Klippa nu?

mizz_beauty

Trådstartare
Är det för sent att klippa nu? Min valack brukar alltid bli väldigt kinkig när det är pälsfällning som gäller och det brukar ju vara ett tag. Det har ju inte direkt varit väder och "värme" att klippa innan, men nu har ju solen hittat hit. Men hur är det, är det alldeles för sent? Förstör jag sommarpälsen om jag klipper nu? Tacksam för svar!

Sv: Klippa nu?

Jag tror på det att om hästen inte har börjat fälla så är det lugnt.
Det är ju synd om honom om han ska må dåligt av sin pälsfällning :)

Njaa..., jag skulle inte klippa nu av skälet du själv angav!

Har han börjat fälla menar du? Isf hade jag inte vågat.

Jag klippte sista gången för 2 eller 3 veckor sedan (om jag inte minns fel). Då hade Tiger börjat fälla helgen innan (mkt lite dock, typ pannan och enstaka strån på kroppen) men jag hade inte en sekund över den helgen. Det var första tillfällena sedan den starka kylan som gjorde att jag skjutit upp det länge.

jag hade inte klippt nu.
Häll i honom extra b-vitamin istället för att underlätta vid pälsfällningen. Mina fäller som jag vet inte vad nu.

Jag klippte i lördags eftersom min häst svettas kopiösa mängder när man rider på lite. Återstår att se hur sommarpälsen blir... Jag tyckte iaf att det var schysstast mot honom att ta bort lite hår så att han slipper bli så varm.

I ditt fall handlar det ju också om att underlätta för hästen så jag hade nog klippt om hästen varit klippt tidigare under vintern, plus gett B-vit.

Fällningen slipper du inte även om du klipper, ja det skulle ju vara om du plockade bort stråna en och en förstås.;)
Risken är väldigt stor att sommarpälsen blir påverkad ja, och även rytmen faktiskt.

Tack för alla svar.

Han får nog ha pälsen kvar då. Kanske att man kunde vaxa :D, haha. Nä men B-vitamier är inköpta så hoppas att det hjälper en del.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 201
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Lyan
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 958
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025