klippa ponny på hösten/vintern?

J

JGA

När klipper ni era hästar som ska ridas mycket under vintern? Hur mycket klipper ni, finns det bild på hur man ska klippa och vilken maskin använder ni, samt vad kostar den?

Jag ska klippa min ponny i höst/vinter (vet ej närm an gör det) för att hon inte ska bli för blöt i all vinterpäls när hon rids svett. Jag undrar dock om man kan rida sin klippta häst med vanligt schabrak under sadeln eller ska det vara fårskinn om den är klippt där (hon blir svett där)? I hööks stod det på fårskinnsvojlock att det är ett måste på klippt häst...??

Hur håller man sin klippta häst varm på långturer (3 timmar) på vintern?
Täcke i hage vet jag redan.
Skulle vilja höra hur ni klipper och hur ni gör...

Mvh från Jenny

Jag klippte min häst i vintras, men det var pga han fick exem-då fick vi klippa precis allt utom på benen.

Men om man rider mkt och har tillgång till ridhus eller så hade jag klippt min häst eller om man som du (om jag fattat rätt) rider mycket och då tycker det är dumt att det svettas så mkt är det rätt givet.
Men jag skulle nog ändå inte klippa min häst helt och hållet.Man kan ju klippa så att det finns päls kvar där sadeln är och på benen givetvis, eller så kan man klippa från manken och snett ner så skyddas ändå sadelläget..
Nu förklara jag nog väldigt snurrigt..men ja det är så jag tycker.
Hoppas allt löser sig!

Hej! Det brukar alltid finnas någon i omgivningen som har sax och gärna klipper för ett par hundralappar. I början kan det vara skönt att se någon annan göra det så att man vet hur det går till. Det finns massor av olika klippningar beroende vad som passar just dig och din häst.

Själv brukar jag lämna pälsen vid sadeln och benen (de är så jobbiga att klippa).

Jag rider alltid med ett ridtäcke när hästarna är klippta. I alla fall tills de har värmt upp ordentligt. Rider man ut får täcket absolut sitta kvar hela tiden.

Klipper när det behövs, spelar ingen roll när det är. Min gammla häst klipper jag absolut hela, från öron till hovar på hösten, lämnar halva huvudet på vintern. Unghästen är fruktansvärt klipprädd, så honom lämnar jag halva benen och halva huvudet på.

Jätteviktigt att ha tjocka täcken på en klippt häst, halstäcke utomhus, och alltid ridtäcke/filt när det är kallt.

Det är ju helt olika från häst till häst. min förra ponny hade så tjock päls så henne fick jag börja med en helklippning i början av augusti :o, Fick oftast göra en till innan hösten , och se lite längre fram när det började bli lite kyligare blev det spårklippning, där jag behöll pälsen på kors och rygg. Då behöver man inte vara lika noga med täcke.....

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 377
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·
Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 505
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka