Klippa eller inte?!

Sv: Klippa eller inte?!

Jadu Ylva, det var ju smidigt att utgå från tråden utan att behöva stärka sina påståenden annat än att göra dem, dvs rena floskler.
För att inte tala om att du förutsätter att TS är en idiot som tänker helklippa sin ponny som går i hagen och inte rids.

Jag måste nog säga att jag är väldigt påläst runt hästar, temperatur reglering och klippning och dina påståenden är gravt överdrivna, vissa helt felaktiga.

De senaste dagarna har det väl varit väldigt varmt för att vara november... Kanske det räcker som anledning. Min nordis är iaf svett av att gå i hagen nu eftersom hon har päls för att det ska vara -5 typ...

Jag har iofs sett en del gamla hästar (25-30 år) som sätter massor av päls, men en del av dem har aldrig blivit klippta i hela sitt liv.
Den 28åringen som står i mitt stall nu helklipps och har gjort det nästan hela livet. Hon har också börjat sätta mycket päls nu de senaste åren och måste därför klippas för att inte svettas för minsta lilla rörelse. Måste ju vara jättejobbigt att gå runt med så mycekt päls som hade gjort om hon inte hade klippts.

Kroppens underhudsfett lägger sej runt de inre organen

Hudens skyddande funktion slås ut

Hormonrubbningar

Pälssättningen sätts ur spel

Dessa kan få hästens liv att kortas med flera år!

Hästen har päls av en anledning, att klippa en spårklippning för att man inte har tid, lust eller ork att gå hästen torr är en sak men som sagt, att helklippa hästen kan få oanande konsekvenser, bla de jag skrivit!

Hoppas ni med nyfikenhet tar reda på fakta och ni med logiskt tänkande tänker om och låter hästen behålla så mycket päls som är möjligt!

Jag utgår nu från denna tråd!:laugh:

Det var det dummaste jag hört.

Jag byter ämne från helklippning till min häst, tack för alla råden, jag var nog lite orolig i onödan, han har inte varit svettig varken idag eller igår när det varit lite kallare, men tack iaf för visat intresse :)

Tyvärr är det så att Hippson blandat ihop de traditionella benämningarna på klippning i detta fallet. Jaktklippning i den traditionella bemärkelsen är som jag beskriver. Tyvärr har de översatt den engelska benämningen Hunterklippning, som är som den HIppson beskriver. Hunter och jakt är ju ekvivalenta beskrivningar på olika språk, därav förvirringen, men den svenska varianten jaktklippning är som jag beskrivit.

spårklippning är en ekvivalent till jaktklippningen, fast jaktklippningen går högre upp på sidorna som enligt bilden du visar. det finns många nyanser och benämningar, så det är samtidigt förståerligt att förvirring uppstår ibland : )

Hittat på en hemsida:

Det finns många olika sorters klippningar. De vanligaste är: spårklippning, jaktklippning (sekelklippning), filtklippning, hunterklippning och helklippning.
Vid spårklippning klipper man bara bort håret på undersidan av halsen och buken. Spårklippning kan räcka om hästen inte arbetas särskilt hårt och den inte svettas särskilt mycket. Om hästen inte är speciellt frusen av sig behöver den inte täcke på sig i stallet när man klippt den så här lite.

Jaktklippning, eller sekelklippning som det också kallas, klipper man bakom öronen där nackstycket skall ligga, undersidan av halsen och buken samt en remsa runt länden och svansen. Det finns tre varianter på hur högt upp man skall klippa: högt, mellan eller lågt.

Vid filtklippning klipper man som om det låg en filt över manke, rygg och kors.
Hunterklippning innebär att allt hår utom där sadeln skall ligga klipps bort. Varför sadelläget lämnas är för att suga åt sig svetten och lindra trycket från sadeln.
Helklippning kallas det när hela hästen är klippt.

Låter vettigt tycker jag, hoppas det klarar ut begreppen :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Jag är född med en svagare och kortare vänster sida. Jag har aldrig brytt mig om inlägg osv utan bara kört på och jag har aldrig haft...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: Lilla
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 172
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka