Klippa med en "skäggtrimmer"???

milly

Trådstartare
Vad tror ni om det? Alltså bara till SMÅ detaljer som är svåra att klippa med den stora (som jag redan har).
Det finns ju små, batteridrivna apparater avsedda för hästar/djur men de är kostar runt 1000-lappen istället för ca 400kr för en "skäggtrimmer" som går att köpa på t ex Elgiganten.

Jag kan inte komma på något skäl till varför man INTE lika gärna kunde använda en "skäggtrimmer"... Har funderat på det jättemycket.
Vi har en sådan hemma (min sambo) vilken används både till skägg och att klippa hår med (det går att ställa om den till olika längder o så).

Att den inte skulle klara tjocka hästhår kan ju inte vara ett skäl... De är ju avsedda till SKÄGGstrån!

Den kan väl heller inte vara FARLIG på något sätt för hästarna?! Det är ju en liten, tystgående SLADDLÖS apparat som är mycket lik de som verkligen är avsedda för hästar...

VAD SÄGER NI?? kan ni komma på något negativt med det?!

Sv: Klippa med en "skäggtrimmer"???

Skulle väl vara isåfall om det är att hästhår är tjockare? Vad gäller säkerheten vet jag inte... Men intressant fråga! Skull också vilja veta!

Hästhår är väl inte tjockare än SKÄGG?! Jag tycke det känns som skäggstrån är tjockare... typ som man och svanstagel... (och det klipper man ju inte med maskinen)

Det har du rätt i! Jag tänkte på manen, brukar klippa ca 10 cm i nacken så det inte blir trassel. Skulle vara smidigare om man kunde klippa med maskin istället för sax, är så tjockt!

Ja, det skulle ju vara lättare.

Ingen som kan komma på något negativt?! Isåfall kanske jag provar med en skäggtrimmer då... snart...

Ingen som kunde komma på något? (undrar en gång till bara...)

Jag köper en sådan! Det enda som kan hända är väl att APPARATEN går sönder (om den inte tål hästhår) och den risken tar jag... ;)

Har provat att klippa manen med "hårtrimmer" men det funkar i alla fall inte, alldeles för slö för det. Men det går kanske att klippa öronhår och sånt...

Vi klippte runt öronen o så med en klippmaskin för folk. Det gick bra.
Nu har vi en batteridriven för hästar till de områderna o en med sladd för kroppen.

Har provat den varianten och det funkade inte, maskinen orkade inte utan pajjade direkt. Tyvärr gäller det även billiga varianter av små hästmaskiner (hööks, börjes). Då var det ändå finlir jag försökte klippa. En annan sak att tänka på är att om man håller på och segar långsamt med en sådant så har de jag provat skroddat helt alltså blir hästen mkt mer klippt på de ställen endast hud kvar inte så snyggt.

gylle skrev:
Har provat den varianten och det funkade inte, maskinen orkade inte utan pajjade direkt. Tyvärr gäller det även billiga varianter av små hästmaskiner (hööks, börjes). Då var det ändå finlir jag försökte klippa. En annan sak att tänka på är att om man håller på och segar långsamt med en sådant så har de jag provat skroddat helt alltså blir hästen mkt mer klippt på de ställen endast hud kvar inte så snyggt.

TACK för ditt svar! Du har alltså provat en sån där SKÄGGTRIMMER (inte HÅRTRIMMER) som ju ska klara GRÖVRE hår?? Och det funkade inte? Sånna går ju att ställa på olika längder så man behöver INTE klippa "helt naket" heller.

Men då verkar det ju inte vara någon idè att ens satsa på en sån där "riktig" apparat (avsedd för hästar) då... :crazy:

Det måste väl finnas någon sån där LITEN batteridriven som är av kvalite (avsedd för djur)?? jag vill köpa en sådan OAVSETT kostnad (eller nja, FÖR mycket för den inte kosta det klart!) så att man kan klippa där de är känsliga t ex runt huvud, nacke.

Någon som vet var sånna finns som är BRA och håller?!

Hej!!

Jag köpte faktiskt Hööks lilla klippmaskin, med inställningen att när jag klippt två ggr har jag tjänat in vad den kostade...

Men.. mot förmodan, så fungerar den jättebra. Jag har klippt hela hästar med den, och även om det tog lite tid, så fungerade det bra!! :bow: :bump: :banana:

Vet dessutom andra som också använder denna och som också tycker den är bra. Har bara hört en person, som inte gillade denna. Men, sköter man den bra, så fungerar den perfekt!!

Så den rekommenderar jag faktiskt! :D

Okej, tack för tipset!

men jag har aldrig sett en sådan på H**ks... eller i katalogen... Däremot har jag köpt deras STORA klippmaskin!

Den köpte jag också, min var helkass, gav upp efter ett knä (skullle ha den för att komma åt bättre på ben och huvud) så en av pållarna var jättesnygg det året med ett knä klippt och päls på de övriga tur att hon har svarta ben så att det inte dyntes så mkt.

Skulle raka undersidan av pålles hals förra vintern,lånade hem en JÄTTE maskin som lät som en skördetröska :crazy: :D
pålle vägrade totalt låta mig komma i närheten av honom med denna apparat :eek:
så jag tog våran billiga hemma trimmer och det gick jätte bra :)
fast den blev lite slö efteråt :angel:

Arabizar skrev:
Skulle raka undersidan av pålles hals förra vintern,lånade hem en JÄTTE maskin som lät som en skördetröska :crazy: :D
pålle vägrade totalt låta mig komma i närheten av honom med denna apparat :eek:
så jag tog våran billiga hemma trimmer och det gick jätte bra :)
fast den blev lite slö efteråt :angel:

Okej... du använde alltså typ en "skäggtrimmer"?
F-n, jag är sugen på att PROVA iaf! Vågar jag? Inte så kul om den DIREKt går sönder... :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 266
Senast: Ise
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 659
Senast: ISABEL
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 361
Senast: Ponnytant
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 539
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Väska/väst/annat?
  • Valp 2025