klippa isländsk unghäst?

kvandi

Trådstartare
Många klipptrådar nu, men kände att frågan kanske inte hör hemma i de om arbetande ridhästar.

Kan man klippa en tvååring? Eller är det helkorkat?

Minns att jag sett bilder från Island från unghästvisningar, fölvisningar där de små är helklippta. Inte för att jag vill helklippa min tvååring men hon går i hagen och är konstant svettig om bog, bringa och bakom frambenen. Hennes päls är tjock och riktigt tät! Den andra tvååringen har inte alls samma päls o är inte svettig.

Jag hade planerat åka med dom på unghästvisning i oktober, skulle det vara en nackdel om hon visades med t.ex. en halvhalsklippning? (som visserligen lär ha vuxit ut ordentligt tills dess, men ändå synas)

Jag är mest bara rädd för att hon skall få hotspots/fuktexem...

Sv: klippa isländsk unghäst?

De som är klippta på Island står i allmänhet inne större delen av dygnet.
Jag tycker att det är befogat att klippa om du är orolig för hästens hälsa. Där jag bor har vi ju riktiga rejäla vintrar och mina små går ute på lösdrift så jag skulle inte klippa men eftersom jag vet att du har haft problem med fukten på dina vuxna hästar kanske det är befogat.

Jag är inte så orolig över att hon skulle frysa i vinter, det som klipps nu växer ju ut rejält(hon måste va korsning med får precis som sin mor). Vi har ju hyfsat varma vintrar härnere jämfört med er i norr. Det enda jag är orolig för det är visningen, vad domaren skulle säga o om det drar ner betyget?

Finns det inget reglemente vad man får/ bör tänka på.
Skall dom visas oskodda vid 2 års ålder tex.
Kontakta annars visningsdomaren och fråga.
Eller kanske nån på tävlingarna helgen har koll.

Unghästvisningarna är ju inte officiella och jag tror inte att det egentligen finns nåt regelverk runt dem.
Rent utseendemässigt borde det ju dra upp hennes poäng för hals tex om hon är klippt (förutsatt att den inte är jätteful då kanske det är bättre att dölja den i lite päls:D). Men det kan ju hända att du får frågor om klippningen men då är det ju bara att säga som det är.

Jag hade då aldrig klippat en tvååring, oavsett om det är en varm höst och hon är svettig just nu. Om hon går på lösdrift behöver hon ju sin päls längre fram! Det finns ju en anledning att hon har den :sneaky:

Precis som någon annan skriver, ser man på Island ibland klippta unghästar, men dessa står uppstallade. Anledningen att (ung)hästar klipps på Island är ofta att pälsen blivit skitig därför att folk snålar med strö (som är mycket dyr på Island).

Nej, låt henne vara islandshäst och klipp henne inte. Inför bedömningen är det absolut ingen fördel, för de ser helkonstiga ut när de är nyklippta och proportionerna ändras för ögat.

Kl. Fast det är ju inte riktigt sant den anledningen om det var den enda anledningen så skulle ju folk bara ha alla unghästar ute (som de flesta har). Unghästar (då oftast åringar och inte tvååringar) tas in på vintern och klipps för att dom ska äta så mycket som möjligt för att växa bättre och mer. Om dom står inne i sin superpäls som dom oftast hunnit få innan dom tas in blir de ruggigt varmt för dom och dom äter mindre = mindre tillväxt. Det är iaf den förklaring jag alltid fått från dem som gör de.

//Petronella

Jag tycker att det är självklart att du ska klippa hästen om den står i hagen och är svettig. Hästens hälsa måste ju gå före en visning. Frågar de så säg som det är bara. Min häst har också en sådan där superpäls vad gäller att bli svettig. Hon blir ordentligt svettig av en ridtur i enbart skritt på en halvtimme när temperaturen är vid nollan även när hon är i mycket god kondition. Det är nog svårt att förstå att det kan vara så för sådana som kan skritta sina hästar torra.

hästens allmäntillstånd påverkas av att den har för tjock päls nu på hösten så skall den rakas tycker i alla fall jag. Man kan raka den på halsen och bogen bara, de hinner lagom växa ut tills kylan och snön kommer.

Denna tid är ett helvete för alla raser som sätter tjock päls, shettis, nordsvensk, russ osv.

Fuktexem är inge trevligt, luss och andra otyg älskar svettig lortig päls och pälsätarna jublar!

hästens allmäntillstånd påverkas av att den har för tjock päls nu på hösten så skall den rakas tycker i alla fall jag. Man kan raka den på halsen och bogen bara, de hinner lagom växa ut tills kylan och snön kommer.

Denna tid är ett helvete för alla raser som sätter tjock päls, shettis, nordsvensk, russ osv.

Fuktexem är inge trevligt, luss och andra otyg älskar svettig lortig päls och pälsätarna jublar!

Du är så ute och cyklar

Nu är det gjort!
wpid-dsc_1517.jpg

Hon var så duktig så! Stod lös i stallgången bredvid kloka gamla Snöggur o verkade tycka det var skönt. Glad att jag har en riktigt bra klippmaskin för hon var genomblöt... Hon stod i ligghallen o undvek solen, så som de gjort varenda dag nu i flera veckor. Svettblöta från förmiddagen till kvällen... Men hon torkade på nolltid efter klippning, rullade sig nöjt ute i gräset o for iväg i galopp ut på betesmarken. Det måste va otroligt skönt att få öppna lite på yllekoftan en sån här dag!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka