Klippa när hästen går på lösdrift?

_Smulan_

Trådstartare
Hej!
Ni som har era hästar på lösdrift:klipper ni dom på vintern? Funderar på att klippa en av mina hästar för hon får så himla tjock päls på vintern och blir därför svettig väldigt fort (räcker att man travar 5 min) trots att hon eg har bra kondition.
Klipper nog bara halva halsen och bogen isf, men...hur gör ni?

Sv: Klippa när hästen går på lösdrift?

min vänninas shettis på vår lösdrift klipps pga. att hon svettas lätt. hon jaktklipps, dvs. som en täckesklippning förutom halsen som klipps "halva". hon är dock täckad med tunnfodrat täcke.

har även klippt halvblodet, funkar lika bra som i ett kallstall (täcke efter väder)

Hästen jag rider bestämde jag för att klippa den här vintern, eftersom att hon också blir svettig för ingenting, och hon går också på lösdrift.

Du känner din häst bäst och använder såklart omdöme. Om du klipper och det blir kallt får du se till att hästen inte fryser.

Helklippte min även när han gick på lösdrift. Samma sak som i kallstall- dvs täcke efter väder.

Tack för svaren!
Kommer som sagt inte klippa så mycket men får väl ha täcke ändå när det regnar/snöar mycket.

Jag hade häst som stod i utebox (nästan lika kallt, dock mindre blåsigt) och honom klippte vi och det gick bra, men han hade alltid på sig ett jättetjockt täcke från öron till svans(kappa). Har man inte det kan det nog bli kallt under svenska vintrar!

Fast som jag skrev ovan; så kommer jag bara klippa nederdelen av halsen+bogen o inget annat.
Sen brukar hon aldrig behöva täcke annars heller, speciellt inte torra kalla vinterdagar, snarare då om det regnar hela dagarna. Men då räcker ett tunt utetäcke.
Sen så är vintrarana aldrig särskilt kalla här heller, tyvärr. Hade gärna haft lite frost+snö ist för det här eviga regnandet m påföljande lervälling...:crazy:

Klipper min "svettklippning". Skrittar av noga. Har inte täcke då. Fick tipsen här på buke och det funkar. Dock VARM vinter.....

Jag har ingen häst på lösdrift men jag skulle inte helklippa häst på lösdrift i alla fall, utan klippa så lite som möjligt. Det går ju att täcka hästar på lösdrift också givetvis, det finns ju inga hinder till det men jag skulle ändå spara så mycket päls som möjligt och ta där det är mest növändigt att klippa. Men om man t.ex. bara spårklipper brukar hästarna klara sig utan täcken, de ska ju ändå ha en bra ligghall full med strö och får ofta mycket eller fri tillgång på grovfoder så de har möjlighet att hålla värmen bra tack vare detta.

vi har på lösdrift. det blir inte ett dugg kallare i ligghall (den jag hade förra året va frostfri, i år motsvarar den nya som i ett kallstall) det är förmodligen kallare i en box i ett kallstall, där hästen dessutom inte kan röra sig på samma sätt. när jag klipper mitt halvblod så är det helklippning och täcken som gäller. funkar kanon ;)

Det är ju bättre att klippa än att hästen får gå ute blöt (av svett), man har ju knappast möjligheten att låta hästen torka innan man släpper ut den igen..
Nu är det ju ingen fara men när (om ) det blir vinter kanske han vill ha ett gosigt vattentätt täcke : )
Tipperary rain rules : )

Hej!
Svarar flera på samma gång... Kommer som sagt bara klippa lite så det blir nog inga problem att ha henne otäckad när de e ok väder. Annars får hon givetvis täcke på sej.

Ang grovfoder så har dom nu fri tillgång på hö o (om det BLIR kallt nån j*a gång!:mad: ) hösilage när de blir kallare.

Har möjlighet att ha dom inne om jag behöver, delar bara av en bit av ligghallen då. Har flera hästar så den som brukar blir svettigast brukar jag rida först o ställer in den m ett fleecetäcke m hals sen medans jag rider nästa häst.
Kan jag inte göra det av nån anledning brukar jag släppa ut dom m täcke o tar av det nån/några timmar senare när dom torkat.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen. Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får...
Svar
10
· Visningar
1 334
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 263
Senast: Ise
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka