Klippa häst under sommaren??

G

gusfri

Vet ej om tråden hör hemma här, men jag chansar.
Min shettis på 26 år har väääldigt tjock päls, man märker att hon under de senaste ca 3 åren behöver lång tid på sig att fälla vinterpälsen jämfört med yngre hästar. Förra året hann hon inte fälla riktigt all vinterpäls innan det blev höst och dags att sätta ny. Hon är väldigt pigg, äter och dricker och är blank i pälsen. När jag skriver detta är det 1a juni och de senaste 2-3 dagarna har det varit rätt varmt (som varmast 27°C) och hon har varit riktigt svettig under dessa dagar, inte annars och inte bara på halsen utan hela kroppen. Jag antar att det är värmen, hon är pigg annars så jag tror inte hon är sjuk och hon är inte stressad. För jag undrar nämligen om jag kan/bör klippa henne. Vill ju inte klippa om det inte är värmen som gör henne svettig. Kan det vara skadligt för hästen att klippa den sommartid? Har hört att pälsen kan växa lite fult, men det bryr jag mig inte om, är bara intresserad över hur det påverkar hästen.
Tack på förhand!

Sv: Klippa häst under sommaren??

Klipp du, det är vanligt att gamla hästar tappar dåligt. Är snällare att göra så! Det är inte skadligt, tvärtom kan nog den värmen hon får stå ut med vara skadligare... Snyggt blir det nog inte, men det är ju underordnat=)

OK, ja det känns inte bra att hon går med den pälsen sådana här dagar när det är minst 25°C! Men samtidigt vänder vädret väldigt snabbt så jag kanske bör införskaffa ett regntäcke då jag tar bort allt naturligt skydd, då kommer ju regnet direkt på huden. Tack för svar =)

Du kan ju leta fram ett lite längre skär till klippmaskinen, så att det blir lite kvar och inte tokkort (några mm hit & dit gör skillnad!). Men visst kan ett regntäcke vara en bra ide, ffa de dagar då det regnar och blåser skitmycket, du känner ju pållan bäst så du ser nog om hon fryser=) Lycka till med klippningen!

Spara gärna lite päls på ryggen, som skydd mot framförallt solen.

Kanske hjälper mycket att bara klippa halsen och under magen. Klipp en täckesklippning :)

Min 24-åring har, precis som din, svårare att fälla pälsen nu än när hon var yngre. Jag klippte henne för en vecka sedan, det bästa jag gjort! Hon blev jättefin i pälsen, det blev jämnt och hela hon blänker :) Jag tog bort allt, förutom på benen och huvudet. Kändes bättre att hon får bort allt och får chans att sätta ny sommarpäls överallt, än att exempelvis halvklippa. Hon har haft ett regntäcke någon natt när det har varit nederbörd, annars har hon gått naken hela tiden och hon mår mycket bättre nu! Så jag tycker verkligen att du ska klippa!

Liknande trådar

Hästvård Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen. Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får...
Svar
10
· Visningar
1 317
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 481
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 910
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA