Klippa hästen med sax??

Silkisif

Trådstartare
Går det att klippa hästen med sax?
Någon som gör det?
Om inte, varför inte?

Vill först och främst ha svar på den översta frågan... helst så snabbt som möjligt:cool: :p :crazy: :) :banana: :bump: :cool:

Sv: Klippa hästen med sax??

Menar du pälsen nu? Alltså täckhåren?

Manen och svansen kan man ju såklart använda saxen till och trimma hovskägg och annat lurvigt :D Men du ska nog inte ge dig på att klippa pälsen med sax, tror inte att det blir särskillt bra... :o

Det kan man. Det blir stubbat och en "dalmasliknande" frisyr. Den kan sedan tunnas ut om man vill det. Det finns av tradition ju många oskrivna regler om hur hästmanar skall se ut, men ibland kan man bli desperat (som jag blev). Nu är han så fin så :)

hej! ´går gör det alltid :idea: jag klippte min ena ponny nyligen närmast huvudet med sax. Hon är hur snäll som helst att klippa ända tills man är vid huvudet, det blir ju inte så snyggt med sax men det funkar:banana:

Menar du helkroppsklippning :confused: :crazy: Nog tror jag det går, men det lär ju ta en halv evighet och resultatet blir knappast vackert :eek:

Okej, vår ena häst har löss och de trivs ju bäst i lång i varm päls... :( därav frågan... :(
Hur ser saxklippt ut då?
vad är skillnaden?
något man ska tänka på före/under/efter?

Har du inte någon som du kan få låna en klippmaskin av i närheten? Det går ju fortare och blir ett kortare, jämnare och snyggare resultat.

Låna någons rakapparat:idea: !

Nej låt hästen behålla pälsen och häll på den Swift pour on eller dyligt .
Det är ju snart vår och vinterpälsen börjar väl ramla redan nu.

Silkisif skrev:
Okej, vår ena häst har löss och de trivs ju bäst i lång i varm päls... :( därav frågan... :(
Hur ser saxklippt ut då?
vad är skillnaden?
något man ska tänka på före/under/efter?

det blir lite mer hackigt, fast att klippa hela hästen med sax tar nog rätt lång tid, finns de ingen bonde i närheten du kan låna en klippmaskin av?

Behandlingsresultatet blir MKT säkrare om man blir av med pälsen först.
Men nog torde fingrarna ta slut ganska snabbt om man försökte klippa en hel häst med en vanlig sax.
PL

Silkisif skrev:
Det är det som är problemet:crazy: Har ingen klippmaskin:crazy:

Finns det ingen större anläggning/ridklubb som du kan fråga om att få hyra en klippmaskin en stund?

Själv brukar jag bara klippa med sax runt sår för att hålla de renare under läkningen.

Okej:) Tack så Jättemycket för alla svar, nu vet jag det jag vill veta:) Tack än en gång!

klart de gå men de ser för jävligt ut!!!=) klippmaskinen jag lånade i höstas var så värdels att den knappt tog på pållen tjocka vinterpäls. så jag klippte med sax först. det gick mycket lättare att klippa då=) ska man bara klippa lite, ex undersidan av halsen kan det funka med bara sax. man får stå och jämna till så blir det nog okej.

Hm.. jag hade klippt min häst med en dålig maskin en gång, så jag försökte jämna till med sax. Aldrig mer för det var JOBBIGT.. :crazy: :p

OJ! Klippa hela hästen med sax! Det skulle jag inte ens komma på tanken! Trodde du menade manen, men ser ju att du har isis. Lycka till säger jag bara..eller lägg ned :smirk:

Går gör det säkert, men det jag ser framför mig är att man råkar sticka hästen med saxen, eller klippa för djupt så man klipper i skinnet.

/Ida

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 337
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama