Klippa nu?

Luna10

Trådstartare
Har en shettis som jag kör. Fick hem honom på foder vid nyår, då klippte jag bara en rand längs strupen för att öppna upp lite. Han var inte alls igång, satte igång honom sakta, så den klippningen har räckt bra medan det var kallt. Nu är han dock igång och har fått mycket bättre kondis och körs ca 3 ggr/v. Han svettas ordentligt vilket han inte alls gjorde i början. Men nu när det blivit varmare så börjar han få det jobbigt, är märkbart seg vid körning o.s.v. Kan man klippa nu eller förstör man sommarpälsen helt?:crazy: Han fäller ju men han började sent, uppskattar att han har minst hälften av vinterpälsen kvar...

Sv: Klippa nu?

Har fått lära mig att man helst inte ska klippa efter nyår eller i alla fall Januari, då man förstör pälsfällningen då.

Jag hade inte klippt nu.. Bättre att ta en ryktsten/svettskrapa i metall med piggar eller vad som helst och börja borsta! För jag antar att han fäller?
Risken med att klippa under fällningen är att hästen får hårsäcksinflammation och det vill man inte gärna ha...

Ryktsten och gummiskrapa används redan, men som sagt, han började fälla sent och tycker inte det går så fort nu heller... Mina kallblod har fällt största delen redan verkar det som. Någon här på Buke som sa att shettisar ofta fäller sent. Men det är väl bara att stå ut

Ja, shettisar fäller ofta sent och sätter päls tidigt - och sommarpälsen kan också vara ganska tjock. Så många av de som håller igång sina shettisar klipper året runt för att det ska bli lättare för dem att jobba. Klipper man nu får de ändå en ganska snygg sommarpäls. Mycket vinterpäls kvar = många sommarpälsstrån som väntar på att få växa ut.

Så om du ska hålla igång shettisen kanske du ska fundera på att klippa. Om du ska ställa ut, så låt bli.

Ja, shettisar fäller ofta sent och sätter päls tidigt - och sommarpälsen kan också vara ganska tjock.
håller delvis med...
Delvis, för att man alltför ofta ser undernärda shettisar som har större delen av vinterpälsen kvar en bra bit in i juni, shettisar som bantats för att ägarna tror att shettisar ska ha minimalt med mat även om de tränas.
Med det vill jag säga till TS att se till att shettisen får sitt näringsbehov, framförallt proteinbehovet, tillgodosett så att den både kan byta päls och klara underhållsbehovet. Då fäller de fortare... B-vitamintillskott skadar inte, även om nyttan med det har diskuterats.
Så om du ska hålla igång shettisen kanske du ska fundera på att klippa. Om du ska ställa ut, så låt bli.
instämmer
Man kan ju också köra lite lugnare en period tills den har fällt klart.

Har man större delen av vinterpälsen kvar i juni bör man helt klart se över sin foderstat.

Men även om shettisen är i toppskick kan den ha så mycket päls att det blir jobbigt för den att tränas intensivt. Och då får man ju välja om man ska avstå från träningen i flera veckor, eller om man vill hålla den klippt.

Med det vill jag säga till TS att se till att shettisen får sitt näringsbehov, framförallt proteinbehovet, tillgodosett så att den både kan byta päls och klara underhållsbehovet. Då fäller de fortare... B-vitamintillskott skadar inte, även om nyttan med det har diskuterats.

Han var riktigt rund och helt omusklad då jag fick hem honom vid nyår. Vårt hö är något proteinfattigt men han får lucern för att komplettera samt mineralfoder. Han går på lösdrift med mina två kallblod och de får allt hö i nät, så jag vet ju inte exakt vad han får i sig men gissningsvis ca 3 kg/dygn?
Nu har han satt muskler, är rund och fin över ryggen även om omfånget blivit mindre. Så proteinbrist tror jag inte riktigt på...
Det är en valack, han ska inte ställas ut, däremot är jag mån om att hålla igång honom speciellt nu då betessäsongen närmar sig. Vill helst slippa betesbegränsare/munkorg om det bara går.
Så kanske det lutar åt klippning i alla fall. Såg i bantningstråden att flera där klippt sina shettisar nyligen.

Jag har en shettis som senaste åren (på äldre dar) har börjat sätta sommarpäls allt tidigare och när han sätter den så tidigt så blir den alldeles för tjock för en normal sommar. I år är första vintern som han har gått nästan oklippt och jag är sugen på att inte klippa för att se vad det blir för sommarpäls, men jag lär ju stå där med klippmaskinen vid midsommar som tidigare år och helt förstöra sommarpälsen, men har då en sval ponny. (Ponnyn svettas alltså i hagen) De två senaste åren klippte jag en till gång i början av maj och ut växte en superfin sommarpäls! Så jag helklipper för första gången denna säsong nu i dagarna. Han tränas, men lite mindre än tidigare år och därför har jag bara klippt spårklippning tidigare i år. För att ge honom en chans till fin sommarpäls klipper jag allt, huvud, ben hela kroppen nu så kan han sätta den fina pälsen.

Så funkar min shettis, men det kan helt klart vara olika. Jag kan dock tycka att ibland får utseendet kvitta, svettas han så mycket att han störs av det så klipp! Men gör det snarast så kanske sommarpälsen klarar sig! Enda till mitten av maj har gått bra att klippa min, klipper jag senare så blir pälsen ful vilket den får vara om ponnyn behöver det. Klipper aldrig de större tävlingsponnyerna efter januari typ, men deras sommarpäls är aldrig särskilt tjock.:)

KL

Jag har alltid tänkt att man aldrig ska klippa före nyår, men har faktiskt börjat tänka om att det finns undantag.

Ifall hästen lider av för tjock päls så känns det ändå okej att överväga att göra det tycker jag, bättre det än att hästen står och är för varm då man ser på dem hur jobbigt de har det.

I mitt fall när jag ändrat synsätt så har det handlat om äldre hästar som fått bli klippta då de fäller så sakta att sommaren blir outhärdlig då de står med alldeles för tjock päls en bit in på sommaren så de har fått hjälp på traven och mår så mycket bättre.
(och de får i sig allt de behöver näringsmässigt dvs lider ingen näringsbrist utan det går med åldern trögt)

Jag överväger att klippa min gubbe i år då han också börjat fälla otroligt sakta och var ifjol tussig långt in mot juli innan han såg normal ut/hade sommarpäls helt och det var inte trevligt de dagarna när det blev för varmt, han stod och tokflåsade i hagen.

Risken för hårsäcksinflamation tror jag inte är så stor, möjligen att pälsen kanske blir lite "ful" eller att hästen ser nyrakad ut längre iom fällningen men det kan man ju leva med, Hästar som reser runt och tävlas mycket klipps ju året om. I min värld växer håret om/ut igen av det som man klipper bort :)

Senast ändrad:

Klipp nu. Jag har tidigare klippt några ponnyn med väldigt tjocka vinterpälsar vid den här tiden och det har aldrig blivit något problem. Kanske ren tur :crazy: men i ditt fall skulle jag klippa.

Jag har klippt hästar året runt och aldrig har deras päls förstörts eller de fått någon hårsäcksinflamation.

Jag har inte problemet att min gamling fäller långsamt utan i slutet av maj har han satt helt ny och fin sommarpäls. Trasslet är att den är för tjock. Han sätter alltså någon form av "vårpäls". :)

I övrigt så upplever jag samma resultat som Winni. Klipp så snart som möjligt om sommarpälsen ska bli "snygg". Så funkar min i alla fall! Men jag har å andra sidan en extremt lurvig björn!:D

Jag menade bara varför jag tänkt om och inte tänker som jag gjort tidigare dvs lider hästen/har jobbigt med för mycket päls så är det motiverat att klippa och jag tror inte längre på att det tar sån stor skada men att man ändå inte ska klippa bara för att under fällning :)

(det stod KL i mitt inlägg så jag svarade inte just till dig utan allmänt + TS)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Ise
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 481
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min ena häst har så fruktansvärt mycket päls och jag skulle verkligen behöva klippa henne. Hon har börjat fälla en hel del men...
2
Svar
23
· Visningar
3 717
Senast: fjordis
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 051
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur