Klippa häst nu???

Ida_79

Trådstartare
Vet inte hur jag ska göra!! Mitt sto är klippt på halsen o under magen sen i november!! Den andra pälsen är så lång plus den på halsen som har växt ut!! Kan man raka hästarna nu?

Sv: Klippa häst nu???

Självklart kan du klippa din häst nu. Det finns de som säger att man inte ska klippa hästar efter 1 januari, men det stämmer inte.
Jag har under 3 års tid arbetat med tävlingshästar som vi vid behov klippte t o m i juni-juli! Så känner du att din häst har för lång päls och svettas mycket så är det bara att klippa på!

Sv: Klippa häst nu???

Funkar det alltså??? Har själv 2 st med lånh hårrem o dom brukar inte tappa pälsen förrän i juni helt.. skulle de funka att klippa dom nu då??? Hur är de med pälsen under då?? Får dom inte "svinpäls" under sommaren??? En frågande Denver :confused:

Crazyswede skrev:
Självklart kan du klippa din häst nu. Det finns de som säger att man inte ska klippa hästar efter 1 januari, men det stämmer inte.
Jag har under 3 års tid arbetat med tävlingshästar som vi vid behov klippte t o m i juni-juli! Så känner du att din häst har för lång päls och svettas mycket så är det bara att klippa på!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 410
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025