Klippa häst

Piglet

Trådstartare
Jag tror jag måste kasta in handduken och klippa min häst. Hon svettas på framförallt hals och bringa när vi är ute på ridtur - oavsett vad man gör.

Hörde om ngt som kallas för "hjärtklippning" - dvs att man klipper undersidan av hals och ner på bringan. Är det ngn som har en bra bild, och lite instruktioner för hur man gör detta? Eller ngn annan bra idé om hur man klipper sin häst, minimalt, för att den inte ska svettas så mycket.

Jag har aldrig klippt en häst förr (15 år på ridskola, sånt ingick inte:crazy:)
Vad bör man tänka på? (Förutom att inte klippa hästen i spolspiltan....)

Sv: Klippa häst

Jag har klippt min häst såhär:
67594_1288976078.jpg

Jag klippte först en linje från armbågen och upp till örat och sen klippte allt inom linjerna. Klippte mellan frambenen och halva huvudet också men man kan skippa det. Fast det är ganska skönt att slippa allt hår som annars fastnar och jäklas när man ska knäppa nosgrimman=) Jag klippte ganska högt upp på halsen men det går att klippa längre ner också.

Se till att sladden är väl upphängd så inte hästen kan kliva på den. Olja maskinen var 10-15 minut och låt den svalna lite. Och hästen ska ju naturligtvis vara ren och torr så inte maskinen tuggar och luggar hästen. Inte skönt alls. Och se till att du har tid att klippa i lugn och ro. Även en sån här liten klippning tar en stund att få jämn och fin och helst lika på båda sidor=)

Jag klippte min första häst nu för typ 2 veckor sen, och det var min egna som fick bli försökskanin. Jag var så nervös, men allt gick hur bra som helst. Klippte mothårs, lät maskinen vila när den blev för varm, oljade maskin/blad med jämna mellanrum. Sen var det klart! :D Prova dig fram du. :) Nu har jag klippt 4 hästar och det blev super på allihopa.

Jag tror jag måste kasta in handduken och klippa min häst. Hon svettas på framförallt hals och bringa när vi är ute på ridtur - oavsett vad man gör.

Hörde om ngt som kallas för "hjärtklippning" - dvs att man klipper undersidan av hals och ner på bringan. Är det ngn som har en bra bild, och lite instruktioner för hur man gör detta? Eller ngn annan bra idé om hur man klipper sin häst, minimalt, för att den inte ska svettas så mycket.

Jag har aldrig klippt en häst förr (15 år på ridskola, sånt ingick inte:crazy:)
Vad bör man tänka på? (Förutom att inte klippa hästen i spolspiltan....)

Undrar också...Har en rygghäst och vill klippa så lite som möjligt...Dessutom är hästrackarn känslig för skav, undrar exakt hur roligt det ser ut att spara lite päls på bogen...?:crazy:

Jag hade en b ponny en gång i tiden som var otroligt känslig mot skav av sadelgjorden så vi sadlade hästkraken och sparade där sadelgjorden skulle sitta. Han stog med täcke i grannens stall hela vintern så ingen skulle se det fina hemmabygget haha. Det måste väl gå på nått sätt? :)

Undrar också...Har en rygghäst och vill klippa så lite som möjligt...Dessutom är hästrackarn känslig för skav, undrar exakt hur roligt det ser ut att spara lite päls på bogen...?:crazy:

Jag har på i stort sett alla bogskavshästar haft mindre skav där efter dom blivit klippt. Verkar som täcket glider bättre på den korta pälsen så att den inte skav sönder...
Men om hästen efter klippning fortfarande har problem med skav så hade jag byt täcke för det kan inte ligga okej, då...

/Camilla

Såhär är min klippt, funkar helt ok.
Rids 3-4 ggr/vecka ca 1-1,5 timme, för tränare 1-2 ggr/månad.
Lätt arbete skulle jag bedöma det som.

Visst blir han svettig vid ljumskar och under mage vid hårdare pass men då får man ju täcka och låta torka bara.
Jag klipper gärna där sadelgjorden sitter så är det lättare att hålla rent där och så fastnar inte håren i gjordspännena (har dressyrgjord).

sluthlsning.jpg

Jag har klippt som Luna10 på min Welsh Mountain valack som går på lösdrift och ett ridponnysto som även hon går på lösdrift. Fungerar jättebra.
Även våra 2 tävlings-travare har fått den frisyren, fungerar nu men jag klipper mera om det behövs. Ser inte så väldigt snyggt ut men det får gå så länge. Har egen maskin och kan fixa till frisyren när jag vill!

Liknande trådar

Hästvård Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar. Min pålle går...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 466
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
1 015
Senast: lytesout95
·
Hästvård Hej! Hur tänker ni när ni väljer att klippa era hästar eller inte? Jag har en äldre häst som redan satt ganska mycket vinterpäls. Han...
Svar
17
· Visningar
2 725
Senast: Linnpan
·
Hästvård Jag ska kanske ta hem och rida igång en lurvig islandshäst som inte har arbetat så jättemycket den sista tiden, alltså har den halvdålig...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 237
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka