Klippa eller inte?!

Soofia

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite kloka råd från erfarna hästmänniskor :)
Jag har ett litet problem, min ponny, en new forest svettas ngt kopiöst. Han rids inte alls men så fort han busar lite i hagen blir han totalt genomsvettig, tänker ju först om det bara är det att han har för mkt päls men har ändå haft honom i över 10 år och har aldrig varit såhär förut, några idéer? Funderar på o klippa honom nu snart iaf vilket jag är lite emot egentligen eftersom han inte rids och de spår att vintern ska bli smällkall, men han fryser ju nu också eftersom han blir alldeles plaskblöt. Såå, ngn som har haft ett liknande problem och vet andra anledningar än bara för mkt päls?

Sv: Klippa eller inte?!

Ta reda om hästen är sjuk, börjar den svettas helt plötsligt och inte har gjort det förut är ju något som det inte ska!

Är hästen frisk men svettas kopiösa mängder ändå så klipp en svettrand på halsen och magen, typ jaktklippning!

Klipp aldrig hela hästen, den kan få obotliga skador av det!

Öh.... vad skulle den få för obotliga skador menar du?

TS: jag håller med om att om hästen blir svettig för minsta bus i hagen, och inte blivit det förr, är det något som inte stämmer.... har du ändrat något i foderstaten, miljön, beter sig hästen annorlunda än förr, hur gammal är den? Varför rids den inte? (skade historik?)

Jag skulle kolla upp hästens hälsa först, om den verkligen bli så plask svettig som du beskriver.
måste du klippa så klipp halsen och undersidan av magen till att börja med, de brukar svettas betydligt mindre bara av en sån klippning. Du kan behöva täcka hästen som kompensation.

svett i sig är inte farligt : ) Men det låter extremt om den helt plötsligt svettas så mycket bara av lite småbus i hagen, om den inte gjort det förr.

Han är frisk såvitt jag vet, veterinären var ute och gjorde ett återbesök efter ett huggormsbett och gjorde en liten hälsokontroll. I övrigt är han pigg och glad som vanligt. Han har dock flyttat för dryga två månader men verkar trivas väldigt bra enligt vad jag kan se.. han har nyligen bytt hö om det kan vara en anledning? han är 17 år och används bara som skogsmulle pga tidsbrist.

Tack för råden, ska kolla upp honom igen om det inte går över ( har bara varit såhär i tre dagar, men är man en orolig själ så är man)

Bara för mitt höga intresses skull, vad kan det blir för obotliga skador av helklippning?
Jag kommer naturligtvis inte helklippa honom eftersom han inte tränas men vore intressant
o veta

Klipp bara vid strupen, det "svalkar" hästen mer än vad man tror. Klipp inte under magen, det behövs inte om hästen i rids, och är egentligen ganska onödigt. Är hästen fortfarande svettig fast du klippt stupen så gör klippningen bredare vid halsen.

då hoppar jag in här i tråden också.
Jag har en shettisdam på 5 år, som redan nu satt typ 1 dm vinderpäls ( vi har fortfarande plusgrader på dagarna, och nätterna står hon inne ) hon körs flera gånger i veckan och blir självklart svettig, jag vill ju egentligen inte klippa henne, men är ju så illa tvungen då hon aldrig kommer att torka när minusgraderna kommer annars.
Min tanke är att bara klippa under halsen, vid stupen, vad säger ni kloka bukefolk om detta? Behöver jag ett vintertäcke för att klippa henne så?

Hur gör ni andra med shettisar som hålls igång under vintern?

Är hästen frisk men svettas kopiösa mängder ändå så klipp en svettrand på halsen och magen, typ jaktklippning!

Tror du menar spårklippning?

Jaktklippning ser enligt bla. hippson när man sparar typ en vojlock med hår på ryggen, alltså väldigt likt helklippning, bara annan form på ryggen.

Har han varit igång andra vintrar, men nu vilat ett tag så är det mest troligt så att han tappat kondition och därför svettas mer.

Jag skulle klippa halsen lite till att börja med.

Ta reda om hästen är sjuk, börjar den svettas helt plötsligt och inte har gjort det förut är ju något som det inte ska!

Klipp aldrig hela hästen, den kan få obotliga skador av det!
Helklippte min shettis för ett par veckor sedan. Kommer han att dö nu:eek:

Det var nog det i särklass dummaste råd jag läst på Buke, alla kategorier:o

Vi har dotterns shettis spårklippt, men bara framsidan av halsen/bringan och ner till sadelgjorden ungefär. Räckte för att han inte skulle svettas.

Tror du menar spårklippning?

Jaktklippning ser enligt bla. hippson när man sparar typ en vojlock med hår på ryggen, alltså väldigt likt helklippning, bara annan form på ryggen.

Nej. Jaktklippning är när du klipper undersidan av halsen och halva kroppen dvs underkroppen på hästen magen och en bit upp på sidorna, hela vägen bak mot rumpan.

Soofia: du verkar vara väldigt mån om din häst och kollar honom noga för förändringar. Om han varit såhär 3 dagar men inte tidigare skulle jag gissa att han kanske har någon infektion i kroppen, eller så har de busat väldigt mycket eller blivit upprörda över något. KOlla allmäntillståndet på hästen och finns det anledning till oro ellerdin magkänsla säger dig att något inte står rätt till med allmäntillståndet på hästen så skulle jag kolla upp det, annars skulle jag avvakta faktiskt. Om ni som du säger bytt hö: har du analys på höet? det finns vissa belägg för att väldigt mycket protein framför allt om det kommer från kraftfoder, kan orsaka svettningar på hästen. Låter dock väldigt långsökt i ditt fall att det skulle vara orsaken, de ska inte reagera så rent generellt.

svar på dinfråga som nog iof. var till ylvas påstående, inte till mig: Nej jag har aldrig hört att en helklippt häst skulle råda risk att få obotliga skador ;) Och du har ju heller inte tänkt helklippa din häst som inte rids, och låta den springa omkring i hagen utan täcke, så du behöver inte oroa dig för den biten det vågar jag lova.

Senast ändrad:

Söker man på jaktklippning får man upp såna här bilder:
jakt.jpg

Jag tycker din beskrivning låter som spårklippning, som ser ut såhär (enligt alla jag pratat med iaf)
spar.jpg

Tyvärr är det så att Hippson blandat ihop de traditionella benämningarna på klippning i detta fallet. Jaktklippning i den traditionella bemärkelsen är som jag beskriver. Tyvärr har de översatt den engelska benämningen Hunterklippning, som är som den HIppson beskriver. Hunter och jakt är ju ekvivalenta beskrivningar på olika språk, därav förvirringen, men den svenska varianten jaktklippning är som jag beskrivit.

spårklippning är en ekvivalent till jaktklippningen, fast jaktklippningen går högre upp på sidorna som enligt bilden du visar. det finns många nyanser och benämningar, så det är samtidigt förståerligt att förvirring uppstår ibland : )

Han klarar sig utan, bara fått ha det vid riktigt skitväder som blåst och en massa regn. Han har inte varit frusen alls.

Ok, då är jag med. Förstår att de virrar till det när de översätter, inte lätt att få till det ibland.

Kroppens underhudsfett lägger sej runt de inre organen

Hudens skyddande funktion slås ut

Hormonrubbningar

Pälssättningen sätts ur spel

Dessa kan få hästens liv att kortas med flera år!

Hästen har päls av en anledning, att klippa en spårklippning för att man inte har tid, lust eller ork att gå hästen torr är en sak men som sagt, att helklippa hästen kan få oanande konsekvenser, bla de jag skrivit!

Hoppas ni med nyfikenhet tar reda på fakta och ni med logiskt tänkande tänker om och låter hästen behålla så mycket päls som är möjligt!

Jag utgår nu från denna tråd!:laugh:

Oj oj oj...

Undrar då hur gamla alla de 25-åriga ridskolehästarna som helklippts hela livet skulle blivit om de INTE klippts.. Friska och krya var dom också...

Och inte för att tala om alla stackars tävlingshästar... Inte många som har sin naturliga päls kvar.

Mycket underligt... Underhudsfettet lägger sej magiskt runt inre organen.. Det är som jag förstått det inte ens fysiskt möjligt.. (ja, jag har har läst både anatomi och fysiologi på högskolenivå).

Jaja.. var och en blir salig på sin egen tro, i min värld är det bättre att klippa hästen än att den ska vara svettig i timmar efter 30 min skritt i skogen (eller efter att ha ätit).. Alla har inte 2-3 timmar att promenera sin häst torr och ibland bli dom inte ens torra av det..

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Jag är född med en svagare och kortare vänster sida. Jag har aldrig brytt mig om inlägg osv utan bara kört på och jag har aldrig haft...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: Lilla
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 172
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka