Klippa öronen!

C

Covetous

Min häst totalvägrar att bli klippt i öronen så nu ber jag om lite tips.

Vet i tusan vad de förra ägarna gjort när de skulle klippt öronen egentligen :crazy:

Jag kan göra vad som helst med hennes öron annars. Hon är inte huvudskygg eller något sådant. Men så fort saxen kommer fram så kastar hon sig baklänges eller står och rycker upp och ner med huvudet.

Jag har försökt massa olika metoder. Att stå och kela, röra öronen lugnt och sansat och sedan smyga fram saxen, men hon märker det direkt. Provade med att bremsa en gång men det blev bara värre, så det skippa vi med en gång. Jag kan klippa manen där nackstycket på tränset sitter. Det bryr hon sig inte om alls.
Hon ser inte klok ut med sina toffsar i öronen. Hon är ju trots allt en tävlingshäst :angel:

Någon som har lite bra knep?

Sv: Klippa öronen!

stoppa en stor tuss bomull i öronen först...

Provat med pytteliten sax?

Bomull som pollan sa kan också vara bra!

*ser ingen sax, hör ingen sax* :D

Hehe, har också haft hästar som är allergiska mot öron-klippning ;)

Alla nuvarande uppför sig dock :)

Ja jag håller på att bli smått galen på henne :angel:
Man kan ju inte se ut hur som helst när man är tävlingshäst haha

Har en som absolut inte går att klippa med vanlig sax i öronen. Har t.o.m. provat när han fått lugnande en gng men gick inte då heller. Enda sättet som går på honom är att bremsa och klippa med stora klippmaskinen :crazy::confused:

Varför ens klippa hästen i öronen? hästar har ju hår där för att de ska skydda öronen!!

Mine your own business.
Hästen lider inte av att jag klipper utstickande toffsar ur hennes öron. Håret längre in i öronen klipper jag inte.

Håll för ögat så hon inte ser, sen pysslar du med örat lite och så plötsligt bara klipp utan att hon fattar nåt.

bremsa...att stoppa bomull i öron som har långa tofsar gör ju bara att det drar i tofsarna ännu mer, troligen därför hästen krånglar

Lazio är inne på rätt spår.
Häng en tröja eller filt el dyl för ögonen + tussar i öronen.
Hästar är inte dumma. Men ibland är de det iallafall ;)

kl

min häst går det jätte bra att klippa öronen på, men en som jag hjälpte till med innan var det pest och pina att göra det, så vi gav honom mat också klippte vi till.. det gick bra

Liknande trådar

Övr. Hund Vilken dag jag haft! Blodbad!! Kopierar från min blogg helt enkelt! Klippte en återkommande klipphund dvärgpudeln Ville idag: Ja...
Svar
0
· Visningar
3 801
Senast: paradiset
·
L
Hästvård Ja, hur gör ni? Min häst är i de flesta fall en mycket sansad och cool dam. Men klippning gillar hon inte!:devil: Jag har klippt...
Svar
13
· Visningar
3 514
Senast: Elaine
·
Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 147
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama