Klippa hästen -Hur??

_Runaway_

Trådstartare
Jag ska klippa min häst snart, men vet inte vilken typ av klippning som är bäst! Det är en 17-årig NF/arabvalack. Han ska ridas/tränas i veckorna, inte för tävling men ändå tränas liksom, (och Louise hittar rätt ord :smirk: ). Jag har inget täcke med hel hals så jag vet inte hur bra det är att klippa halsen då? Någon som har bilder på olika klippningar och era klippta hästar?

Sv: Klippa hästen -Hur??

Det är nog ingen fara att klippa halsen även om det inte är hals på täcket! Om du är osäker kan du ju klippa som en rand längs halsen-magen-länden först om se om det räcker. Själv brukar jag klippa allt utom på ryggen just där sadeln ligger, och inte huvudet heller förstås.

Jag brukar klippa under halsen oc sen upp på halsen så mycket jag tror räcker sen mellan frambenen, magen och upp på sidorna ungefär där sadeln slutar i nederkant och i en rak linje ända bak. Inga ben ,klippningen slutar precis ovanför benen. Kan rota fram nån bild om du vill se hur jag menar, för jag är så dålig på o försklara! :crazy:

Magnum skrev:
Jag brukar klippa under halsen oc sen upp på halsen så mycket jag tror räcker sen mellan frambenen, magen och upp på sidorna ungefär där sadeln slutar i nederkant och i en rak linje ända bak. Inga ben ,klippningen slutar precis ovanför benen. Kan rota fram nån bild om du vill se hur jag menar, för jag är så dålig på o försklara! :crazy:

Hur högt upp på sidorna? Där sadeln slutar, eller där schabraket slutar? Det behöver inte vara så högt eller? Vilket är snyggast?

Jag har två olika frisyrer på min häst när jag klipper honom. Det är beroende på hur mycket jag skall träna och tävla under vinteråret.
Mitt halvblod svättas väldigt mycket under ridning och går i hagen från 7-18 varje dag i ur och skur. I år när jag inte har några tävlingar inplanerade har jag klippt hals och mage, då han är lång i kroppen har jag undvikit att täckesklippa. Han skulle se änu längre då.
Som sagt hals mage sned linje från manke/sadels nerkant ner till bakknä. Änsålänge har han ett tunt regntäcke utan hals på sig i hagen, om inte solen skiner som i helgen när det var 15 grader varmt på dagen.

När jag tävlar under vintern är han helklippt förutom ben och huvud. En liten del av pälsen kvar under sadlen. Då har han även täcke på sig på natten i boxen. Tjocklek på täcket är lite tjockare beroende på väder. Ev ländtäcke vid ridtur utomhus om det är kalt eller regn.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 383
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka