, vill ha fleeeer svar! :banana:

Mina tidigare hästar har varit väldigt irriterade när jag klippt benen. Har varit tvungen att bara använda en miniapparat som inte vibrerar så mycket men jobbigt ändå. Hästen jag har nu är rätt snäll.
Lättare än man tror att klippa benen tycker jag. Är man noggrann och försiktig så går det bra.

Ponnyn jag red klippte vi täckesklippning på för att han blev så svettig och tog hur lång tid som helst för honom att torka.

Storhästen ska vi klippa i dagarna nu, han ska bli helklippt så ska vi se om han blir piggare och gladare. :)

hehe, ok, hon är ju aldrig klippt innan, så vi får se vad hon säger...

Men, nu kommer syrran o klipper imorn!

När jag klipper mina hästar klipper jag allt. benen, magen, huvudet. allt =)

hehe, klippte henne ihelgen nu. Klippte inte benen eller huvudet. Hon tyckte det var lite jobbigt men wtf, det var ju första gången!

Hej!
Jag tycker att det är skit bra att klippa hästarna. Dom får lite mer enegi tycker jag och det tar inte så lång tid när dom ska torka. Tycker att du gör ett klokt beslut om du klipper henne! Lycka till på tävlingen med!
:banana:

Jag klipper alla mina ponnyer. visst jag annvänder dom till tävling. och med det så rids dom ganska så mycket i veckorna. tycker mer synd om dom att få bära på mkt päls o sedan bli kalla o blötta..o ta ca 4 timmar för dom att bli torra igen. rakar dom så dom blir piggare o fräschare. + att dom blir exktra lätta att hålla rena..iaf om man inte har så mkt tid när man har flera ponnyer. Mina ponnyer bli alla gladare o piggare efter att jag rakat dom..och man hjälper dom lite på traven när våren kommer och det är daxs för pälsfällning, då det inte finns så mkt päls att fälla! :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
2 162
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2