Klippa "tassarna" eller ej??

Nikkis

Trådstartare
Ja,jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu faktiskt...:confused:
Så då tänkte jag höra med er om vad ni vet/tycker.

Jag har ju en pekingese som jag Vanligtvis brukar "trimma" (Läs: jag menar Inte "Trimma" Trimma ) tassarna på och även hennes "byxor",dvs klippa pälsen mellan trampdynorna/under tassarna och fixa hennes frisyr på rumpan så att den är kort och fin.:angel: :D
*Ursnyggt faktiskt*

Nu tänkte jag dock Inte klippa "ner" henne pga av all snö,utan låta pälsen mellan tassarna vara kvar som "skydd" till dynorna mot salt/kyla/snö...:idea:

Jätte smart tyckte jag-tills stackarn inte längre kan gå ute i snön för att det bildas Jätte styltor och "snöbollar" under hennes tassar:cool:

Jag har inte tidigare tänkt så mkt på det,så jag vet inte vilket som är "bättre" eller "sämre"?

Spelar det egentligen ngn roll om pälsen under tassarna är "lång" eller kort? Kommer det att bildas styltor/snöbollar oavsett?

Schäferkillen har ju kort päls under tassarna(DAAH),och han får aldirg styltor/snöbollar under dem,men det kanske beror på att hans tassar är mkt större/bredare än min lilla tjej's-så det liksom inte "kan" samlas "bollar" där?:angel:
Men å andra sidan har han mkt lättare att ta sig fram i snön än min lilla tjej-som verkligen får skutta/ploga sig fram:rofl: :love:

Jag vet inte alls hur jag ska göra längre..?:confused: :cool:
Ska jag klippa bort pälsen som vanligt eller låta den vara kvar,vad tycker Ni?
Har ni egna erfarenheter?

//Nikkis
 
Sv: Klippa "tassarna" eller ej??

Jag klipper min wheaten i tassarna och har inte upplevt att han fryser mer för det. Däremot så slipper han ju de där rackarns bollarna som annars kan bli.
 
Sv: Klippa "tassarna" eller ej??

Jag skulle klippa om jag var du.
Vi är mycket ute på vintern och har hunden långt hår under tassarna så kommer snöbollarna som ett brev på posten. Jag brukar dock inte klippa emellan tassarna utan jag klipper bara så att inget hår sticker ut och lägger sig över trampdynorna. Förstår du hur jag menar?
Det fungerar jättebra för oss iaf!
 
Sv: Klippa "tassarna" eller ej??

klipper både min west highland och tax, blir bäst så, då samlas ingen fukt i pälsen mellan dynorna haller.
 
Sv: Klippa "tassarna" eller ej??

Tycker det är bäst att klippa, det blir inte alls lika mycket snöklumpar, sen kan man ju smörja på lite tasssalva emellan trampdynorna så fastnar inget!
 
Sv: Klippa "tassarna" eller ej??

klipper både min west highland och tax, blir bäst så, då samlas ingen fukt i pälsen mellan dynorna haller.
Ja för visst är det "fukten" och värmen från tassen som bildar dessa snöbollar? :idea:

Jag brukar dock inte klippa emellan tassarna utan jag klipper bara så att inget hår sticker ut och lägger sig över trampdynorna.
Men det är precis så jag brukar klippa,då blir tassen så rund och fin;) :p
 
Sv: Klippa "tassarna" eller ej??

Tycker det är bäst att klippa, det blir inte alls lika mycket snöklumpar, sen kan man ju smörja på lite tasssalva emellan trampdynorna så fastnar inget!

Då ska jag klippa henne idag.Jag brukar smörja hennes tassar med jämna mellanrum,dock så behövs det inte så ofta då hon faktiskt har väldigt tåliga dynor,men jag är lite av en "höns mamma" och allt ska vara perfekt och de bästa till mina hundar:angel: :p
 
Sv: Klippa "tassarna" eller ej??

Jag rakar tassarna på min pudel. han slipper då att få dessa snöbollar mellan sina tassar plus att tassarna torkar fortare och slipper få svamp när det är så blött.
 
Sv: Klippa "tassarna" eller ej??

Oj får han svamp? Det är nog inte så kul,visste faktiskt inte att hundarna hunde få det:o

Nu är lilltjejen klippt å super fin:p
Jösses vad hon fällde då!:eek: (passade på att bada henne när hon ändå skulle göras fiin)

Och OJ så tunnhårig hon blev då,knappt ngn underull kvar haha.:p
 
Sv: Klippa "tassarna" eller ej??

Jag har klippt ner min cocker, även tassarna som är väldigt korthåriga.
Mkt praktiskt, och hon SLIPPER snarare bli kall eftersom hon inte blir fuktig i pälsen och slipper gå på klampar.

Sen är det ju inte bra att ha hår mellan tassarna även om det inte är snö för att det så lätt fastnar grus och skräp emellan, gör ont.
 
Sv: Klippa "tassarna" eller ej??

Jag har klippt ner min cocker, även tassarna som är väldigt korthåriga.
Mkt praktiskt, och hon SLIPPER snarare bli kall eftersom hon inte blir fuktig i pälsen och slipper gå på klampar.

Sen är det ju inte bra att ha hår mellan tassarna även om det inte är snö för att det så lätt fastnar grus och skräp emellan, gör ont.

ja cocker har ju ganska så speciell päls,och pekingeser med för den delen.
Men jag har sån otrolig tur att min pekingese Inte är så långhårig och fluffig som dagens pekingeser är,så jag har inga större problem med pälsen på det viset att jag måste klippa ner henne helt och hållet.(och GUD så ful hon hade varit :rofl: )

Sen har hon så pass tät underull att hon Mkt sällan blir blöt ute. (hon blir knappt "genomblöt" trotts värsta spöregn å hagel:angel: )

Jag har Alltid klippt hennes tassar och "byxor" sen hon var liten valp,mer bara för att det ser snyggare ut. :p
Dock så gjorde jag inte det denna vinter för att se om det var bättre mot snö och allt,men nu är hon klippt igen och hennes dynor,som Vanligtvis är mjuka fina och så,är nu lite torra och "rispiga/sträva":eek:

Hon har inte ont men detta är första gången för henne att ha "sånna" dynor,men dom är nu väl insmorda så vi hoppas på förbättring.
Men undra om det har ngt att göra med att jag just Inte klippt ner tassarna som vanligt i början av denna vinter och att hon har då fått gå med dessa "styltor/snöbollar" på tassarna under promenaderna...??
 
Sv: Klippa "tassarna" eller ej??

Oj jag har ingen aning faktiskt...
Kanske, eftersom de bara blivit torra nu när tasshåret varit långt, så låter det ju ganska logisk.
Hon har helt enkelt gått fuktig ganska länge efter promenaderna för att hon hade snö under som smälter när man kommer in/man måste duscha bort.

Hoppas tassarna mår bättre snart iaf:)
 
Sv: Klippa "tassarna" eller ej??

Oj får han svamp? Det är nog inte så kul,visste faktiskt inte att hundarna hunde få det:o

Nu är lilltjejen klippt å super fin:p
Jösses vad hon fällde då!:eek: (passade på att bada henne när hon ändå skulle göras fiin)

Och OJ så tunnhårig hon blev då,knappt ngn underull kvar haha.:p

Ja eller veterinären visste inte om dte var svamp eller allergi för han har misstänkt födoämnes allergi. Men han liger ibland och slickar på tassarna om jag inet rakar dem. När han har mer päls på dem ligger han o slickar på dem och dem blir fuktiga och han får "svamp" som veterinären kalla det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har börjat fundera på att klippa min hund... jag ställer inte ut honom för tillfället och är såååå trött på pälsen just nu! han är...
Svar
4
· Visningar
1 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp