Klippa insidan av benen

Sv: Klippa insidan av benen

Just det där med hagen har jag tänkt på många ggr. Att man borde ha hjälm när man går in i hagen för att fodra, ta ut häst etc. Tänkt på det extra nu när L varit en kombination av väldigt yster pga kylan och dels ganska le mot E just i samband med fodring. Ett ögonblicksverk att få en hov av misstag i huvudet.

Ändå går jag där i min mössa, skäms.. Trots att jag vet flera som just av misstag fått en hov i huvudet just i hagen.

Jag har en lätt och smidig hjälm så klumpigt upplever jag det absolut inte.

Jag har alltid hjälm när jag klipper, både min egen och andras hästar. det är så lätt att ngt händer och man är ganska utsatt, dessutom med elsladd och hela kittet.

har även hjälm när jag tömkör. hade inte det för 10 år sen, men har sett så mkt skit sen dess - alla olyckor som hänt är vant hästfolk som varit med i århundraden. det fick mig att tänka till. blev ju själv sparkad i huvudet i hagen för 2 år sen och fick sy 7 stygn och hade bucklig tinning i flera månade r efteråt.....

Jag funderade efter ditt inlägg och kom på att mina gamla terränghjälm är jäkligt smidig, den ska jag ha nästa gång!

Jag har faktiskt inte hjälm när jag tömkör heller :o Eller ja, när jag väl vågar börja tömköra på bana hade jag tänkt ha det. Min "tömkörning" som den ser ut nu handlar om skritt rakt fram i skogen på långa tömmar i 2 h mest för att hästen tycker det är roligare än attj ag går bredvid. Vid körning är det självklart hjälm på som gäller.

Tur det gick så bra :eek: Just hästar i hage har jag grym respekt för, jag undviker in i det längsta att hjälpa till på unghästbeten och jag går antingen riktigt nära eller stora omvägar även runt våra två här hemma när jag väl går dit. Det går så jäkla fort om de vänder om och kickar efter den andra hästen eller liknande!

I mitt fall var det inga unghästar och inga kickar.
Jag hämtade min häst i hagen efter att ha väntat ut ett par andra hästar i samma hage som röjde och stojade och bar sig åt, samt hästarna i angränsande hage. När de lugnat sig tog jag min häst och gick mot grinden. Då får de andra hästarna bakom honom i hagen ett nytt tokryck, och drar i åttio, stegrar och hoppar i luften. MIn häst som ALDRIG reser sig, vare sig på egen hand eller uppsuttet, reser sig på bakbenen och råkar träffa mig med framhoven i tinningen. Jag låg på akuten i 6 timmar med catscan och hela kittet, och sydde som sagt en massa stygn och var bucklig i huvudet veckor efteråt. klarade mig med stygn och en hjärnskakning.

olyckan kan vara framme oavsett sitation och häst och jag har börjat använda hjälm i utsatta situationer så som klippning och tömkörning som sagt, just för att alla de olyckor jag haft bland bekanta osv har varit liknande situationer, som ingen kunnat förutse och med vant folk som haft häst i hundratals år och har ett högt säkerhetstänk och beteende som sitter i ryggmärgen. betyder inte ett dyft när olyckan är framme och därför har jag tänkt till på äldre dar.

förlåt nu har jag kapat tråden och helt kommit från ämnet. sorry :(

Är ju inte alls onödigt. Ser ju urfult ut på en tävlingshäst med klippt kropp o lurviga ben. Dessutom tar de hundra år att torka om man spolat hästen o ska linda benen. Vi klipper allt utom man, svans, "känselspröt", inne i öronen o precis under sadeln. Är de för oroliga får veterinären ge lugnande, då brukar alla vänja sig med tiden. Jag klipper överdelen på benen både från motsatta o samma sidan, underdelen framifrån och upplyft. Eftertrimmar runt hoven o i karleden med minimaskin.

Jag har skrivit att jag ser inte nödvändigheten alls, att det blir fult räknar jag inte som en anledning : )

skämt åsido så skrev jag ju att på en häst som dessutom är rädd att klippas verkar det extra onödigt.

För min del passade det snarare bra att ha tid att vänja honom. Det lilla jag har klippt skulle liksom tagit absolut max 3 gånger utan benen :angel: Men jag förstår självklart din poäng trots att jag är enveten med att ha väck ponnylurvet innan snön försvinner :p Hade hästen åtm haft päls som mors flbspälsade sto hade jag gärna nöjt mig med oklippt ben, världen är orättvis, haha.

*KL*

Jag håller i stort med mackan om att det sällan är nödvändigt klippa ben, annat än för det rent estetiska.

Men det finns fall när det nog faktiskt är det trevligaste för hästen med klippta ben. Jag hade ju en vild plan om att nästan bara klippa benen på shettisen. Jag avstod, han kulle se ut som ett jäkla FÅR, stor rund bollkropp med tändsticksben.. Så nu är frambenen och framdel klippt (tror ni sett bild?). Hursom, anledningen att vilja ta bort pälsen på benen var att det dels samlade på sig enorma mängde is och/eller 'tösnöbollar' i pälsen på benen. Han har ju MYCKET päls och mycket hovskägg. Och korta ben. Så när han pulsat runt i snön en dag kom han in med kilovis med is/snö som tyngde ner benen. När det var mer regningt och vått så benen avger ju inte överdrivet mkt värme, och han torkade aldrig om benen, utan var blöt/fuktg om den nästan jämnt. Något som inte kändes så lämpligt rent hälsomässigt/risk för svamp etc.

Så där är det ju behagligare med de klippta benen, som det inte fastnar kilovis med 'barlast' i. (Däremot nu i kall kyla är det ju lugnt, lite isklirr i hovskägget bara)

men varför, du rider ju bara omkring därhemma och ngn enstaka träning ngnstans - vad spelar det för roll? ingen kikar ju på insidan om benen? :confused: Tycker liksom det blir så märklig prioritering, i och med att du haft såna problem med att han är rädd för klipparen tillochmed för en lätt klippning?

förresten - hade du inte bara en minimal spårklippning på honom i år? :confused:

När jag klipper benen (blev inte gjort denna vinter, vi skogsmullar bara just nu) så sitter jag helt enkelt under min häst. Har aldrig tänkt på att använda hjälm men det är nog ingen dum idé. Även en klippa som min pojke kan ju bli rädd och kasta sig. Sladden har jag alltid över axeln och löpandes längs med armen.

Ponnylurvet blir blött och lerigt och jag vill inte sätta skydd på blöta och leriga ben, thats why :) Jag rider alltid med skydd runt om och boots fram. Dessutom ser jag rädslan snarare som något han behöver vänja sig vid. Hade jag undvikit allt han varit rädd för genom åren hade jag nog inte kommit utanför gårdsplanen nu :angel:

Stämmer bra, iaf än så länge. Han är klippt ungefär som Alex shettis (om det nu var denna tråden det var bild på den). Jag vågar mig inte på magen ännu/detta året utan klipper nog mer på bog o hals lite längre fram (typ inom någon vecka, jag vågar inte klippa senare ifall de börjar fälla o sådant) och hoppas det räcker för att han inte ska bli helt kokt i vår innan han tappat all päls och träningen är i full gång.

Jag ser stora samband med hans kittligeht och grad av spänning och hoppas det löser sig längre fram, nu är hans sjukt kittlig mellan framben/låg bringa. När jag började klippa var det samma reaktioner oavsett var jag hade maskinen men de har försvunnit mer och mer och han blir inte alls sådär blockerad längre (om man inte lyfter ett ben för att klippa annat än just det benet eller på något vis försöker hålla honom fast, därför har han stått lös genom hela proceduren hittills).

Det är fö precis som när man ska spraya insektsmedel första gången på våren, eller hittar första fästingen :angel: Men det blir bättre direkt nästa gång :)

Låter vettigt.

är ju förskonad från a) lurv på ben rent naturligt och b) blöta hagar, och c) har spolspilta och hästarna kommer in och hinner i regel torka upp innan man rider, det är ju torrt på ett kick med kort päls, så jag har inte det problemet, skulle inte heller vilja ha benskydd på leriga blöta ben. genast är ju din anledning praktisk och inte estetisk, och då förstår jag betydligt bättre. Själv är jag väldigt glad att slippa problemet, för jag skulle vara så oerhört rädd att klippa benen, att ngt skulle hända och man skulle klippa till en sena osv. skräck.

gräv fram din hjälm bara ;)

Senast ändrad:

Låter vettigt.

är ju förskonad från a) lurv på ben rent naturligt och b) blöta hagar, och c) har spolspilta och hästarna kommer in och hinner i regel torka upp innan man rider, det är ju torrt på ett kick med kort päls, så jag har inte det problemet, skulle inte heller vilja ha benskydd på leriga blöta ben. genast är ju din anledning praktisk och inte estetisk, och då förstår jag betydligt bättre. Själv är jag väldigt glad att slippa problemet, för jag skulle vara så oerhört rädd att klippa benen, att ngt skulle hända och man skulle klippa till en sena osv. skräck.

gräv fram din hjälm bara ;)

Jag lovar :D

Vi har inte heller särskilt blöta hagar (dock inga grushagar och det blir upptrampat i deras gångväg runt berget men liksom inte lera man sjunker i om man säger så) och aldrig lera över kotan, men det jäkla hovskägget är alltid blött om det inte är snustorrt ute. Eller som idag, -2 ute och snö. Snustorra framben (klippta) och bakben med is i hovskägget och blöt runt hela kronan och halva kotan. Dessutom är det trevligare för mig att kratsa hovarna utan att bli blöt/lerig om händerna, men det påverkar ju inte direkt hästen :angel:

Vi har ju ingen spolmöjlighet alls heller och inget varmvatten. Och hade vi haft det hade oklippta ben kanske torkat på, eh, några timmar? Jag vill oxå ha stoets fullblodspäls! (Som jag antar har likande päls som din :))

Ang att klippa i senan har jag inte riktigt fattat hur man lyckas, jag är nog dum eller något :o Jag var först jätterädd att råka nypa hästen i skinnet, jag har ju aldrig klippt innan. Men överbladet på min lilla maskin ligger ju typ 0.5 cm innanför underbladet så hur går det eg till när man klipper i skinnet? Däremot att stickas med kanten på underbladet är jag rädd för men än så länge är jag bäst på att klippa på hårt ben än på mjuka muskler, jag har en tendens att inte våga hålla maskinen intill skinnet av rädsla att sticka maskinen i häststackarn, haha. Han är åtm jämnt fläckig :eek:

:rofl:

NU tror jag att jag fattade vad du "hängde upp dig på" och skrev inlägget med massa :confused: för. Var det benämningen "ponnylurvet" som gjorde att du trodde att jag tyckte han var ful med sin päls kanske? Förra året klippte jag ju rubbet bla för jag tycker det är fult med täckesklippta hästar och hade sedan innan enbart positiva erfarenheter av att helklippa lurviga ponnyer, jag har ju dock fått försöka vänja mig så som han reagerade på helklippning ;)

Närhelst jag skriver "ponny" om min lilla häst så är det iaf enbart :love: Han får jättesöta tofsar på baksidan av knäna, annars är det inte lurvigt alls på benen faktiskt, enbart platt, kompakt megapäls och fint liggande långa hovskäggsstrån på baksidan.

Jag klipper inte benen, men magen och mellan frambenen mm och sladden var inte i vägen. Satt på huk och hade sladden över låren.

Har du vant din häst ordentligt i förväg så borde det inte vara så farligt, varken att klippa eller oroa sig för sladden, men det är givetvis viktigt att hålla undan sladden.

Är ju inte alls onödigt. Ser ju urfult ut på en tävlingshäst med klippt kropp o lurviga ben. Dessutom tar de hundra år att torka om man spolat hästen o ska linda benen. Vi klipper allt utom man, svans, "känselspröt", inne i öronen o precis under sadeln. Är de för oroliga får veterinären ge lugnande, då brukar alla vänja sig med tiden. Jag klipper överdelen på benen både från motsatta o samma sidan, underdelen framifrån och upplyft. Eftertrimmar runt hoven o i karleden med minimaskin.

Klipper du även huvudet och isf hur gör du det?
Känns ganska riskabelt vid ögonen och mulen tex, rycker de till minsta lilla kanske de få klippmaskinen i ögat?
Om inte du gör det kanske du ändå vet hur andra gör?

Hej! Ja, under den tiden de har riktig vinterpäls så det syns skillnad gör jag det. Sommar lr första höstklippningen kan det hända att jag klipper fram till sidstycket bara. Hur jag gör beror lite på vilka skär jag har o hur snäll hästen är. Generellt sett, drogad häst (obs, se till att den även har fått t ex torbugesic som sänker sensitiviteten o var uppmärksam, en drogad häst kan få vissa ryckningar ffa i början) eller helt orädd häst- använder jag stora maskinen till det mesta men tar den lilla trimmermaskinen runt ögonen o på öronen. Håller alltid en hand på hästen i närheten av där jag klipper o maskinen i den andra. Dels känner jag lite mer av vad som "händer i hästen", dels känner hästen att maskinen är mer ok o dels så stöter hästen bort mig automatiskt om den gör ngt. Hästar som är lite ängsliga men inte behöver drogas tar jag lilla trimmern till allt framför sidstycket. Tänk på att det är lättare att göra hästen illa med skär som har vidare mellan "tänderna". Därför kan det hända att jag byter skär när jag ska ta huvudet. Men tänk på att de måste ha lika lång klipplängd, annars kommer det se illa ut i skarven. På ljusare bruna hästar med mörk hud kan det bli fult i ansiktet med stor klippmaskin i tätklippande skär. Jag klipper inte längre inne i öronen o lämnar morrhåren. Maskiner utan sladd är generellt sett bättre skrämselmässigt när man rakar huvudet på dem tycker jag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 779
Senast: Anonymisten
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar