klippa hur?

O

_otursbarn_

Hur ska jag klippa (vilken sorts klippning) ska jag ha på min arab för att han ska få ett lite maffigare intryck (eller ja.. hur för att han inte ska se så spinki ut :p )

Visa gärna bilder... behöver itne vara nån traditionell klippning utan lite udda är bara kul!! ;)

Sv: klippa hur?

Tjaa...om han ska se maffig ut så kanske det är bästt att han får ha pälsen kvar;)
Hahaha;)

Man klipper väl sin häst för att den blir svettig när man arbetar den, och inte för att den ska se kraftigare ut. Om du vill öka muskelmassan hos hästen, fodra den ordentligt och arbeta upp rätt muskler på den så ser den maffigare ut. Men det går ju inte att helt ändra på hästens naturliga förutsättningar.

Instämmer med föregående talare, man klipper för att hästen ska må bättre och slippa bli kall när den svettas. En klippt häst ser alltid spinkigare ut, särskilt om man lämnar en del av vinterpälsen och den är väldigt tjock...

suck.. klart jag vet att om jag vill ha en ökad muskelmassa.. men han är arab och dom är inte så kraftiga :smirk: . Så jag ville ha en klippnig som gör att han inte ser ännu spinkigare ut..
suck.. hoppas ni fattar nu..

Kan du inte lämna ryggen och rumpan och sedan göra lite snett upp över bogen på halsen så att det är kvar lite päls högst upp på typ 1/3 av halsen? Superdålig förklaring men har ingen bild. Heter täckesklippning tror jag... Eller nåt sånt! :D

Äh, min FTP blev knasig men det jag menar är som en täckesklippning fast istället för att klippa rakt upp till manken så klipper man snett upp till ca 1/3 av halsen. Då ser iaf halsen och manken lite biffigare ut.

tips: klipp stubbman. då kommer halsen och frampartiet se maffigare ut. Spara päls på rumpan kanske den ser större ut?
klipp bara magen... undrar hur din häst kommer se ut sen dock... hahaha

Hmmm kan inte araber bli kraftiga........
Jo, de kan dom.
Alla kan dock inte bli kraftiga trots mat och träning.
En kraftig arab kan med mat och träning bli klen.
// Linda (som har en arab som kan vara både kraftig och klen)

Jag skulle klippt jaktklippning, fast kanske istället för att ha lämnat typ vid sadeln kan man lämna lite päls under magen, så de inte fryser när det blåser en iskall vinterdag :)

Suck. orkar inte med mer idiotförklaringar.. jag vill itne veta hur eller om en arab kan bli kraftig. Visst dom kan bygga muskler å på så sätt se biffigare ut.. men jag har då aldrig stött på en arab som blivit biffig efter 3 veckor :smirk:
Vill veta hur jag ska klippa för att få hästen att se ännu biffigare ut.
Inte hur man får hästen biffigare med mat. Håller på att bygga upp muskler med det vet väl varenda hästkunnig människa att det inte går på en dag...

Spårklippning är nog det bästa alternativet då du ju bara ta bort där hästen faktiskt svettas under ridningen. Sedan ger ju spårklippningen på halsen illusion om att överlinjen är maffigare än vad den faktiskt kanske är. Tipset om stubbman tyckte jag också var bra men oftast vill ju arab-ägare ha lång man på sina hästar, jag vet inte hur du är. Blir det fel så växer det ju alltid ut.

hehe då blir det nog spårklippning.
Nej stubbman blire INTE sin långa man vill han ha kvar :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 747
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka