Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Självklart vet jag att man inte bör klippa häst på våren, men exakt vad är det som händer med pälsen?
Och om man klipper, hur lång tid tar det innan pälsen är "återställd"? En fällning?
Enligt min erfarenhet; inte ett dugg... :smirk: Jag har klippt i februari, mars, mai, juni, augusti... Händer inte mer med pälsen än på vintern. Så det där är en myt. Men se till att klippa Hela hästen, annars kan det nog bli konstigt.
Har också hört det där, men det stämmer bara till viss del, tävlingsryttare osv klipper ofta sina hästar kontunuerligt under året, inklusive våren.
har som du hört att man inte ska klippa mycket senare än runt nyåret för att inte störa nya pälssättningen. det enda jag vet är att det möjligtvis kan bli "flammigt" när man klipper sen. Men att hästen skadas tvivlar jag på.
Om man klipper när hästen börjat sätta sommarpälsen så blir sommarpälsen väldigt ful/flammig, om du inte gör som Centaur och fortsätter klippa under sommaren då märks det inte för då klipper du ju bort den "fula" pälsen, om du råkar klippa så att sommarpälsen blir "ful" så blir nästa vinter- och sommarpäls fin eftersom dom byter hår. Ett bra knep för att se om dom börjat sätta sommarpäls är att "lyfta" på håren o kolla om det finns ljusa hår, då har dom börjat sätta sommarpälsen.
Anledningen till att jag frågade är att jag har en 2-åring som det är tänkt ska gå 3-årstestet nästa vår. Men nu blev det sig så att hon fick gå på lösdrift ytterligare ett år (inte planerat)och kommer därför att se ut som ett lurvo i vår. Hon brukar hålla sin päls rätt länge också eftersom hon just är en "lösdriftare".
Täcke är heller inget alternativ. Så när hon ska börja jobbas i vår så blir det nog en klippning och så får man väl hoppas att den kommer "rätt" i tiden och hon hinner få lite fin ny sommarpäls innan visningen.
Självklart blir det täcke på efter en ev. klippning.
Antar att det blir bäst om man helklipper då?! Vad tycker ni?
Jag tror faktiskt det är så att när sommarpälsen börjar växa, vilket den redan gör så fort det börjar bli ljusare, så klipper man av topparna på den, blir sommarpälsen "ful".
Men att hästen skulle må dåligt eller ta skada har jag svårt att tro.
Jag helklippte min lurviga häst precis i slutet av januari i år och byltade på massor av täcken, i slutet av mars syntes inga märken efter klippningen.
min tränare gav som alternativ till mig eftesom min ponny typ blir överväxt med päls, att antingen klippa hästar efter de fällt ALL sommarpäls, eller året runt.
Jag klippte min häst i slutet av januari nått år..jag lät honom gå utan täcke så fort möjlighet fanns framemot våren och då växte pälsen bra men de tog lite längre tid.
Man ska undvika att klippa nar dom tappar sin vinter pals,innan eller efter kan man klippa hur mycket man vill. ( jag har engelskt keyboard,inga prickar ) Klippar man under tappningen sa sabbar man den fina sommar palsen och dess naturliga kropps olje/fett skydd ( ved inte vad det heter pa svenska ) som bildas i har remmen.. Jag klipper min falt tavlans hast 3 gangen mellan october och mars !!!! Och man ska inte klippa en hast forrans dom ar minst 3 ar !!! Helst 4
Ska och ska... Jag har iaf aldrig hört något om att pälsen blir helt rubbad bara för att de är under fyra år. Däremot vet jag folk som tycker att det är onödigt att klippa bara för att klippa. Inte alla 3-4 år gamla hästar arbetas SÅ hårt att de måste klippas för att de svettas en massa. Men jag kanske har missat världskända fakta eller nåt, det kanske är jättefarligt att klippa 3-åringar .
Vet inte, men när jag var gravid för en massa år sen så klippte jag min 2 årshingst, (klippte alla hästarna ) av praktiska skäl.
Han verkade inte ha några problem med det varken under själva klippningen eller följande vinter och vår som 3 åring.
I år så köpte jag min första egna klippmaskin och alla i stallet har fallit under mimus klipparglädje, utom B, fast jag har varit bra sugen, visserligen klipper jag bara halsarna, men det blir otroligt mycket mer lättskött.
Nu är jag en väldigt långsiktigt tänkande människa och ska jag i över huvud taget kunna få henne till visning (3-årstest)så måste jag nog komma på en lösning snabbt om jag inte ska klippa. Faktum är ju att hon kommer att jobbas mer i vår och med den lösdriftspälsen som hon har nu så kan hon inte ens ta en rask promenad i skritt utan att bli lite svettig.
Så ja... jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Och som det ser ut nu så blir det installning för henne om några veckor.
Ekonomi & Juridik Om jag skulle ta tillbaka en häst pga att något hade hänt hos nya ägaren så hade jag inte heller velat sälja den till någon ny nästa...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.