Klippa häst nu?

fjordis

Trådstartare
Hej!

Min ena häst har så fruktansvärt mycket päls och jag skulle verkligen behöva klippa henne. Hon har börjat fälla en hel del men vet av erfarenhet att hon fäller lååångt in på försommaren och sen nästan sätter vinterpäls direkt. Fjordingpäls = mammut !
Mitt varmblod är det inga problem alls med men just fjordingen är så mycket päls!

Men jag har hört att man kan förstöra sommarpälsen om man klipper nu. Vad exakt är det som förstörs då?

Tacksam för hjälp!

Det jag har hört är att sommarpälsen inte blir lika mjuk, som den brukar om de får fälla normalt utan blir mer sträv.

Hjälper du din häst att fälla? Jag hjälper min med en furminator och ryktsten, har en häst med mycket vinterpäls jag med. :)
Ska finnas något hjälpmedel som är bättre än furminator.

Det som kan hända med sommarpälsen om man klipper nu är att man klipper av änden på de nya stråna. Då ser pälsen mindre blank ut, den kan upplevas som sträv samt att man, i värsta fall, kan påverka hur pälsen leder bort vatten.

Dessutom kan, ibland, fällande päls vara svårare att klippa (speciellt om man har en lite klenare masking...fast har man en mammut kanske man har nåt bra ;))

Ska klippa imorgon och får hålla tummarna för att sommarpälsen blir bra.

Jag har också en liknande furminator och de är jättebra ju!

Tack för era svar!

Hej!

Min ena häst har så fruktansvärt mycket päls och jag skulle verkligen behöva klippa henne. Hon har börjat fälla en hel del men vet av erfarenhet att hon fäller lååångt in på försommaren och sen nästan sätter vinterpäls direkt. Fjordingpäls = mammut !
Mitt varmblod är det inga problem alls med men just fjordingen är så mycket päls!

Men jag har hört att man kan förstöra sommarpälsen om man klipper nu. Vad exakt är det som förstörs då?

Tacksam för hjälp!

Läste precis en artikel av en veterinär som avrådde från att klippa under pälsfällning - minns tyvärr inte motiveríngen. Tror den stod på Hippson.

Många väljer att klippa hästarna i samband med att pälsfällningen startar. Hur påverkas hästen av det?
- Man ska undvika att klippa hästen i samband med att den sätter päls och fäller. Vänta tills processen är klar innan du klipper den. Att raka hästen i samband med pälssättning eller fällning stör hästens naturliga process vilket kan påverka allmäntillståndet negativt.

Från agrias hemsida, orkade inte fördjupa mig mer. Men du kan ju googla runt själv och säkert finna artiklar

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/klipp-inte-hasten-nar-den-faller.ht

Det är ingen nyhet men många klipper ändå :)
Minsta problemet är att pälsen "blir ful" . Tyvärr verkar de flesta ha fastnat på just det .:confused:

Jag tycker att det är lite fascinerande att man inte ska klippa för att det kan påverka allmäntillståndet men samtidigt säger hon att hästar kan bli trötta och håglösa av fällningen. I meningarna efter varandra med. Visst det är svårt att vara komplett och utförlig när man svarar på snabba frågor.

Jag har själv funderat på det här med klippning under fällning för att jag har träffat individer som mått riktigt dåligt under tiden de fällt vinterpälsen. De klipptes inte av sina ägare men hästens allmäntillstånd påverkades rejält under vårens fällperiod. Där tror jag på att prova någon säsong att klippa när fällningen är igång, men det handlar ju framförallt om hästens välbefinnande och inte att slippa allt hår.

Jag önskar att jag hade mer källor än veterinärer som påstår saker. Det betyder ingenting i min värld, jag vill ha peer reviewed forskning. Jag får väl sätta mig någon gång och söka i de databaser jag har tillgång till och se vad jag hittar. Antagligen är sanningen komplicerad, nyanserad och utan absoluter.

Min ponny klippte jag alltid på våren (april/maj) då hon mådde dålig då av den päls som inte åkt av innan dess.

Det ända jag behövde tänka på var att lägga på ett bomulls täcke när solen var stark dom första veckorna.

Jag hade ju tagit reda på anledningen till varför hästen inte fäller av pälsen ordentligt.
Jag hade inte klippt hästen nu, lider den ordentligt hade jag möjligtvis klippt en trekant över halsen.

Jag klipper numera min året om och anpassar klippning till årstid o väder.

Innan jag började klippa på sommaren så var jag noga med att göra sista klippningen (helklippning) direkt när hästen började fälla. Dvs i år skulle jag klippt för ca 2 veckor sedan. Jag märkte aldrig något dåligt med sommarpälsen då.

I år ska jag testa att klippa när fällningen är igång, inte med mening egentligen utan bara för att vädret ännu inte är så himla trevligt ännu så jag vill inte helklippa min fryslort utan hellre kunna ha honom med mindre täcke/naken de fina dagarna. Och så kommer jag ju ändå klippa sommarpälsen sen så det spelar ingen större roll om den skulle bli ful som det ryktas om :)

Många väljer att klippa hästarna i samband med att pälsfällningen startar. Hur påverkas hästen av det?
- Man ska undvika att klippa hästen i samband med att den sätter päls och fäller. Vänta tills processen är klar innan du klipper den. Att raka hästen i samband med pälssättning eller fällning stör hästens naturliga process vilket kan påverka allmäntillståndet negativt.

Från agrias hemsida, orkade inte fördjupa mig mer. Men du kan ju googla runt själv och säkert finna artiklar

Ja alltså det är ju ett himla meningslöst råd imo. Åtm vi med ponnys vet att de ägnar mer än halva året att sätta resp fälla päls. Alltså hade vi kunnat rida lite på sommaren i lite på vintern. Min börjar sätta päls i slutet på augusti och håller på till ca december. Börjar fälla ca feb/mars o är typ klar i juni.

Råder ska ju i sådana fall vara att inte klippa alls eftersom det verkligen borde störa hästens naturliga processer.

Jag har klippt året om i olika omgångar, i många år och har inte märkt varken det ena eller det andra.

Nu ska det väl sägas att fjordhästar som är relativt ljusa ändå inte syns allt för väl när de är blanka, om det nu skulle vara ett problem.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/klipp-inte-hasten-nar-den-faller.ht

Det är ingen nyhet men många klipper ändå :)
Minsta problemet är att pälsen "blir ful" . Tyvärr verkar de flesta ha fastnat på just det .:confused:
Det där rådet skrattar jag bara åt.
Dom som kan hända vid all klippning är att det tar mer energi för att behålla värmen, samt att det lätt blir skav och irritation av utrustning så som täcken, läderremmar osv. men efter bara en vecka så försvinner det mesta då pälsen fått lite längd och topparna slitits av lite.
Givetvis kan man klippa nu, du kan klippa året om, men det gäller att då hjälpa hästen med skydd mot sol, insekter, kyla, regn osv. Ingen skillnad mot att klippa mitt i vintern som jag märkt, och då har jag klippt en hel del.

@Sporthorse jag kan dessvärre inte applicera vilka kunskaper den som frågat har utan enbart publicerat länk till ämnet som efterfrågades .

Jag har inga problem öht med att klippa hästarna vid behov personligen .

Dock upplever jag inte sällan att många (ffa HEL) klipper utan att öht behöva det, och sen frågar om grejer/problem relaterade till att hästen är just helklippt , samtidigt som de inte verkar ha kunskap alls om klippning/varför det går att relatera problemen de har till hur de klippt :confused:

@Sporthorse jag kan dessvärre inte applicera vilka kunskaper den som frågat har utan enbart publicerat länk till ämnet som efterfrågades .

Jag har inga problem öht med att klippa hästarna vid behov personligen .

Dock upplever jag inte sällan att många (ffa HEL) klipper utan att öht behöva det, och sen frågar om grejer/problem relaterade till att hästen är just helklippt , samtidigt som de inte verkar ha kunskap alls om klippning/varför det går att relatera problemen de har till hur de klippt :confused:
Okej, då förstår jag. Nej, jag håller med. Många klipper, fodrar och ger tillskott utan att veta eller ha behov av det. Det är lite av en modegrej känner jag ibland.

Jag hade ju tagit reda på anledningen till varför hästen inte fäller av pälsen ordentligt.
Jag hade inte klippt hästen nu, lider den ordentligt hade jag möjligtvis klippt en trekant över halsen.
Vad kan en anledning vara till varför tex min gamla shetlandsponny inte var färdig med fällningen fören någon gång i juni likt många andra naturraser som sätter massa päls.

Det märktes på henne när pälsen åkt av för då var det spring, bock och hopp när hon kom ut i hagen och syntes riktig hur hon njöt av att få av den varma pälsen.

Vad kan en anledning vara till varför tex min gamla shetlandsponny inte var färdig med fällningen fören någon gång i juni likt många andra naturraser som sätter massa päls.

Det märktes på henne när pälsen åkt av för då var det spring, bock och hopp när hon kom ut i hagen och syntes riktig hur hon njöt av att få av den varma pälsen.

Min erfarenhet att många hästar som fäller sent fäller tidigare om de får en mer balanserad foderstat när det kommer till mineraler och vitaminer. Framförallt "naturraser".

Min erfarenhet att många hästar som fäller sent fäller tidigare om de får en mer balanserad foderstat när det kommer till mineraler och vitaminer. Framförallt "naturraser".
När den första av dom 3 jag hade då började släppa päls så tog det inte mer än någon dag innan den sista började oxå och dom hade en kortare fällperiod än ponny trots samma foderuträknare på alla 3, borde inte dom andra 2 ha lika lång fällning som ponnyn om det var mineralerna?

När den första av dom 3 jag hade då började släppa päls så tog det inte mer än någon dag innan den sista började oxå och dom hade en kortare fällperiod än ponny trots samma foderuträknare på alla 3, borde inte dom andra 2 ha lika lång fällning som ponnyn om det var mineralerna?

Man vet ju inte vad varje individ har för brister och överskott.

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 224
Senast: Ise
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: warg
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka