Klippa fjordingman, några tips?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare zitastar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 901
Z

zitastar

Någon som har tips om hur man ska bära sig åt för att klippa fjordingmanar snyggt? :) Har försökt med en vanlig sax men manen är helt enkelt för tjock. Finns det några speciella saxar/klippmaskiner som funkar bättre än andra eller är det bara att kämpa på? Tacksam för svar ;)

Sv: Klippa fjordingman, några tips?

Köp en vass sax, alternativt slipa den sax du har med saxslip. Jag har använt IKEA-saxar som kostar typ 59:- och de håller skärpan länge om man inte klipper nåt annat med dem.

Sen vattenkammar du hela manen ordentligt, så att den är riktigt blöt. Kamma rakt uppåt så att den står. Sen är det bara att klippa. Eventuellt kan några enstaka strån "gömma sig" i resten av manen så att man måste ansa av dem dagen efter, men på det stora hela så är det mycket enklare att klippa en blöt fjordingman än en torr.

(Fast min fjording hade så tunna strån att det gick att klippa den helt jämn utan att vattenkamma. Men alla manar går inte det med.)

Jag brukar klippa så att det svarta är någon centimeter längre än det vita. Tycker att det är lättare att få det jämnt så, man behöver inte klippa genom hela manen utan kan ta det i etapper. Så kan du säkert göra även om du vill ha allt i samma "höjd", klippa en bit i taget "på bredden". Gud vad svårt att förklara. :D T ex klipp det vita på vänster sida, klipp sedan det svarta, därefter det vita på höger. Det viktigaste är väl i vilket fall att man har en skarp sax! Jag använder någon form av tygsax.

Såhär ser Alvas man ut:
IMG_3661.jpg

Att klippa fjordingman snyggt är en konst, dels beror det på just den hästens mankvalité och tjocklek, dels vad hästen har för exteriör. Men som tidigare personer tipsat om, en vass sax och en blöt man underlättar enormt.

Själv använder jag mig av fiskars-saxarna, de är väldigt vassa och bra. Jag har klippt fjordman sedan 1993 och ändå händer det att jag inte får till det. :p Just nu har jag ett sto med tunn man, vilket är ganska enkelt att klippa, men en valack med väldigt tjock man. Den senare klipps kortare för att hålla sig snygg.

Klipp åtminstone en gång i månaden, så manen aldrig hinner växa sig för lång. Börjar den svaja är det bara att klippa ned fullständigt, annars går det inte att få den snygg igen. :crazy:

En vass sax är förstås viktigt. Har gått manklippningskurs med fjordhästföreningen några gånger och lärt mig följande:

Dels klipper man inte hela bredden samtidigt. Jag börjar med det vita på ena sidan först och får till en bra grundmall. Sen klipper jag det svarta, tänk på att vinkla saxen lite inåt mitten liksom, det svarta ska inte synas alls över det vita från sidan. När allt svart är klippt går jag över till nästa sida och klipper det vita där. Sen finjusterar jag. Bäst är att hoppa upp på hästen och kolla , då ser man verkligen om manen är rakt klippt eller sned.

Jag åkte till travbanan och köpte mig en riktig tagelsax. I princip outslitlig.
Sedan klipper jag och är glad att manen växer ut igen...

Tack så mycket för alla bra tips :D De kommer verkligen till användning :)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
Utrustning Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna...
Svar
16
· Visningar
1 368
Senast: iNHALE
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid... 2
Svar
21
· Visningar
2 633
Hemmet Ja. Jag behöver köpa en ny bäddmadrass och jag tror nog att jag bara har köpt en bäddmadrass i hela mitt liv. Jag står och velar mellan...
Svar
7
· Visningar
460
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka