Klippa hästen nu?

A

Alonelife

Kan man klippa hästen Nu (januari) för första gången?

Han klipptes inte i oktober/november.

Sv: Klippa hästen nu?

Jadå, jag klippte första gången vid den här tiden förra året.
Det blev väl inte det snyggaste resultatet men inget som skadade iallafall.

Risken finns att hästen kommer frysa. anledningen till att de flesta klipper tidigt är för att hästen ska hinna "vänja" sig och slippa frysa lika mycket sen. Själv är jag emot klippning så jag pysslar inte med sånt ;)

Kan man klippa hästen Nu (januari) för första gången?

Han klipptes inte i oktober/november.

Ja om man måste för att den svettas för mycket, men det finns risk att störa utväxten av sommarpälsen om man klipper nu. Det kan ta tid att få en fin sommarpäls om du har otur.

Ja om man måste för att den svettas för mycket, men det finns risk att störa utväxten av sommarpälsen om man klipper nu. Det kan ta tid att få en fin sommarpäls om du har otur.

Har aldrig haft problem med det! Har klippt så sent som i april=)

Har aldrig haft problem med det! Har klippt så sent som i april=)

Nej men jag skrev inte heller att det alltid är så;)

Det beror säkert på en massa saker men det kan hända att hästen inte får en bra sommarpäls förrän tilll midsommar, och jag tar inte den risken längre efter att det hänt på ett par hästar förr. Den ena fällde alltid mkt tidigt så det kan ju vara en orsak:confused:

Jag vet många andra så också råkatr ut för det så nog händer det fast det inte hänt dej...

Beroende på, kan alltså hästens egna pälssättning störas.

Har klippte mer än bara en så sent. Och så länge man ej klipper efter de börjat fälla, har det ej varit problem. Alla har haft fin sommar päls i maj/juni=)

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 861
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V