Klippa häst på Lösdrift?

F

fris

Jag har en islandshäst på foder som lätt blir svettig efter varje ridpass, inte så konstigt då hon inte är klippt alls. Hon går på lösdrift utan täcke som hon är van vid och jag brukar försöka torka henne innan hon går ut igen. Leda med fleecetäcke, stå inne ett tag med täcke, gnugga henne torr osv. Borde hon kanske rakas på halsen, under magen osv och sedan alltid gå ute med täcke istället? Då kommer jag såklart höra med ägaren först om det är okej. Men vad har fungerat för er?

Tacksam för svar :)

Sv: Klippa häst på Lösdrift?

under magen tycker jag är dumt att raka på en lösdriftshäst, som skall ligga ner ute. Men att öppna upp lite på undersidan halsen kanske lite över bogarna ser jag absolut inte som ett problem för en lösdriftshäst, hellre att det blir lite kallt för den än att det blir fuktigt och inte torkar, dom orkar ju dessutom mer, om dom inte blir överhettade, stod ju om det i islandshästen för ett tag sedan. fryser dom kan man ju mata dom lite extra

Jag klippte min lösdrifts kille i sep, då klipptes han hela halsen, bringan, bogen, mellan framben och bara under sadelgjorden. Detta har ju nu växt ut halvlängd av övriga oklippta så nu ska jag antagligen klippa omgång nummer två men tänkte ta lite minde, ungefär i nått med stil som Marijaa klippt här (översta bilden) fast bara fram till sadelgjorden. http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=12747624&postcount=11

jag har klippt min häst som går på lösdrift. han är klippt på halsen och på bogen. och han går sedan ute utan täcke (:
man kan också bara klippa vid strupen, bara det är väldigt effektivt!

Åh okej tack för svaren :D Menade inte hela magen utan vid sadeljorden, skrev lite fel. Hon har en ligghall där hon kan sova och hålla sig när det regnar :)
Okej men det låter ju bra, ska nog fråga ägaren om jag får klippa henne lite :)

Så här klippte jag min förra vintern å det funkade super bra :D

och han går på lösdrift :D

Åh, måste vara skönt för hästen också att vara klippt! :D

Men hörde nu av ägaren att jag inte får klippa henne tyvär.. :(

jag tycker inte att man ska klippa hästen mitt i vintern, om den går på lösdrift. klippte min pålle någon gång på hösen ochdet funkade super:)håller på att växa ut lite smått nu och det är ingen riska att han fryser eller svettas extremt:P

DSC_0258.JPG

DSC_0258.JPG

En väldigt mörk bild, men jag har rakat Muni vid halsen och sedan lite mot bogen, inte så mycket, men han har fått gå med täcke på då han har blivit väldigt svettig, efter kurser och annat.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 174
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 733
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: Shixle
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 526
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka