Klippa insidan av benen

the_connemara

Trådstartare
Hur gör ni egentligen? Klipper hela benet från samma sida, klipper benet på andra sidan, lyfter upp eller låter hästen stå?

Och ni som har sladd på maskinen, hur fasen funkar det?

Maran som precis lyckats klippa klart sin klipprädda häst :banana:

Sv: Klippa insidan av benen

Jag kan göra alla versioner på min häst, med sladd på maskinen.
Lättast är att klippa det mesta ifrån samma sida och ha det lyft, för att sedan finslipa
genom att klippa ifrån andra sidan. Blir snyggast så men det kräver en häst som är snäll.

Min tycker t.ex. att det är helt ok att jag sitter under hennes mage :rofl:

Sladden över axeln. Jag klipper både från samma sida och motsatt, benet i golvet, lyfter för att klippa nere vid kronrand bara.

man skaffar sig en snäll häst sen kan man krypa omkring på golvet hur som helst :D (kanske inte att rekommendera med din häst ;))

jag försöker klippa från motsatt sida oftast istället för att sticka in huvudet mellan bakbenen. lättare att göra det fårn andra sidan och ingen risk att bli sparkad (vilket alla hästar kan göra samma hur snälla dom är om något oväntat händer)

Men du får ju ändå en sladd framför benet på hästen, även om du sedan har sladden över axeln?

Du har ju fortfarande sladden :D

(min hjärna måste pränta in det allra allra säkraste sättet för att sikta på att våga testa nån gång framåt... 2015... kanske :angel:)

Ingen risk, vad har du för stelbent pryl :eek:

Min kan sparkas med alla benen åt alla håll oavsett vilka ben man ev har i luften, Tralala kan intyga :cool:

Men du får ju ändå en sladd framför benet på hästen, även om du sedan har sladden över axeln?

Näe?

Häst på stallgången, eluttag mitt på sidan. Ingen sladd framför benen?

När det är sidbyte på G, vänd hästen, sladden kommer fortfarande på sidan, bakom ryggen på mig. De måste trampa ner mig först innan de kan trampa på sladden, den kommer bakom min rygg och så över min axel och fram till maskinen. Så länge jag ser till att ha det jag vill klippa sas framför min bröstkorg så är sladden fortfarande ur vägen för hästen sålänge den inte börjar dansa steppdans, och då hinner jag förhoppningsvis undan.

Jag klipper insidan både från utsidan och från motsatt sida. Mina står helt stilla så jag behöver inte oroa mig för viftande ben eller dylikt. Gör som Alex och har sladden upp över axeln oftast.

Har sladden längs väggen,sen får den löpa över min axel.Klipper från båda håll samt lyfter benet för att komma åt i vinklarna.För "finputs" använder jag i slutet en uppladdningsbar klippmaskin:)

Näe?

Häst på stallgången, eluttag mitt på sidan. Ingen sladd framför benen?

När det är sidbyte på G, vänd hästen, sladden kommer fortfarande på sidan, bakom ryggen på mig. De måste trampa ner mig först innan de kan trampa på sladden, den kommer bakom min rygg och så över min axel och fram till maskinen. Så länge jag ser till att ha det jag vill klippa sas framför min bröstkorg så är sladden fortfarande ur vägen för hästen sålänge den inte börjar dansa steppdans, och då hinner jag förhoppningsvis undan.

Men om du klipper ex vänstersidans bens insida från höger sida så har du ju ändå fört maskinen framför/bakom högerbenet och har således en sladd framför/bakom högerbenet. Så menade jag :)

Men om du klipper ex vänstersidans bens insida från höger sida så har du ju ändå fört maskinen framför/bakom högerbenet och har således en sladd framför/bakom högerbenet. Så menade jag :)

Nej, jag har min arm bakom/framför högerbenet, och längs med armen är sladden. Hästen kan fortfarande inte trampa på sladden utan att trampa ner mig först?

Iofs skulle jag nog kunna linda sladden runt benet på mina, men om de ens ska råka trampa på sladden måste de ju trampa ner mig först, alt sparka mig på handen så jag tappar maskinen i golvet.

Jag tror du har sladdskräck =)

Men åh, nu låter det genast mindre hemskt, tack :D

Sladdskräck o sladdskräck, man har rätt mycket skräck om man sätter igång en maskin i samma universum som min häst :angel: Skämt o sido, det går väldigt mycket bättre nu :laugh:

Kl

en liten kuriosa fråga:
Är det någon som använder hjälm när ni klipper?
själv har jag alltid hjälm. senast nu i vinter fick en bekant en oerhört otäck situation där hästen reser sig i stallgången, hon tappar klippmaskinen, och hästen ställer sig med frambenen på hennes huvud när den kommer ner. hon fick hela huvudsvålen uppriven och fick sy 17 stygn....

Hästen var van att klippas sen tidigare.

som svar på trådens fråga: jag klipper aldrig benen : ) Helt onödigt, särskilt om man har en lite orolig häst.

Jag brukar ha hjälm, oftast så har jag även rejäla handskar på mig också. Mitt supersnälla odjur sparkade sönder både hand och maskin på mig för några år sedan.

Kl

en liten kuriosa fråga:
Är det någon som använder hjälm när ni klipper?
själv har jag alltid hjälm. senast nu i vinter fick en bekant en oerhört otäck situation där hästen reser sig i stallgången, hon tappar klippmaskinen, och hästen ställer sig med frambenen på hennes huvud när den kommer ner. hon fick hela huvudsvålen uppriven och fick sy 17 stygn....

Hästen var van att klippas sen tidigare.

som svar på trådens fråga: jag klipper aldrig benen : ) Helt onödigt, särskilt om man har en lite orolig häst.

Nej, faktiskt inte. Hjälm alltså. Jag är tyvärr ganska dålig på hjälm vad gäller avsuttna aktiviteter. När jag rider har jag alltid, alltid hjälm. Men på marken är det eg bara med väldigt, väldigt gröna unghästar och då de första gångerna jag har det - eller om jag vet en häst är väldigt på tårna och det är stor risk för luftäventyr. T ex när Lillen skulle tas ut till hage efter 12 v på box, då hade jag hjälm på första dagen. Nu gick han lugnt som en ko ut, och jag la bort hjälmen nästa dag.

Dumt, men jag glömmer av mig, egentligen borde man ju ha hjälm mycket oftare vid hantering.

Jag har det inte :eek: Jag som kanske borde (visserligen står min häst aldrig på två ben i dessa situationerna, han uttrycker sig på andra vis, hmmm). Det är mest för att jag tycker det är så oerhört klumpigt när man är så nära hästen.

Jag har en lätt och smidig hjälm så klumpigt upplever jag det absolut inte.

Jag har alltid hjälm när jag klipper, både min egen och andras hästar. det är så lätt att ngt händer och man är ganska utsatt, dessutom med elsladd och hela kittet.

har även hjälm när jag tömkör. hade inte det för 10 år sen, men har sett så mkt skit sen dess - alla olyckor som hänt är vant hästfolk som varit med i århundraden. det fick mig att tänka till. blev ju själv sparkad i huvudet i hagen för 2 år sen och fick sy 7 stygn och hade bucklig tinning i flera månade r efteråt.....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 779
Senast: Anonymisten
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar