Klippa vid svansroten?

finapina

Trådstartare
Gör ni det? Hästen har mycket och tjock svans.Men jag tycker det blir så spretigt uppe vid svansroten med de kortare stråna.Har vid något tillfälle försökt klippa där men det blir inte bra, ser ut som hon kliat sig mot ngt. Hur får man det snyggt???

Jag jämnar till lite ibland, min ena häst kliar sig då och då så hennes svans blir aldrig hel-lång. Jag kammar mittbena på svansroten så att det spretar ut åt båda sidorna, och håller saxen lodrät och tar respektive sida i ett enda klipp. Verkligen bara topparna, kanske en halv cm, så att det inte blir alltför rakt. Det blir ju inte lika snyggt som en utväxt svans, men man får ju jobba med vad man har ;)

Låt det växa och gör en inbakad fläta när det behöver se snyggt ut?
Om det inte blir långt nog att fläta kan man köra med trimmer på sidorna av svansroten och sen fläta det som blir kvar.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix