Klippa öronen!

Sv: Klippa öronen!

En bokstav fel...
Jag menade inte med att "hugga" heller.

Tråden handar väl om hur jag ska kunna klippa i örat inte varför jag inte borde göra det. Om hon låter bli sina hästars öron så är det väl härligt för hennes hästar då.

Tycker de låter sinnesjukt och börja bremsa en häst för att klippa håren från öronen, dom är ju där av en speciell anledning, om du/ni tycker de är så gräsligt kanske ni inte borde ha häst!

Jag kan förstå att man klipper de hår som sticker ut från öronen - en del hästar lyckas ju dessutom få klumpar i dessa - kul att på en tävling eller utställning skrutta omkring med skitiga tofsar i hästens öron.
Jag har jobbat med Lipizzaner där man inte fick klippa något någonstans - jo om svansen tog i marken - men örontofsarna ansade vi.

Jag hade också en sån. Började med att vänja honom vid ljudet, dvs jag stod på en pall i öronhöjd och klippte i luften (och mutade med pepparkakor). Så småningom gick det att klippa, vi pratar veckor nu. Risk för bakslag om de rycker till precis när saxen går igen så man draaaaaaaar bort håren.

Är hästen dum när man tar i örat öht? Prova annars att bremsa det ena örat medans du klipper det andra.. i princip samma effekt som att bremsa nosen.

Tycker de låter sinnesjukt och börja bremsa en häst för att klippa håren från öronen, dom är ju där av en speciell anledning, om du/ni tycker de är så gräsligt kanske ni inte borde ha häst!

Men varför ger du dig in i en sånhär tråd? Man gör väl vad man vill med sin häst. Jag klipper rubbet, rent i öronen, nacken, hovskägg & karleder. och mina hästar mår toppen prima!!

Fråga inte mig, det är inte min häst det handlar om.

Btw så skulle jag inte bremsa en häst i örat om det var just
örat som det var problem att komma åt.

Det brukar faktiskt ofta vara lättare om man står lite högre, på en stol eller stege, alltså kommer lite högre upp i förhållande till hästen.
Dels ser de inte vad man gör och dels verkar det få dem att tagga ner lite av nån anledning.
En av mina avskydde allt man gjorde nära öronen och kunde kasta sej osv, men inte om man stod en halvmeter högre, då blev han lugnare... Har sen provat det på andra som varit besvärliga och det brukar alltid fungera.

Att täcka över ögonen hjälper inte om hästen är en sån som ogillar att man håller på med öronen så då får man försiktigt få dem att att acceptera detta först och sen klippa.

Det ligger nog nånting i det, jag stod alltid på en stol med min som krånglade.
Både när jag vande honom vid ljudet av saxen och när jag väl fick klippa.

Men varför ger du dig in i en sånhär tråd? Man gör väl vad man vill med sin häst. Jag klipper rubbet, rent i öronen, nacken, hovskägg & karleder. och mina hästar mår toppen prima!!

Har du frågat dem? ;P. Visst, var och en gör som man själv tycker, men frågan är om det alltid är rätt.. Jag tycker det är onödigt att klippa INNE i örat eftersom det är skydd mot flugor och annat. Fast alla har ju inte hästar som faktiskt får vara ute i hagen och leva ett "hästliv" (vilket innebär flugor i öronen) Och ja, det finns flughuvor. de använder jag också, men bara om det verkligen behövs..

Jag klipper själv toffsarna som sticker ut ur mina hästars öron då de ska på utställning/tävling eller liknande men jag anser att dom toffsarna inte fyller ngn funktion.

feågan var inte till dig, blir fel ibland. sorry..

Nja, jag frågade ju TS om det var problem överhuvud taget med öronen. De känner dt juh inte. Men är dt problem så är dt juh inte bättre att bremsa örat.

Har du frågat dem? ;P. Visst, var och en gör som man själv tycker, men frågan är om det alltid är rätt.. Jag tycker det är onödigt att klippa INNE i örat eftersom det är skydd mot flugor och annat. Fast alla har ju inte hästar som faktiskt får vara ute i hagen och leva ett "hästliv" (vilket innebär flugor i öronen) Och ja, det finns flughuvor. de använder jag också, men bara om det verkligen behövs..

Jag klipper själv toffsarna som sticker ut ur mina hästars öron då de ska på utställning/tävling eller liknande men jag anser att dom toffsarna inte fyller ngn funktion.

mina hästar lever ett riktigt hästliv, ute 7-17 vinter tid. bete på sommaren osv. å nej jag har ingen flughuva med öron. Har arbetat i travstall & haft ett antal hästar med helklippta öron. Aldrig varit nå problem. Dessutom ser man på mina hästar att de mår just topp prima, vilket även många sagt till mig.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Svarar lite till alla nu.

Bremsa örat tänker jag absolut inte göra. Det är inte samma sak som att bremsa mulen enligt mej. Hon skulle bara tappa förtroendet för mig om jag börja vrida om örat på henne :crazy:

Jag testade lite smått idag. Först satte jag in bomull i örat men då ruskade hon konstant på huvet så att det flög ut hela tiden. Sen försökte jag ta en halsduk för ögonen men det gillade hon inte alls. Så det sluta vi med då.

Jag kommer göra som Elektron skrev. Att vänja vid ljudet, berömma osv. Om man försöker lite varje dag så kommer hon säkert märka att det inte är så märkvärdigt.
Vill inte förstöra ett förtroende för hästen genom att dra den i örat. Tycker liksom att det ger dubbla signaler till hästen...

Håll för ögat så hon inte ser, sen pysslar du med örat lite och så plötsligt bara klipp utan att hon fattar nåt.

Kanske "träna" lite med att hänga en handduk eller liknande över huvudet...Det kan ju vara bra (hoppas aldrig det händer någon och kanske är lite långsökt) om det skulle börja brinna och man måste ha ut hästarna....och passa då på att klippa tussarna...

Liknande trådar

Övr. Hund Vilken dag jag haft! Blodbad!! Kopierar från min blogg helt enkelt! Klippte en återkommande klipphund dvärgpudeln Ville idag: Ja...
Svar
0
· Visningar
3 801
Senast: paradiset
·
L
Hästvård Ja, hur gör ni? Min häst är i de flesta fall en mycket sansad och cool dam. Men klippning gillar hon inte!:devil: Jag har klippt...
Svar
13
· Visningar
3 514
Senast: Elaine
·
Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 147
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama