Klippa nu?

Magnum

Trådstartare
Kan man klippa nu utan att riskera att rubba allt som har med pälsfällning/sättning att göra, alldeles för mkt?

Hästen ifråga är klippt där sadelgjorden går, inget mer, och går alltså utan täcke.
Kan man klippa mer nu? Han blev klippt i mitten av nov nån gång. Eller är det bättre att låta bli?
(det skulle isf bli typ som en jaktklippning, så lite som går + inget klippt på halsen) Det är ju hiskeligt varmt för att vara vinter och med den björnpälsen hästen har satt blir han riktigt svettig..
Det har inte vart några problem innan då vi vart aningen passiva i träningen under nov-dec, men ska nu igång ordentligt igen..

Sv: Klippa nu?

Jag har klippt (islandshäst) alla tider på året, ibland även sommar och det har funkat bra!

Klippte min valack när jag köpte honom för ett par månader sedan och kommer att klippa honom imorgon igen. Det är ett lurvigt halvblod... :D

Javisst kan du klippa hasten. Man kan klippa hasten nar som helst under aret, men dock ar det lattare att gora det under vissa tider.
Klipp hasten och fa en hast som mar battre och som ar mycket mera lattskott.

Klippa kan man när som helst, om man inte har anspråk på att sommarpälsen skall vara intakt. Visar hästen tecken på fällning, dvs att det börjar lossna hår då är den i början av fällningen. Oftast är det lättast att se på huvudet, så vill du kolla dra lite i håren där.
Det som kan ske är att sommarpälsen blir randig om man klipper när fällning/sättning är igång, det händer även att vissa hästar fått vinterpäls mitt i sommaren pga rubbningar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 928
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 532
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 572
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 310
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka