klippa nu?

Fiorano

Trådstartare
Jag har alltid haft som princip att inte klippa efter nyår för att sommarpälsen inte ska bli ful. Men nu står jag här med en långhårig ponny som senast klipptes i november. Hon fäller för fullt, men det dröjer ju innan det blir fin kort sommarpäls.

Så hur gör ni andra? Blir pälsen ful om jag klipper nu?

Sv: klippa nu?

Jag klippte min igår. Ingen aning dock om pälsen blir ful.. det råder delade meningar om detta. Vissa säger att den "förstörs" och andra säger att det är en myt . Men ska hålla mig i denna tråden och se om man får nån bra förklaring :)

Den där regeln med att inte klippa efter nyår stämmer inte riktigt ;)
Har ofta klippt flera gånger efter nyår och de har alltid lika fin sommarpäls för det :laugh:

Står med en teddybjörnsliknande herre på 170+ som klipptes före jul men som ser gräslig ut nu. Har dock bestämt att han får se ut som han gör. Han fäller enormt redan så det borde gå fort...

Och jag klippte min efter att han börjat fälla ett år, pälsen kom i "otakt". Såg inte alls fint ut. Det rättade inte till sig förrän vinterpälsen kom igen.

Så jag hade hellre väntat tills hästen fällt klart.

Pälsen kan bli ful om du klipper nu. Du ska väl visa henne på femårs? Jag hade inte klippt, bara för att ha en fin päls tills dess.

Inte jag heller. Är pälsfällningen i full gång klipper man inte. Vad är anledningen Fiorano - utöver att den fäller? Låt den fälla ifred så är problemet snart löst. Ett tips inför framtiden är att klippa en gång ytterligare ovanpå den tidiga klippningen: då brukar det hålla sig utan problem, resten av vintern/vårvintern. Nyår i sig är ju ingen hållhake i sig - men man klipper innan den börjar fälla. dvs oftast, för de flesta hästar, januari - början av februari som senast. Har man inte upplevt pälsen ett problem i sig innan dess, torde det vara lite sent påkommet att det är ett jätteproblem i slutet av februari?

Senast ändrad:

Inte jag heller. Är pälsfällningen i full gång klipper man inte. Vad är anledningen Fiorano - utöver att den fäller? Låt den fälla ifred så är problemet snart löst. Ett tips inför framtiden är att klippa en gång ytterligare ovanpå den tidiga klippningen: då brukar det hålla sig utan problem, resten av vintern/vårvintern. Nyår i sig är ju ingen hållhake i sig - men man klipper innan den börjar fälla. dvs oftast, för de flesta hästar, januari - början av februari som senast. Har man inte upplevt pälsen ett problem i sig innan dess, torde det vara lite sent påkommet att det är ett jätteproblem i slutet av februari?

Anedningen att jag hade velat klippa nu är för att hon är långhårig och blir väldigt svettig vid arbete. Hon klipptes två gånger i höstas, sista gången i mitten av november. Att hon sen inte klipptes igen var för att jag ställde av i december när det var helt hopplöst underlag. Satte igång efter årsskiftet och det är nu de senaste två veckorna hon kommit till så mycket arbete att hon börjat svettas ordentligt.

Så klippningen i sig har hamnat i otakt tyvärr:/. Kommer ta en evighet känns det som innan hon har kort fin päls igen:p. Fällningen har börjat men går lite i vågor i takt med att vädret pendlar. Nu verkar det bli kallt igen och då sitter pälsen hårdare. Har sett att andra här uppe klipper för fullt, men jag är liksom lite skeptiskt. Hade jag bott i Skåne hade jag aldrig klippt nu, men häruppe tar liksom våren lite längre tid..

Jag har bott där uppe och hade som regel; inte efter februari.. så det är ju gränsfall nu. Dock så klipper jag aldrig när de har börjat fälla.
Risken är som sagt att du får en väldigt ful päls.

Det är individuellt om pälsen blir "ful" eller inte när man klipper så här pass sent, men jag hade nog inte vågat chansa i och med att hästen har börjat fälla.
Min sista klippte jag för en månad sen, vilket enligt mig egentligen är för sent, han hade dock inte börjat fälla än. Han är inte "ful" i pälsen, men färgskiftningarna är väl inte alltför vackra iofs..

Jag klipper precis när hästen börjar fälla mer än "några strån". Funkar prima. Men jag vågar inte vänta en vecka längre efter att hästen börjat fälla!

Min blev klippt för 3:e och sista gången 19/1, sedan dess har han fått vara, han står i utebox utan helhals och stängs inte in. Ponnyn som gått utan täcke hela vintern i utebox hon med fäller som en jäkla dåre, borstar ihjäl mig halvt på henne, båda har nu börjat få extra B vitamin. Valacken började fälla något ynkra strå på huvudet där jag sparat honom när de blev som varmast .. men nu kan jag inte rubba ett strå på honom, han fäller ingenting. Det gör mig jättefrustrerad då han ser förjävlig ut, långa ljusare strån på halsen annars ser han fin ut på övriga ställen. När fan ska de börja växa på honom? Första gången jag klippte honom tog det 3v innan han var en lurvtuss igen .. vill ju gärna ha honom snygg i april/maj då han kommer tävla flitigt då.

Funderar på att låta honom gå utan täcke på dagarna och ha täcke på natten, kanske man får igång pälsfunktionen på honom, min tanke var då kyla-sätta päls-fälla päls .. typ helt jättekoko egentligen? :p

Och nej, jag skulle INTE klippa nu .. känns alldeles för nära sommaren, om hästen börjat fälla absolut inte, finns som ingen anledning om den börjat fälla å de är så fina vårväder nu

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka