Klippa/raka hund???

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 4 065
Sv: Klippa/raka hund???

Hyposensibilisering är väl benämningen på den här typen av behandling. Fungerar i mellan 60 och 70% av fallen. Ofta krävs dessutom ortison till och från även efter behandlingen slut. Vad gör du om behandlingen inte fungerar?

Jag är ytterst tveksam till att behålla en allergisk hund med klåda och skulle nog inte ens behandla. Jag har sett vad klådor kan ställa till med och ser avlivning som den skonsamma utvägen. Hunden hålls vid liv för ägarens skull och inte för sin egen.

Nu kan man ju tycka att jag kastar sten i glashus med tanke på att jag valt att behålla Lille Fjant som är helt skruvad i skallen, men det beslutet är inte hugget i sten och hon har vägts på livets vågskål både en och två gånger.

Alla har vi ju olika synsätt.
Som du själv skrev så funkar sprutorna i ca 70% av fallen vilket jag ändå tycker är en ganska hög procent.Det finns alltså en ganska stor chans att även min hund blir en av dem.Skulle det mot förmodan inte bli bra,så tar jag ett beslut då.Inte innan jag har gett henne en behandling som kan få henne frisk.

Du skriver att du sett vad klåda kan ställa till med.Jag tror dig.Men du vet inte hur lite eller mycket problem min hund har och jag tycker därför det är både okunnigt och elakt av dig att bara slänga ur sig att hunden mår dåligt och borde avlivas.Jag har ett antal ggr nu skrivet att min hund kliar sig LITE mer än vad en normal hund gör.Detta innebär att om en normal hund kliar sig 5 ggr per dag,kanske min gör det 7 ggr.Min vetrinär tyckte det var ett gränsfall för att överhuvudtaget behandla klådan,men jag ville eftersom jag vill ha henne så frisk som möjligt.Att kortison inte är bra vet nog de flesta,men detta gäller överlag för de hundar som går på en längre regelbunden behandling.Min ska alltså ha detta under en period nu tills sprutorna har kommit igång.

För mig är hunden mer än en slit och slängvara som man inte avlivar för ett problem som i ganska hög utstäckning blir helt bra med behandling.Lider däremot hunden är jag överens med dig att det mest humana är att ta bort den.Att hon skulle hållas vid liv enbart pga min egoism är däremot fruktanvärt fel.Hon betyder väldigt mycket för mig,men jag skulle aldrig låta henne lida

Jag har inte sagt att du ska avliva. Det jag skrev är att du ska fundera på avlivning om du inte får hunden helt, och då menar jag verkligen helt, klådfri. Du må tycka att det är elakt, men knappast mot hunden.

Har ett tips, i kombination till det du gör nu, så kan ett färskföder oxå ha en gynsam efekt, pga att det inerhåller mycket anemaliskt fett,
och du bor i jönköping där passerar bilen med foder. kolla det här.
www.nordichundfoder.com min hund mjällar nästan inte alls när hon äter det, men börja direkt när hon får torfoder.

Nu vet jag inte hur pass mycket besvär din hund haft, men min hund fick diagnos överkänslig mot en hel del...

Men hon är helt symptomfri ( i snart 10 mån) med bad en gång i veckan samt färskfoder.
Som någon annan skrev är det a och o att hålla hunden ren.

Vi har dock beslutat att återkommer klådan, så kommer vi att ta bort henne och inte köra någon mer kortison/antibiotika kur. Hon ska inte behöva gå igenom det igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 828
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka