Klippa nu, dumt?

ascha

Trådstartare
Jag brukar vanligtvis klippa min häst i oktober och då göra en halvklippning. Men i år vet jag inte. Hon fäller just nu, blir rejält svettig när jag rider och har lång/tjock päls. Är det dumt att göra en helklippning nu, förstör jag vinterpälsen då?

Nej nej, vinterpälsen tappade hon helt och hållet i våras. Nu känns det som sommarpälsen åker och hon har börjat sätta vinterpäls. Hon är en av flera i stallet som börjat fälla just.

Min har med börjat tappa sommarpälsen och börjat sätta vinterpäls, antar att de har och göra med detta skumma sommarväder :cautious:

Min börjar alltid fälla såhär års, dock märker jag inte att pälsen redan skulle ha blivit mycket tjockare.

Varför denna rädsla för lite svett? Min pålle svettas massor vid arbete, även i juni med tunnaste sommarpälsen. Jag fodrar salt, han dricker bra och mår toppen.

Jag klipper aldrig på sommaren. Hästarna behöver sin päls som skydd för insekterna. Svetten gör att de kyls ned snabbare och är inget jag bekymrar mig för. Påverkar inte deras prestation. Klipper de hästar som behöver det på vintern.

En stor nackdel med att klippa nu är ju att hästens naturliga skydd mot insekter, väder och vind försvinner och måste ersättas.

Jag klipper efter behov men jag ser inget problem med att hästen blir svettig såhär års. Bara att spola av och släppa ut.
Det är ett större problem till vintern med ännu tjockare päls och lång torktid i kombination med kyla.
Klipp hästen om du känner att du behöver för att den påverkas negativt. Man får väga fördelarna mot nackdelarna som med allting.

TS : som flera klokt svarat : du kan givetvis klippa närsom rent tekniskt sett på året om du endast vill åt att hästen "svettas mindre" .

Däremot sommartid måste du ju då inse att du tar bort hästens skydd mot även värme i hagen (och ev dåligt väder) då pälsen är gjord för att både isolera mot värme och kyla.

Likaså sommartid tar du bort hästens naturliga skydd mot insekter så du bör täcka den med flugtäcke under vistelse i hagen - även om den inte går ute dygnet runt . Om den är klippt och känslig blir flugtäcke fel om det istället regnar en hel dag /natt .

Jag vågar inte klippa i vinterpälsen mer än vad jag vill klippa under vintern (då jag spårklipper/snålt täckesklipper). Jag hade alltså inte helklippt när du känner att det är vinterpälsen som är på g. Däremot hade du ju kunnat göra din halvklippning redan nu. Men räkna med att få hålla efter den någon gång extra under hösten.

Om du ska våga klippa öht nu beror på framförallt hur det ser ut med insekter och även hur hästen påverkas av de och vind och hur du har möjlighet att skydda den mot dessa grejer.

När min häst är i träning så helklipper jag på vårkanten och igen typ nu, sedan spårklipper jag några gånger från ca augusti/september till december ungefär. Täckesklipper när den värsta kylan verkar över i typ februari o helklipper när första värmen kommer på vårkanten (då håller han oftast på att fälla vinterpälsen). Skulle jag inte klippa när min häst fäller/sätter päls blir det inte så många tillfällen kvar och så han han varit sedan liten, riktig ponny på den punkten.

Jag helklipper min häst under hela sommarhalvåret. men hon har PPID och problem med värmeregleringen så hon måste klippas för att orka röra sig. Det påverkar inte pälssättningen inför vintern överhuvudtaget. Jag klipper då också men sparar pälsen på ryggen.

Jag helklipper min häst under hela sommarhalvåret. men hon har PPID och problem med värmeregleringen så hon måste klippas för att orka röra sig. Det påverkar inte pälssättningen inför vintern överhuvudtaget. Jag klipper då också men sparar pälsen på ryggen.
Samma här. Klippte min gammelman med PPID året runt. Helklippning sommar. Halvklippning höst-vinter-vår.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 656
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama