Klippa - men inte magen

C

catayah

Finns det någon som har en bild på en klippt häst men som har håret på magen kvar?
Alltså spår eller täckesklippning med oklippt mage.
Funderar på om det ser jättefånigt ut eller om det kan fungera. Har hästen i kallstall men måste klippa i år men tycker att det egentligen borde vara onödigt att ta magen också men han vill ju inte se helt löjlig ut. :idea: :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klippa - men inte magen

Jag gjorde en liknande grej iår,
klippte bringan-bogen-mellan frambenen-vid sadelgjorden. (därifrån snett ner under magen, inte ända bak till bakbenen utan ungefär till mitten av magen från sidan sett.) Lämnade alltså halsen oklippt.
Sen klippte jag runt bakbenen.
Det ser väl kanske inte helt "konventionellt" ut, men jag ville klippa där det behövdes och undvika att ta bort päls där han ändå inte svettas. (på plätten vid magen som jag lämnade alltså.)
Kan försöka ta en bild om du vill se.
Har sett hästar som är "helt" spårklippta men med oklippt mage, ser lite lustigt ut, men tycker inte man ska "skämmas" över det.

Du får gärna ta en bild! :bow: Det lät ungefär så som jag hade tänkt mig.
Annars så kan man kanske spårklippa utan att ta magen och se hur det ser ut. Det går ju alltid att klippa bort lite mer ifall det ser helt tokigt ut.

Jodå det går bra....tack så mycket! Behöver inte klippa förens om några veckor så det är ingen brådska.

Eftersom kameran behövde nya batterin innan jag kunde låna den så fick jag rita ist! Kanske får låna kameran i nästa vecka så jag kan ta en riktig bild! ;)
Hoppas du förstår hur jag har klippt! :p
1KLIPPTOLIVER05.jpg

jag lämnade magen på min häst när jag klippte han i februari förra året. han hade varit skadad och vilat ända tills januari och hade världens päls, men jag fick inte klippa hela honom mitt i smällkalla vintern för mina föräldrar, och absolut inte magen då den är så känslig mot kyla och det lätt kan bli kolik mm.
klippte därför halva halsen, bringan och ner mellan frambenen samt klippte lite i virveln och ovanför bakbenen/baknät bak mot rumpan där han svettades en hel del.
sedan i april klippte jag en spårklippning när det blivit varmare.

såhär såg han ut:
http://community.webshots.com/photo/241421441/270303946bknFwO

Vi klippte en häst den här hösten, genom att lägga på dressyrsadeln, klippa allt som var framför sadelgjorden, med ca 5 cm marginal, i en mjuk sväng. Klippte ej mellan frambenen, eller under magen. Han blev jättefin.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 895
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
990
Senast: Cactus
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka