Klippa en islandshäst nu

rakel

Trådstartare
Av olika skäl funderar jag på att klippa min valack nu och ha vintertäcke på honom resten av vintern.

Har ingen erfarenhet av att klippa nu, så jag undrar om det finns några här som brukar klippa sina hästar så här års, och hur det kommer att påverka pälsen och sommarpälsen. Har hört att vissa hästar kommer "ur led" vad gäller pälssättningen och får vinterpäls på sommaren om man klippar nu. Stämmer det?

Tacksam för era erfarenheter! :)

Sv: Klippa en islandshäst nu

Har ingen kunskap egentligen av det, men vet många som klipper sina hästar flera gånger per säsong så de bör ju då klippa igen vid den här tiden och senare också. Själv ska jag också klippa mina hästar inom de närmsta veckorna då de gått med föl tills nu och jag ska börja sätta igång dem, tyckte det kändes dumt att klippa dem tidigare när de gått ute med sina bebisar bara, ingen av mina vänner som har hästar har tyckt det varit någon dum idé, snarare tvärt om......

Men ni som klipper hästar nu har väl vintertäcke på dem? Och tar ni av täcket på nätterna när hästen står i boxen?

Jag klippte min mellan jul och nyår förra året och i juni/juli såg han ut såhär:

32469592.jpg

32409784.jpg

Nu var han 22 år, så jag vet inte om det berodde på ålder, han hade GRYMT tät päls, även för att vara islänning. Men jag har faktiskt blivit liiiite försiktig med att klippa för sent på grund av det. Han började fälla först av alla, tidigt på vintern och var inte färdig förrän i juli. Sen började han sätta vinterpälsen jättetidigt. I september var han pälsig förra året.

När jag hade Totte på skolan klippte så jag honom i januari och 9 april såg han ut såhär:

KopiaavDSC_0149.jpg

Det är alltså sommarpälsen som växt ut direkt istället för att "putta undan" vinterpälsen.

Första juni var nästan all vinterpäls borta
DSC01829.jpg

och i augusti var han igång att sätta tjockpälsen igen
DSC02237.jpg

Så nä, jag tror inte det gör ngt att klippa nu. Vet ju dom som klipper av den sista vinterpälsen på våren när de lägger på exemtäcke.

/Jenny

Det är nog inga problem att klippa nu. Jag hade dock minst sparat päls över ryggen. Vi har ju den kalla perioden framför oss och de flesta hästar har väl full vinterpäls redan så det växer inte ut mkt mer innan sommarpälsen kommer.

Jag klippte förra veckan.

wpid-dsc_0945.jpg

wpid-dsc_0908.jpg

Jag har i flera år klippt ovanstående häst i feb-mars och sedan en gång i maj. Han fäller inte normalt, men det gjorde han inte före jag började klippa heller. Det var anledningen till att jag började klippa. Det funkar inte att hålla igång en "bekväm"(läs lat) häst som har vinterpäls i juni/juli... Jag kan inte se att hans sena fällningar ändrats eller blivit värre. Han har dock blivit en väldigt glad häst som även på våren kan vara full fart i!

Det man skall passa sig med som jag förstått är att klippa efter fällning börjat. Fällning+klippning kan ge hårsäcksinflammationer. Jag har klippt alla mina tre efter fällning i några år och aldrig varit med om det dock. Men det är bra att vara medveten om.

Jag täckar med 100gr täcke nu på Andis klippning. Jag klippte för att kunna ha täcke för jag är så förbaskat trött på allt regn o blöt häst! Andi måste helst gå varje dag pga sin spatt. O det blir inte med konstant blöt häst...

Jag har klippt min så sent som i mars nått år och skall klippa min för andra gången i år nu snart, bara jag får tid. Klipp på du, men välj "frilla" noggrant!

Man kan kan raka en häst när som helst på året. men som vissa säger spårklipper man så kommer man ju se skillnad. Jag helraker så lipper jag problemet med att se ser fult ut sen när hon ska sätta sommarpäls=)

Och klipper man bara halsen och en bit under magen så behöver man inte ha täcke alls, Det hade inte jag då jag rakade så och hästen frös nada.

Nu helrakar jag ju henne för hon blir inte bara svettig på halsen utan i ljumskarna under magen ja överallt.

Så jag har täcke även i boxen på natten, just nu har hon termomaster outdor som innertäcke alltså ett utetäcke som andas. Sedan ett ofodrat regntäcke över om dagarna för att jag vill ha halstäcke ute när hon rullar sig!

Om jag skulle klippa så pass mycket igen så skulle jag nog helklippa på våren om jag såg att pälsen inte fälldes som den skulle. För att gå med halv vinterpäls under de varma sommarmånaderna är inte bra. Nu vet jag inte om det blir så på alla, men för de hästar som får problem att fälla pälsen ordentligt får man hjälpa till och klippa bort istället. För jag har inte sett något problem på den klippta delen, där växer det ut fin sommarpäls som vanligt. Men där man inte klippt verkar det som att en del inte fäller som de ska.

Tack för alla svar. Jag kanske ska förtydliga mig lite.
Jag är ingen vän av att klippa hästar och att klippa nu är inget jag brukar göra i normala fall. De senaste åren har jag lite motvilligt klippt mina ridhästar på halsen och bogen i september men sedan har jag låtit dem vara. Jag tycker att detta funkar fint eftersom de lätt blir för varma den årstiden, speciellt om det är en varm sensommar/höst. Och sedan växer ju pälsen ut så den blir lite kortare på halsen/bogen.

Skälet till att jag funderar på att klippa en av mina valacker nu, är att han har drabbats av regnskållor. Jag har redan tvingats raka bort stora partier på hans rygg och kors för att kunna behandla det. För att undvika att det sprids till fler ställen tänkte jag helklippa honom (ja, såklart inte benen och huvudet, men resten).

Jag har precis införskaffat ett mycket bra vintertäcke från B*ett som är vattentät och varmt men som andas. Tänkte att han kunde ha det på dagarna. På nätterna när han står i box kunde han ha ett fleecetäcke, speciellt i början när han är helt "naken".

Tycker ni som brukar klippa era hästar mitt i vintern, att detta låter som ett vettigt upplägg? Har ni era hästar täckade på nätterna också?

Jag skulle nog inte lägga på ett fleecetäcke på natten, utan lägga på ett stalltäcke med blank insida så att det glider bättre på hästen och inte drar i pälsen/huden. På en klippt häst fastnar ju fleecen i stubben och det är inte så bekvämt för hästen.

Annars tycker jag att det är bra att byta täcke på natten om man har möjlighet, så blir risken för täckskav mindre.

Jag skulle nog inte lägga på ett fleecetäcke på natten, utan lägga på ett stalltäcke med blank insida så att det glider bättre på hästen och inte drar i pälsen/huden. På en klippt häst fastnar ju fleecen i stubben och det är inte så bekvämt för hästen.

Annars tycker jag att det är bra att byta täcke på natten om man har möjlighet, så blir risken för täckskav mindre.

Tack, det var en bra synpunkt, detta med stubb-fleece tänkte jag inte på :idea:

Jag klippte min häst igår, halsen och en bit under magen. Han kommer inte att ha något täcke på sig, tror inte att det kommer att bli speciellt kallt. Just nu är det 6 grader här! Och det lär inte bli lika kallt som förra året... Han har den tjockaste pälsen jag har sett. Skillnaden mellan den rakade och den vanliga är ca 4 cm om inte meu funderar jag dock på om jag ska raka hela magen, läste någonstannsatt det ökar risken för kolik. Vet ni något om det?? Borde jag låta bli att raka under hela magen om jag inte planerar att ha täcke på? Anledningen till att jag vill raka under magen är för att det är snyggare, han har så långt hår att det fastnar lerkockor och för han ligger och sover får han kiss päls som klumpar som inte går att borsta ur.

Spårklipper du så behövs inget täcke, och klippa kan man göra utan risk för spår i sommarpälsen fram till sista januari ca eller när hästen börjar tappa hår i pannan. Att klippa senare kan man, men som sagt dels så blir sommarpälsen oerhört ful oavsett om du spårklipper eller helklipper men också att man stör pälsens naturliga gång.

Min klipptes på julafton. Vi har också haft flera plusgrader i nån vecka (bara sista snön som vägrar försvinna), och han har satt värsta björnpälsen.
Släppte ut han i paddocken efter rakningen, och jäääklar vad energi han fick :)

brdet4_180691921.jpg

Liknande trådar

Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 993
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 725
Senast: xfie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 985
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar