Klippa hästen på sommaren?

Livingdream_89

Trådstartare
Är det någon som klipper sin häst på sommaren?

Funderar på att klippa min häst, för han är redan lite svettig när man tar in honom från hagen :( blir fort svettig när man rider & trött.

Men om man klipper sin häst blir dom känsligare mot dom dumma insekter vi har på sommaren? Eller blir dom mer sol känsligare?

tacksam för svar

// Carolin

Sv: Klippa hästen på sommaren?

Dom blir båda delar, enligt min åsikt. Huden är ju utan skydd om pälsen klipps bort. jag hade köpt ett Bukas sunshowertäcke om jag skulle klippa min häst på sommaren, för något skydd behövs mot solen(vill inte smörja helosan sol på hela hästen:D)

Jag vet att det finns folk som klipper, men jag vet inte hur dom sen handhar hästarna, om dom alltid har täcke t.e.x.

de blir känsliga för insekter, sol, regn, vind. Ja allt räkna med att få ha häsren inne eller täcka den nästan lika mycket på sommaren. Många hästar är svettigas när man hämtar dem i hagen. Men jag ser ingen anledning att klippa dem på sommaren. På vintern täckar du mem för kyla och väder, på sommaren för allt.

När det är varma dagar rider jag sent på kvällen eller på morgonen innan det blir för varmt. Då är hästen lika pigg som vanligt. Är det tillräckligt varmt och soligt på dagen blir de sega och trötta även om de är klippta. DÅ kan det hjälpa att svabba av dem lite med vatten, eller ställa in en stund o svalt stall.

Hästar påverkas av värmen, även vi påverkas ju av den genom att kunna svettas mer (eller åtminstone enklare) och kan bli tröttare. Det utan att vi har överdrivet mycket kläder på oss.

Hade jag varit du hade jag låtit hästen få behålla sitt naturliga skydd mot väder, vind och insekter. Det är sådant man får ta på sommartid att det är varmt, och vi har haft det väldigt varmt de senaste dagarna. Gör då istället som heidi maria föreslår: rid tidigt eller sent på dagarna när det inte är gassande sol och supervarmt i solen.

Klipp som vanligt igen till hösten om det behövs då.

Min klipptes alltid på sommaren när hon reds ordentligt, blev inte mer känslig för det. Däremot blev hon piggare och gladare.

Du tar ju bort allt naturligt skydd mot insekter och regn, en nyklippt häst har betydligt kortare päls än en sommarpälsad häst.

Jag klippte min gammla häst pga väldigt tjock päls (han hade ppid), men använde då alltid insekttäcken och ev regntäcken vid regn. Brukade klippa i början på juni och en gång i augusti.

Tycker inte man ska klippa om inte hästen av någon anledning har ovanligt lång eller tjock päls, till den grad att den besväras av det. Och isf bör man också klura ut varför pälsen ser ut som den gör.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: jennylu
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka