N

nicolee

hej, ska klippa min häst imorrn för första gången, han har blivit klippt en gång innan. han va snäll då och va inte en såndär problem häst att klippa. Har ni några tips på vad man ska tänka på osv?

Sv: klippa

Om det är en sladd till klippmaskinen se till att den inte ligger på golvet när du klipper :)

Sen skulle inte jag klippa nu när de fäller som värst för då förstör man vinterpälsen som kommer under och man kan få andra problem låt den fälla klart och klipp sen :)

Man kan även stoppa en stor tuss bomull som gör att det miskar på ljudet för hästen. bomullen ska självklart tas ut sen och får inte stopps för djupt.

Beroende på hur du ska klippa "måla" använd en krita och måla vart du ska klippa blir bättre linjer och lättare att få det jämt.

Låt maskinen vila så du inte bränner hästen.

Finns en massa tips och nu vet jag inte hur mkt du vet om klippning men det där var lite grejer man kan tänka på

Gå ut med en positiv inställning :D
Tänk inte min favorittanke "tänk om..".. Hästen kommer märka det. Gör ingen stor sak av det. Självklart ska man se hur hästen reagerar. Men man kan alltid stryka hästen med sin fria hand medan man klipper. Klippa kortare omgångar.
Som redan skrivet; se till att sladden inte ligger runt hästens ben. Försök ha den uppsatt i taket om det går. Ta gärna hjälp av någon som har klippt en del hästar förut.

Det ska nog gå bra ska du se! Lycka till!

M-oaa

det gick jättebra! Han stod still hela tiden och han har bara blivit klippt en gång innan. Hade med mig en kompis som har klippt förut. Han har fällt päls. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 861
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 923
Senast: TeamLundVer
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka