klippa hästen!

I

Isan

kom och tänka på det när jag läste en tråd och täcken :P
Snart blir det ju vinter och kallt och för en del hästar dags att bli klippta...
Men jag har aldrig klippt en häst lr ens varit med om att klippa en häst, så det är verkligen INTE något jag kommer göra sj.
Jag vill helst inte behöva klippa mina hästar då det inte känns så naturligt men då jag rider regelbundet så behövs det nog i vinter...

Men vilken klippning tycker ni jag ska använda mej av?
Skicka gärna bilder...

Min pålle är ett varmblodstravare, sto och rids 4-6 gånger i veckan (1 gång i ridhus) så vad tycker ni???

Sv: klippa hästen!

Har du aldrig klippt varesig häst eller hund tycker jag inte du ska göra det på egen hand. Bättre då att lägga på täcke när det börjar krypa neråt nollan, för att förhindra att hästen sätter mycket päls.

Eller så tar du hjälp av någon som har klippt hästar förr, som kan visa dig.

Har du aldrig klippt varesig häst eller hund tycker jag inte du ska göra det på egen hand. Bättre då att lägga på täcke när det börjar krypa neråt nollan, för att förhindra att hästen sätter mycket päls.

Eller så tar du hjälp av någon som har klippt hästar förr, som kan visa dig.

nej jag tänker verkligen INTE försöka klippa en häst själv :O då tänker jag ju ta hjälp av någon med mer erfarenhet lixom... men räcker det att använda täcke, för förra året hade jag täcke hela vintern men hon fick ganska tjock päls iaf :S

Men vilken klippning tycker du jag ska använda om jag ska klippa henne?

En spårklippning skulle väl kunna räcka? Det finns ingen anledning att raka hela hästen om man mest hobbyrider och är i ridhus någon gång per vecka.

Klippningar hittar du här: http://www.busfro.nu/klipp.htm

knapplån / delvis trådkap

Ni som tävlar, har häst som rids ganska mycket, hur klipper ni ? Någon som inte väljer helklippning?

Jag tycker att det är bra att klippa hela halsen. Det hjälper mycket med rykt o så också. Finns inget tråkigare än en lerig häst så man är jätteskitig innan man kommer upp på hästen... haha
Halva ansiktet tycker jag är väldigt snyggt. Hästen ser ädlare ut- gillar den inte det så behövs det ju inte...
Benen är en smaksak. Onödigt om hästen inte står still men väldigt väldigt skönt om man ser till lera o allt den kan göra... Skava under skydd- mugg i karleder mm.
Naturlitgvis behöver detta inte hända men är mkt enkelt att förebygga med päls som torkar på 5 min.

Jag tror säkert att alla kan klippa bara de vill men det är väldigt smart att ta ut en som hjälper dig första gången. Dels för att se om hästen tycker om det eller ej. Dels för att man många ggr tror att man ska göra fel och därför tar för löst. Blir inte jämnt då. Kittlas mer...

Lycka till!

Jag helklipper min tävlingshäst, samt vår shettis ( det tar sååå lång tid för han att fälla!)
Men man ska tänka på att hästar fryser ganska lätt utan päls, så dubbla tacken är det ju lugnt, gärna med hel hals!
Men om du inte vill klippa själv så fråga en kunnig hästmänniska så fixar det sig säkert!:bump:

En häst fryser inte... den skakar för att sätta igång värmeaggregatet...
Därimot går det åt mycket mat om den behöver hålla igång det...

Akta för att täcka för mycket. Det leder många gånger till svampangrepp och trist päls...

En häst fryser inte... den skakar för att sätta igång värmeaggregatet...
Därimot går det åt mycket mat om den behöver hålla igång det...

Akta för att täcka för mycket. Det leder många gånger till svampangrepp och trist päls...

Förtydligande: Hästen fryser - därför börjar den skaka för att hålla temperaturen. Precis som för människor- man känner sig inte direkt varm och till freds när man måste "ta till" skakning för att hålla värmen. Om hästen ofta fryser så dén skakar är risken stor för bl a muskelspänningar. En häst som skakar behöver hjälp att hålla värmen genom antingen mer grovfoder eller ett täcke. En helklippt häst på våra breddgrader behöver i de allra flesta fall täckas för att kompensera för pälsen man har tagit bort. En spårklippt behöver inte i samma omfattning.

Hästar är dock olika, och beroende av en hel mängd olika faktorer är de mer eller mindre köldkänsliga. Dock är alla hästar betydligt mer köldtåliga än människor, så detta otyg att stänga in dem i tjocka täcken under vår och höst och uppehåll tyder mest påokundkap och missriktad välvilja.

Men, som sagt, ANLEDNINGEN till att de börjar skaka är faktiskt dock att de fryser. Ofta fryser de betydligt mer i blåst och regn än i kyla och vackert väder.

knapplån / delvis trådkap

Ni som tävlar, har häst som rids ganska mycket, hur klipper ni ? Någon som inte väljer helklippning?

Jag tävlar med min islandshäst - hittills på lokal nivå, men första regionala tävlingen blir nu i höst, går det bra siktar vi på nationell tävling till våren. Hyfsat ambitiös träningsnivå, med andra ord (även om det föralldel är "lågsäsong" under vinterhalvåret, vår tävlingssäsong sträcker sig normalt mars - oktober, inomhustävlingar förekommer i stort sett inte). Hästen rids 5-6 dagar i veckan, alltid utomhus (har ingen tillgång till ridhus). Jag helklipper INTE, utan försöker hålla mig till en klippning som visserligen släpper ut överskottsvärme, men ändå är tillräckligt liten för att hästen i normalfallet skall klara sig ute dagtid utan täcke (täckesservice ingår nämligen inte i vårt stall). Jag klipper ca 2/3 av halsen, hela bogen och bringan, samt mellan frambenen. Jag tycker det gör STOR skillnad i hur mycket han svettas, samtidigt som det finns tillräckligt mycket päls kvar för utevistelsen.

Jag skulle kunna tänka mig att klippa mer (t.ex. jakt- eller täckesklippning), men kan faktiskt inte tänka mig en situation där jag helklipper - pälsen över länd och kors vill jag ha kvar istället för att "tvingas" rida med ländtäcke!

Kan ibland tycka att det är lite lustigt med folk som har fullblod och halvblod och säger att de "måste" helklippa för deras hästar blir sååå "lurviga". Och då har hästarna marginellt mycket mer päls än vad min har på sommaren..... :DTror att det går en hel del mode i det där, också, att tävlingshästar liksom skall vara korthåriga och blanka, no matter what. Tävlar man inomhus hela vintern kan jag förstå helklippning, annars inte.

Jag rider och tävlar regelbundet, hästen går i ridhus förutom vid uteritt, och tävlingar går givetvis i ridhus , funderar ändå på att spara mer än vid en helklippning/jaktklippning.

Jag tävlar på min islandshäst och har gjort det i många år. Jag klipper mina tävlingshästar helt, men klipper bara benen till hälften då islandshästar "ska ha sitt hovskägg" är så som dom ser ut. Lika så låter jag huvudet vara.

Därför jag klipper mina tävlingshästar är att jag tycker det är mycket bättre att hästen torkar snabbt efter ett hårt träningspass när det är minusgrader ute. Har testat att bara klippa på halsen osv, men då har hästen varit fuktig i över ett dygn! Fast med fleece täcke ylle filtar mm.

MEN JAG HEL KLIPPER ENDAST MINA TÄVLINGSHÄSTAR SOM GÅR VÄLDIGT MYCKET!

Och självklart får man lägga på ett täcke på hästen när den är klippt!

Övriga hästar som såkallat "hobby rids" klipper jag en klassisk spårklippning.

SÅ all klippning är inte bara mode, det har sin funktion också:banana:

ett tips till dej är att du använder sökfunktionen här på buke. det finns OÄNDLIGT många trådar om klippning allt från varför till hur och resultat. :)

Lycka till

Därför jag klipper mina tävlingshästar är att jag tycker det är mycket bättre att hästen torkar snabbt efter ett hårt träningspass när det är minusgrader ute. Har testat att bara klippa på halsen osv, men då har hästen varit fuktig i över ett dygn! Fast med fleece täcke ylle filtar mm.

Jo tack, jag har fattat att en av anledningarna till att klippa är att hästen skall torka snabbare när den blir svettig! Däremot har jag ALDRIG varit med om en häst som svettats över kors/länd, så där vill jag ha pälsen kvar. Som sagt, rids hästen enbart inne vintertid kan jag förstå helklippning, annars inte.

(sedan tycker jag personligen att det är fruktansvärt fult att klippa halva benen, dvs ner till knä/has, på en islandshäst, men det är ju bara en estetisk synpunkt)

Jag tycker du ska göra en halvklippning det har jag på min ponny som ridstyp lika ofta, Det är klippt där hsten svettas mäst,fast pälsen är kvar överbaken på dom så dom inte blir kall och stel där:laugh:

bild:
11mars08113.jpg

jag rider och tränar och tävlar min polle regelbundet och han har SUPER päls så jag måste klippa han även på sommaren, dvs året om.
annars svättar han ihjäl. om du inte tränar på de sättet så kan u ju bara göra en halvklippning, eftersom de fryser lätt annars. (min får har 100 träcken på sej på vintern har fryser och blir lätt kall då man inte rider) men du ska definitift ta hjälp av någon kunnig så det blir snyggt, och har din häst blivit klipt innan ? annars kanske den springer runt.

rättså nytagna bilder.
http://www.pixbox.se/pic_show_id22569800.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id21700256.html

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 461
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 394
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 245
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 736
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka