Klippa innan täckning?

Shettisar

Trådstartare
Har en eksem ponny som har en vidunderlig vinterpäls. Varje år så brukar han fälla kopiöst när jag lägger eksemtäcket på,för att undvika svettning och enorma mängder hårbollar under täcket kan jag då klippa honom innan? Även när han fäller som värst?

Sv: Klippa innan täckning?

Ingen som har långhårig dunboll med eksem och som ska täckas snart?
Alla tips mottages för hästens välbefinnande;)

Jag ska inte säga att jag är någon expert men.. Det kan nog vara en bra idé att hjälpa honom genom att klipps honom.. Sen vet jag tyvärr inte hur det blir med exemen.. Men det bästa är nog att ringa din veterinär och rådfråga....

Muddson skrev:
Jag ska inte säga att jag är någon expert men.. Det kan nog vara en bra idé att hjälpa honom genom att klipps honom.. Sen vet jag tyvärr inte hur det blir med exemen.. Men det bästa är nog att ringa din veterinär och rådfråga....
Tack för svar, gällande hans eksem vet jag hur han ska behandlas:smirk: Uttryckte mig otydligt där.Jag var meste fundersam över om det var lämpligt att klippa när de fäller,om man på något sätt stör fällningen eller så menar jag.Men jag ska då klippa honom utan tveksamhet.;)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 602
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 050
Senast: Speedway
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 538
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar